ביידן חתם על הסיוע לישראל: "להבטיח שחלק יגיע גם לפלסטינים"

נשיא ארה"ב אישר סופית את העברת הסיוע הצבאי לישראל, אוקראינה וטאיוואן - על סך 95 מיליארד דולר. ביידן אמר בהצהרה מיוחדת: "המשלוחים יחלו בשעות הקרובות. כשבעלות בריתנו חזקות - ארה"ב חזקה". הוא הדגיש כי מיליארד דולר מכספי הסיוע מיועדים לעזה

זמן צפייה: 03:42

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם הערב (רביעי) על החוק שמאשר את העברת הסיוע הצבאי לישראל, אוקראינה וטאיוואן, על סך 95 מיליארד דולר, 26 מיליארד מתוכם מיועדים לישראל. בהצהרה מיוחדת שנשא אחרי החתימה, אמר כי "המשלוחים יצאו לדרך בשעות הקרובות", והוסיף: "זו תרומה אדירה לביטחון של ארה"ב. כשבעלות בריתנו חזקות - אנחנו חזקים".

עוד הדגיש ביידן כי כמיליארד דולר מתוך כספי הסיוע מיועדים לעזה: "ישראל חייבת לוודא שהסיוע יגיע לפלסטינים ללא דיחוי", אמר. "זה הזמן לעמוד לצד אוקראינה וישראל - ולעזור לתושבי עזה. אנחנו מסייעים לבעלות הברית שלנו - זאת המשמעות של האומה האמריקנית, הדמוקרטיה המובילה בעולם". בנוסף, קרא ביידן לעסקת שחרור חטופים.

Whatsapp Image 2024 04 24 At 1
ביידן בהצהרה מיוחדת לאחר אישור הסיוע לישראל | צילום: רויטרס

החבילה אושרה במהלך הלילה בסנאט בתמיכה דו-מפלגתית רחבה, לאחר חודשים של המתנה ומאבקים בין דמוקרטים לרפובליקנים בגבעת הקפיטול. 79 חברי סנאט תמכו באישור החוק, לעומת 17 שהתנגדו. לאחר מכן עברה ההצעה לאישור של ביידן, שבירך על אישור הסנאט, והערב, כאמור, חתם עליה סופית.

מוקדם יותר היום אמר ביידן: "הצורך דוחק - לאוקראינה שניצבת בפני הפצצות בלתי פוסקות מרוסיה, לישראל שהתמודדה לאחרונה עם מתקפה איראנית - וגם לפליטים ולכל אלו שהושפעו מעימותים אלימים ואסונות טבע". אישור חבילת הסיוע מהווה ניצחון גדול לנשיא האמריקני, לדמוקרטים בקונגרס וכן למנהיג הרפובליקנים בסנאט, הסנאטור מיץ' מקונל, שקידם את ההצבעה חרף התנגדויות מצד גורמי הימין הקיצוני במפלגתו. 15 סנאטורים רפובליקנים הצטרפו היום  לשלושה דמוקרטים והצביעו נגד חבילת הסיוע.

הקפיטול. וושינגטון די.סי
הקפיטול, וושינגטון די.סי | צילום: רויטרס

בהמשך הודעתו, הנשיא ביידן מסר: "החקיקה הקריטית הזו תהפוך את המדינה שלנו ואת העולם למקום בטוח יותר, בזכות תמיכתנו בחברנו שמגנים על עצמם מפני טרוריסטים כמו חמאס ודיקטטורים כמו פוטין".

במהלך ההצבעה בסנאט, מנהיג הרוב הדמוקרטי, הסנאטור צ'אק שומר, פתח את נאומו המסכם במילים "סוף סוף", והמשיך: "אמריקה שולחת מסר לכל העולם, אנחנו אומרים ליריבים שלנו - אל תתעסקו איתנו. הערב, ולדימיר פוטין יתחרט על כך שהטיל ספק בנחישות האמריקנית".

החבילה שאושרה בסנאט קושרת ארבע הצעות שיו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון העלה להצבעה בנפרד ביום שבת. החבילה כוללת 21 מיליארד דולר כסיוע צבאי לישראל, 61 מיליארד דולר לאוקראינה וכ-8 מיליארד דולר לטאיוואן. ההצעה הרביעית שאושרה מגבירה את הסנקציות נגד רוסיה.

מנהיג הרוב בסנאט, הסנטור צ'אק שומר
מנהיג הרוב בסנאט, הסנאטור צ'אק שומר | צילום: רויטרס

כזכור, חקיקת חבילת הסיוע עוכבה לאחר שרפובליקנים בסנאט ובבית הנבחרים דרשו כי כספי הממשל יוקדשו לטיפול במשבר המסתננים בגבול הדרומי, בטרם יאושרו חבילות סיוע חוץ. במטרה למנוע הישג מהנשיא ביידן בשנת בחירות, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ פעל מאחורי הקלעים כדי לסכל הסכמות בין רפובליקנים לדמוקרטים בנוגע לחבילות הסיוע - אך מאמציו נכשלו עם העברת החקיקה הלילה.

הסנאטור מקונל, שכאמור פעל בניגוד לתכתיבים של חבריו הקיצוניים יותר לסיעה, הגדיר את ההצבעה על חבילת הסיוע "מבחן שאסור לנו להיכשל בו". עוד אמר: "שגשוג וביטחון אמריקניים נוצרו בעקבות עשורים של הנהגה אמריקנית. האינטרסים הגלובליים שלנו מגיעים עם אחריות גלובלית, אך מערכת בריתות בריאה מקלה על נשיאת נטל האחריות הזו".

הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בבית הלבן
הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בבית הלבן, דצמבר 2022 | צילום: רויטרס

בישראל בירכו על החלטת הסנאט. שר החוץ ישראל כ"ץ מסר בהודעה שפרסם: "אני מודה לסנאט האמריקני על העברת חבילת הסיוע לישראל הלילה ברוב דו-מפלגתי מוחץ. בעודנו מציינים 200 יום למתקפת הטרור הברברית של חמאס ב-7 באוקטובר, ישראל וארה"ב עומדות יחד במאבק בטרור, בהגנה על הדמוקרטיה והערכים המשותפים שלנו. חבילת הסיוע לישראל שעברה את שני הבתים היא עדות ברורה לחוזקה של הברית שלנו ומשדרת מסר עוצמתי לכל אויבינו".

שגריר ישראל בארה"ב, מייק הרצוג, הודה לסנאט על העברת החקיקה ואמר כי "חבילה זו מגיעה בזמן קריטי לביטחון ישראל מול איומים אסטרטגיים, ומשדרת מסר חזק לאויבינו שאנו עומדים יחד".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שיבח גם הוא את אישור חבילת סיוע החוץ והודה לארצות הברית, לנשיא ביידן ולמנהיגי הרוב והמיעוט בסנאט. "ההצבעה הזו מדגישה את תפקידה של אמריקה כמגדלור של דמוקרטיה וכמנהיגת העולם החופשי. אני  אסיר תודה לכל האמריקנים שממשיכים לתמוך באוקראינה ומכירים בעובדה שהמשמעות ההיסטורית של הצעת החוק הזו ניצבת מעבר לפוליטיקה", כתב זלנסקי, והוסיף: "יכולות ארוכות הטווח של אוקראינה, יחד עם הארטילריה וההגנה האווירית שלנו הם כלים קריטיים להחזרת השלום הצודק בטווח הזמן הקרוב".