מעל 90 מדינות בהצהרה: "לבטל את הסנקציות על הפלסטינים"

הרשות הפלסטינית פרסמה הצהרה עליה חתומות מדינות רבות הקוראות לבטל את הצעדים שנקטה ישראל בתגובה לפניית הרשות לאו"ם בחודש שעבר. השגריר באו"ם ארדן בתגובה: "הפלשתינים מנצלים את המנגנון המעוות של האו"ם כדי להפעיל טרור מדיני"

העצרת הכללית של האו"ם בזמן ההצבעה
העצרת הכללית של האו"ם | צילום: רויטרס

הרשות הפלסטינית פרסמה הבוקר (שלישי) הצהרה שקוראת לביטול הסנקציות שהטילה ישראל עליה בשבוע שעבר ובתמיכת מדינות רבות. הסנקציות הוטלו בהחלטת קבינט בעקבות פניית הפלסטינים לאו"ם בבקשה "לבחון את   הכיבוש" בבית הדין הבינלאומי בהאג. על ההצהרה חתומות מעל 90 מדינות - ביניהן גרמניה, צרפת, איטליה ושוויץ.

בהצהרה נכתב כי "אנו מביעים דאגה עמוקה בנוגע להחלטת הממשלה הישראלית להטיל סנקציות נגד הפלסטינים. ללא קשר לעמדת כל מדינה לגבי החלטת האו"ם, אנו דוחים צעדים משמעתיים בתגובה לבקשה לחוות דעת של בית הדין הבינלאומי וקוראים לביטולם המיידי".

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הגיב להצהרה ואמר כי "הפלשתינים מנצלים את המנגנון המעוות של האו"ם כדי להפעיל טרור מדיני ולנסות לפגוע בישראל. מדובר בהצהרה דקלרטיבית חסרת משמעות וכל מדינה שחתמה עליה רק הוסיפה דלק למדורת ההסתה והטרור של הפלשתינים, והרחיקה כל סיכוי לפיוס".

כזכור, בשבוע שעבר פרסם הקבינט המדיני ביטחוני שורת צעדים שיינקטו בתגובה לפניית הרשות הפלסטינית לבית הדין הבינלאומי בהאג. הצעדים כוללים סנקציות כלכליות על הרשות הפלסטינית וכן סנקציות אישיות נגד בכירים ברשות.

כינוס הקבינט
כינוס הקבינט | צילום: קובי גדעון/לע''מ

לאחר הטלת הסקנציות, בכירים ישראלים שוחחו עם בכירים ברשות הפלסטינית בסביבתו של אבו מאזן והמסר הישראלי שהועבר הוא: "שקלו היטב כל צעד מדיני נוסף, דוגמת אותה פנייה לבית הדין הבינלאומי, כי הממשלה החדשה מתכוונת להגיב בחומרה על הצעדים הללו". המסר לא עובר דרך הדרג המדיני אלא על-ידי בכירים בצבא.

בהצבעה שנערכה בסוף החודש שעבר, 87 חברות באומות המאוחדות הצביעו בעד ההצעה, 24 התנגדו, ביניהן ישראל וארצות הברית, ו-53 נוספות נמנעו. שליח ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, גינה אז את תוצאות ההצבעה, וכבר לפניה אמר כי "שום גוף בינלאומי לא יכול לקבוע שישראל כובשת את ארצה ואת בירתה ולבית דין שמקבל מנדט מגוף כה מעוות מוסרית כמו האו"ם- אין שום לגיטימציה".