המהלך נגד ישראל באו"ם: במערכת הביטחון חוששים מהסלמה

כפי שפורסם בחדשות 13, בכיר ישראלי שוחח עם מקורבי אבו מאזן טרם ההצבעה, והזהיר אותם שקידום המהלך יחייב את הממשלה הבאה לנקוט בצעדים נגד הרשות. גורמי הביטחון מתעקשים שצעדי ה"ענישה" יכוונו כלפי הנהגת הרשות - ולא יפגעו בציבור הפלסטיני עצמו

זמן צפייה: 01:35

בהערכות המצב הישראליות עולה הערב (שבת) חשש שהמהלך נגד ישראל באו"ם עלול להוביל להתססה בשטח עד לכדי הסלמה. גורמי הביטחון מתעקשים שצעדי ה"ענישה" שישראל תנקוט בהם יכוונו כלפי הנהגת הרשות הפלסטינית - ולא יפגעו בציבור הפלסטיני עצמו.

כפי שפורסם בחדשות 13 מוקדם יותר השבוע, בכיר ישראלי שוחח עם מקורבי אבו מאזן בשבועות האחרונים, טרם ההצבעה, והזהיר אותם שקידום המהלך יחייב את הממשלה הבאה לנקוט בצעדים נגד הרשות. המסר הישראלי העיקרי היה - זה לא הזמן לקידום מהלכים מהסוג הזה, ערב הקמת ממשלת ימין.

למאבק נגד קידום ההחלטה היו שותפים גם בכירים בישראל, משרד החוץ, מתפש, השגריר וגם האמריקנים. בכירים, ישראלים ואמריקנים, ששוחחו עם בכירים פלסטינים בשבועות האחרונים, התרשמו מתחושת ייאוש כללית שנובעת מריק מדיני, שאפשר להעריך שרק ילך ויתעצם בתקופה הקרובה.

מבחינה פרקטית, ההחלטה הזו, שהתקבלה ברוב גדול של 98 מדינות מול 17, למעשה מבקשת מבית הדין בהאג לקבוע שהכיבוש הישראלי, כלשונם, הוא לא זמני, אלא כיבוש מתמשך, ואז בית הדין יכול להמליץ לאו"ם איך לפעול, להטיל סנקציות, ובכירים ישראלים יוכלו אולי לעמוד תחת סכנה משפטית.

הרבה מאוד כאב ראש מדיני ההחלטה הזו תסב לממשלה בתחילת דרכה. יש לציין כי ארצות הברית כמובן הייתה מאלה שהצביעו נגד ההחלטה, וגם גרמניה והונגריה היו נגד. בעד ההחלטה הזו היו כאמור 98 מדינות - בהן גם איחוד האמירויות, ירדן, רוסיה ואוקראינה.

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

ראש הממשלה יאיר לפיד קרא הערב למדינות שתמכו בהצעה הפלסטינית באו"ם לשקול את עמדתן. "ישראל דוחה בתוקף את הצעת ההחלטה הפלסטינית", מסר לפיד, "מדובר שוב, במהלך פלסטיני חד צדדי, החותר תחת עקרונות היסוד לפתרון הסכסוך והעלול לפגוע בכל אפשרות לתהליך עתידי".

"הפלסטינים מבקשים להחליף משא ומתן בצעדים חד צדדים", הוסיף ראש הממשלה, "הם שוב עושים שימוש באו"ם על מנת לתקוף את ישראל. מהלך זה לא ישנה את המציאות בשטח, לא יתרום דבר לעם הפלסטיני, ועלול לגרום להסלמה. תמיכה במהלך הפלסטיני היא פרס לארגוני הטרור והקמפיין האנטי ישראלי".

לסיום מסר לפיד: "אנו מודים למדינות הרבות שלא תמכו בהחלטה והבהירו כי זו לא הדרך לקידום יציבות ופתרון הסכסוך. אנו קוראים לכלל המדינות שתמכו אתמול בהצעה לשקול את עמדתן בשנית ולהתנגד לה במסגרת ההצבעה בעצרת הכללי. הדרך לפתרון הסכסוך אינה עוברת דרך מסדרונות האו"ם או גופים בינ"ל אחרים".

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: רויטרס

שר הביטחון בני גנץ מסר: "ההליכה של הפלסטינים לצעדים בבית הדין בהאג היא גול עצמי שירחיק אותם מכל הישג מדיני. כוונת האו"ם לאפשר זאת רק תפגע ביציבות באזור וביכולת להגיע להבנות בעתיד. זהו צעד פוליטי, שאינו מעוגן במציאות בשטח. כשר הביטחון הובלתי מהלכים למניעת צעדים כאלו וגם בעתיד אפעל כדי למנוע אותם מכל תפקיד שבו אכהן".