אחרי ההקפאה: התורמת הרביעית בגודלה תחדש את המימון לאונר"א

אחרי קנדה והאיחוד האירופי, גם שוודיה הודיעה שתעביר כ-20 מיליון דולר לסוכנות האו"ם, אחרי שעצרה את המימון בשל מעורבות עובדיה בטבח. בתוך כך: 10 ישראלים הגישו תביעה נגד "אונר"א-ארה"ב", עמותה שמגייסת כספים עבור הארגון בעזה "תוך ידיעה שהם מגיעים לחמאס"

משאית אונר"א במעבר רפיח
משאית אונר"א במעבר רפיח | צילום: רויטרס

אחרי שמזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא למדינות שהקפיאו את כספי התרומה לאונר"א לחזור בהן, שוודיה הודיעה הבוקר (שבת) כי תפשיר את התשלומים לסוכנות הסעד לפלסטינים, ותעביר לה מענק של כ-20 מיליון דולר. שוודיה היא התורמת הרביעית בגודלה לארגון. בשנת 2022 העבירה הממשלה בשטוקהולם 61 מיליון דולר לאונר"א.

שוודיה איננה המדינה היחידה שמפשירה את כספי המימון לסוכנות האו"ם. אתמול הודיע השר לפיתוח בינלאומי בממשלת קנדה, אחמד חוסיין, כי מדינתו תחדש את התשלומים לאונר"א, ברקע החקירה שעורך הארגון סביב האשמת עובדיו במעורבות בטבח 7 באוקטובר. חוסיין הסביר כי הסיבה למהלך היא "לתת מענה לצרכים הדחופים של האזרחים הפלסטינים". גם האיחוד האירופי החליט להעביר 50 מיליון דולר לארגון.

ראש אונר"א, פיליפה לאזריני
ראש אונר"א, פיליפה לאזריני | צילום: רויטרס

בתוך כך, עשרה ישראלים הגישו אתמול לבית המשפט המחוזי בדלאוור תביעה נגד אונר"א-ארה"ב, עמותה אמריקנית המגייסת תרומות עבור סוכנות הסעד של האו"ם ברצועה. על-פי התביעה, "העמותה סייעה לאונר"א תוך ידיעה מלאה שהארגון עובד עם חמאס ולמענו, ומסייע לפעילותו - והפרה את החוק הפדרלי".

התובעים האשימו: "הכספים שאונר"א-ארה"ב מגייסת עבור סוכנות הסעד של האו"ם מגיע ישירות לפעילי חמאס, שחלקם אף השתתפו בטבח 7 באוקטובר, לבתי ספר שמאחסנים ציוד לחימה ומסיתים לאלימות כלפי יהודים. כל זאת מתוך מתוך ידיעה וכוונה שאותם כספים ישמשו את פעילי חמאס למטרות טרור".

כזכור,צ 16 מדינות, בהן ארה"ב, בריטניה וגרמניה, עצרו את העברת הכספים לאונר"א, אחרי שראש הסוכנות פיליפה לאזאריני הודיע כי מספר עובדי הארגון היו מעורבים במתקפת 7 באוקטובר. מאז, הפציר לאזאריני במדינות העולם לחזור בהן מההחלטה, שכינה "מהלך מזעזע".

עובדי אונר"א שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר השבת השחורה מחבלים
עובדי אונר"א שהשתתפו בטבח | צילום: דובר צה"ל

מאז, פרסם צה"ל שורת הוכחות למעורבות עובדי הארגון בטבח. השבוע פורסמו הקלטות מ-7 באוקטובר, בהן נשמע מורה לערבית בסוכנות האו"ם כשהוא מתרברב בכך ש"תפס יהודיות" - ומורה נוסף שחדר לשטח ישראל. להערכת צה"ל, יותר מ-450 מחבלי חמאס והג׳יהאד האיסלאמי ברצועה מועסקים גם כעובדי אונר"א. בחודש שעבר צה"ל חשף מנהרה מרכזית של חמאס - מתחת למטה המרכזי של סוכנות האו"ם ברצועה.

על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מחודש ינואר, מספר המחבלים שעובדים באונר"א גדול אף יותר - ועומד על כ-1,200 מתוך כלל 12,000 עובדי הסוכנות ברצועה. בנוסף, לפי הערכות מודיעיניות שנבדקו על-ידי העיתון, למחצית מעובדי הארגון יש קרובי משפחה המשתייכים לארגוני הטרור.