"מתקפת החמאס לא התרחשה בוואקום": נאום מזכ"ל האו"ם - והביקורת

במסגרת דיון שרי חוץ במועצת הביטחון אמר אנטוניו גוטרש כי "ישראל מפגיזה בעזה ללא הכרה בעקבות המקרה שקרה בשטחה". השגריר ארדן תקף ואמר כי הוא מצדיק טרור ורצח: "נאומו המזעזע של מזכ"ל האו"ם הוכיח כי הוא מנותק מהמציאות באזורנו" גנץ: "ימים שבהם מזכ"ל האו"ם מגבה טרור, הם ימים אפלים לעולם"

זמן צפייה: 02:31

בשעה שישראל נכנסה ליומה ה-18 של המלחמה, נערך דיון שרי חוץ במועצת הביטחון של האומות המאוחדות, ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש נשא דברים בנוגע למצב הביטחוני במזרח התיכון. גוטרש תקף את ישראל, כשבהצדקה מסוימת למעשי הטרור הרצחניים של חמאס אמר כי המתקפה של ארגון הטרור ב-7 באוקטובר "לא התרחשה בוואקום". בנוסף הוא אמר: "מאז 7 באוקטובר ישראל מפגיזה בעזה ללא הכרה בעקבות המקרה שקרה בשטחה". גוטרש הוסיף כי "בבוקר 7 באוקטובר, חמאס תקף בישראל תקיפה חסרת תקדים".

"זה קריטי שאנחנו כאומות המאוחדות נאחד כוחות כדי למנוע מהמצב להחמיר", אמר גוטרש, "משרד הבריאות בעזה דיווחו על יותר מ-15 אלף פצועים. ב-8 באוקטובר הכריזו על ניתוקה של עזה מחשמל, דלק, מים ועוד. יותר ממליון פלסטינים נאלצים לצאת מבתיהם, בתי ספר ובתי חולים נפגעו".

בהתייחסות לשחרור החטופות בימים האחרונים, אמר: "אני מברך על שחרורן של שתי החטופות בשבת ועוד שתי חטופות אתמול. אני מודה לקטר על מאמציה בשחרור החטופים, אך יותר מ-200 חטופים עדיין נמצאים בעזה - אנחנו קוראים לשחרורם המיידי. ילדים ונשים הם 65% מההרוגים בשני הצדדים". בהמשך הוסיף גוטרש: "אנחנו חייבים לוודא שאזרחים מקבלים את מה שהם צריכים גם אם הם מחליטים לנוע דרומה ברצועת עזה וגם אם לא".

מזכ"ל האו"ם היום לצד שר החוץ האלבני ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
מזכ"ל האו"ם היום לצד שר החוץ האלבני ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הגיב לנאומו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ובציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "נאומו המזעזע של מזכ"ל האו"ם בפתח דיון מועצת הבטחון, בזמן שטילים נורים על כל ישראל, הוכיח סופית, מעל לכל ספק, שהמזכ"ל מנותק לחלוטין מהמציאות באזורנו ושהוא רואה באופן מעוות ובלתי מוסרי את הטבח שביצעו רוצחי החמאס בילדינו. אמירתו כאילו התקפת הטרור הרצחנית של החמאס הנאצי 'לא התרחשה בוואקום' מהווה הצדקה לטרור ורצח. מזעזע. עצוב שבראש ארגון שקם בעקבות השואה עומד אדם עם דעות כאלה. מחריד".

גם השר בני גנץ הגיב לנאום של מזכ"ל האו"ם, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "ימים שבהם מזכ"ל האו"ם מגבה טרור, הם ימים אפלים לעולם. אין דרך להצדיק טבח באזרחים חפים מפשע. מי שלא יהיה בצד הנכון של ההיסטוריה, יישפט על ידה. מי שנותן הצדקה לטרור, אינו ראוי לדבר בשם העולם".