יועץ בי"ס חטף אישה, אחר השתתף בטבח בבארי: הראיות נגד אונר"א נחשפות

ה"ניו יורק טיימס" חושף פרטים חדשים מתיק הראיות שישראל העבירה לארה"ב נגד 12 עובדי אונר"א שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר: יועץ בית ספר של אונר"א מח'אן יונס חטף אישה, עובד סוציאלי מנוסייראת חטף גופת חייל צה"ל לעזה, ואחר השתתף בטבח בבארי. אחרי שפורסם בחדשות 13 כי אחת החטופות הוחזקה בשבי בידי מורה באונר"א, נחשף לראשונה במהדורה המרכזית כי ישראלי נוסף שחזר מהשבי הוחזק על-ידי מורה מטעם הארגון

משאית אונר"א במעבר רפיח
משאית אונר"א במעבר רפיח | צילום: רויטרס

עובד סוציאלי, שבעה מורים, ויועץ בית ספר: אלו הם חלק מעובדי אונר"א שמואשמים בהשתתפות בטבח ב-7 באוקטובר, לפי מידע מודיעיני מהמסמכים שישראל העבירה לארה"ב ושנחשפו היום (שני) ב"ניו יורק טיימס". על-פי הראיות, חלק מההאשמות הן כלפי יועץ בית ספר של אונר"א מח'אן יונס הנאשם בחטיפתה של אישה לעזה, עובד סוציאלי מנוסייראת שבמרכז הרצועה שמואשם בחטיפת גופת חייל צה"ל לעזה וחלוקת תחמושת, וכן עובד נוסף שהשתתף בטבח בבארי, בו נרצחו 97 בני אדם.

על-פי המסמך, קציני מודיעין ישראלים הצליחו לאכן את מיקומם של שישה מעובדי אונר"א בתוך ישראל ב-7 באוקטובר, על סמך הטלפונים שלהם. אחרים היו במעקב בעת ביצוע שיחות טלפון בתוך עזה, שבמהלכן, לפי הגורמים הישראלים, הם דנו במעורבותם במתקפה של חמאס. שלושה נוספים קיבלו הודעות טקסט שהורו להם להתייצב בנקודת איסוף ב-7 באוקטובר, כאשר לאחד מהם נאמר להביא רימונים המאוחסנים בביתו. לפי התיק, 10 מהעובדים הם פעילי חמאס, ואחד נוסף מזוהה עם הג'יהאד האסלאמי-פלסטיני.

כמו כן, שני גורמים מערביים אישרו בעילום שם כי הם עודכנו על תוכן התיק בימים האחרונים, אך אמרו כי הפרטים טרם אומתו במלואם. למרות שארה"ב עדיין לא אישרה את הטענות הישראליות שהוצגו בתיק הראיות, גורמים בארה"ב אמרו כי הם מצאו את הראיות "אמינות מספיק כדי להצדיק את השעיית הסיוע לאונר"א באופן מיידי".

ההרס אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס אחרי הטבח בקיבוץ בארי

גורמים רשמיים בישראל הציגו לארה"ב ביום שישי האחרון את תיק הראיות המפרט את שמותיהם ומשרותיהם של 12 עובדי אונר"א, סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, וההאשמות נגדם בסיוע והשתתפות במתקפת חמאס נגד ישראל ב-7 באוקטובר. זמן קצר לאחר מכן, ארה"ב הודיעה כי היא משהה את המימון לאונר"א בשל ההאשמות הקשות נגד עובדיה, ובעקבותיה הצטרפו למהלך גם קנדה, אוסטרליה ,בריטניה, פינלנד, איטליה, גרמניה, הולנד, יפן, שווייץ, אוסטריה, רומניה והנציבות האירופית, שעצרו גם הן את העברת הכספים לאונר"א. מנגד, לוקסמבורג הודיעה כי על אף ההאשמות, תמשיך לספק מימון לארגון.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש | צילום: רויטרס

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התייחס לפרשה, וחשף אתמול כי 9 עובדי אונר"א המואשמים במעורבות בטבח ב-7 באוקטובר פוטרו, אחד נהרג וגורלם של שניים לא ידוע. "המימון הנוכחי של הארגון לא יאפשר לו להמשיך ולספק תמיכה לכ-2 מיליון עזתים. למרות שאני מבין את החששות והזדעזעתי מהאשמות גם כן, אני קורא לממשלות של המדינות שהקפיאו את התרומות שלהן להמשיך בתמיכה ולאפשר את המשך הפעילות של אונר"א", אמר גוטרש, והוסיף: "למעשים המתועבים לכאורה של אנשי הצוות הללו יהיו השלכות, אבל אין הצדקה להעניש את עשרות אלפי הגברים והנשים שעובדים עבור אונר"א".

אחרי שבחדשות 13 נחשף כי אחת החטופות הישראליות נשבתה בידי מורה באונר"א, אתמול פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי היא לא הייתה היחידה. ישראלי נוסף ששב מהשבי העיד שהוחזק בעזה בידי מורה מטעם הארגון - שאף לימד אותו ערבית. כמו כן, לחדשות 13 נודע כי אותה החטופה הבינה שנשבתה בידי איש אונר"א כיוון שלדבריה, היא הועברה בין מתקנים של הסוכנות במהלך השבי, ובנוסף, על עטיפת החטיפים שקיבלה ממנו למאכל נכתב "לא למכירה" וכן "מיועד לילדי אונר"א". במקביל, גורם ישראלי מסר לחדשות 13 כי בידי ישראל יש מידע לפיו עשרות מעובדי אונר"א השתתפו בטבח ב-7 באוקטובר, ולא 12, כפי שהצהיר הארגון.