למרות הקשיים שהערים טראמפ: התקדמות באישור חבילת הסיוע לישראל

ברוב גדול של 67 תומכים נגד 27 מתנגדים, הסנאט האמריקני אישר את קידום חבילת הסיוע הענקית בסך 95.3 מיליארד דולר לישראל ולאוקראינה, אשר מקדם ממשל ביידן. על אף התנגדותו של הנשיא לשעבר, שהפעיל לחצים על חבריו למפלגה כדי להפיל את ההצעה, 18 סנאטורים רפובליקנים הצביעו בעדה. בהמשך ההצעה תעבור להצבעה בבית הנבחרים, שם צפויים קשיים נוספים בדרך לאישור סופי

בניין הקפיטול, מושב הקונגרס של ארצות הברית
בניין הקפיטול, מושב הקונגרס של ארצות הברית | צילום: רויטרס

הסנאט של ארצות הברית לקח הלילה (בין ראשון לשני) צעד משמעותי בדרך לאישור חבילת סיוע החוץ שהנשיא ג'ו ביידן מקדם, הכוללת סיוע ענק לישראל ולאוקראינה - בסך 95.3 מיליארד דולר. ההצעה עברה ברוב של 67 תומכים, ובהם 18 סנאטורים רפובליקניים, מול 27 מתנגדים. בהמשך תעבור ההכרעה לבית הנבחרים, שם שולטים הרפובליקנים ברוב דחוק.

חבילת הסיוע של ממשל ביידן, הכוללת גם כספי עזרה הומניטרית לרצועת עזה, עוררה את התנגדותו של הנשיא לשעבר והמועמד המוביל בפריימריז הנשיאותיים הרפובליקניים, דונלד טראמפ - שמפעיל לחץ על חברי מפלגתו בשני בתי הקונגרס במטרה שיתנגדו להצעתו של הנשיא המכהן וימנעו ממנו הישג בשנת בחירות.

למרות כישלונו בסנאט, מאמציו של טראמפ עשויים לגרוף הצלחה רבה יותר בבית הנבחרים. בשלב זה כלל לא ברור אם יו"ר הבית מייק ג'ונסון (רפובליקני מלואיזיאנה), הנחשב לתומך מובהק של הנשיא לשעבר, יעלה את ההצעה להצבעה. חברים רבים בסיעה הרפובליקנית מתנגדים לשליחת סיוע נוסף לאוקראינה, שסוף למלחמה הנמשכת שלה נגד הפלישה הרוסית לא נראה באופק.

Annotation 2023 08 14 230337
הנשיא ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

קידום ההצעה נמשכת כעת בסנאט, אך ההצבעה הסופית עשויה להתקיים רק בעוד כמה ימים, מכיוון שהסנטור ראנד פול (רפובליקני מקנטקי) פועל לעיכוב ההליך. למרות התמיכה הרחבה שהושגה בהצבעה הלילה, נדרשת הסכמה של כל 100 הסנאטורים כדי לזרז את מועד ההצבעה הסופית.

"אני לא יכול לזכור מתי בפעם האחרונה נערכה ישיבה בסנאט ביום ראשון של הסופרבול, אבל אנחנו הולכים להמשיך לעבוד על הצעת החוק הזו עד שהעבודה תסתיים", אמר הסנאטור צ'אק שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, בהתייחסות למשחק ההכרעה של אליפות ליגת הפוטבול האמריקנית שריתקה הלילה את האמריקנים למסכים.

חבילת הסיוע כוללת תמיכה בגובה 60 מיליארד דולר לאוקראינה, 14.1 מיליארד דולר לצרכי הביטחון של ישראל, 9.6 מיליארד דולר של סיוע הומניטרי לעזה וכן 4.8 מיליארד דולר כתמיכה לבעלות ברית אחרות של ארצות הברית.

מנהיג הרוב בסנאט, הסנטור צ'אק שומר
מנהיג הרוב בסנאט, הסנטור צ'אק שומר | צילום: רויטרס

אתמול, טראמפ התייחס לסיוע הכספי שארצות הברית מעניקה למדינות בעלות ברית, ובהן ישראל. "מעתה והלאה, שום סיוע כספי לא צריך להינתן אלא אם זה במסגרת הלוואה ולא כמתנה", כתב בפוסט שפרסם ברשת החברתית שהקים, והוסיף: "אנחנו לעולם לא צריכים לתת כסף מבלי לקוות שהוא יוחזר בסופו של דבר. אסור שארצות הברית תמשיך להתנהל בטיפשות".