לשכת רה"מ: "ארה"ב לא הייתה צריכה להצטרף להצהרה באו"ם"

ברקע גל הטרור והמהומות במזרח ירושלים, מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדיון מיוחד בנושא המזרח התיכון והסוגיה הפלסטינית. שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן תקף את המועצה: "מביעים דאגה מהתגובה הישראלית לפעולות פלסטיניות, אך לא מבינים שהפלסטינים מפרים הסכמים קיימים וחוקים בינלאומיים"

Whatsapp Image 2023 02 20 At 1

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה היום (שני) לדיון מיוחד בנושא המזרח התיכון והסוגיה הפלסטינית. במהלך הדיון נאם שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן ותקף בנאומו בחריפות את המועצה: "אתם יושבים כאן ורק מביעים דאגה מהתגובה הישראלית לפעולות של הפלסטינים, אך אתם לא מבינים שהפלסטינים מפרים את כל ההסכמים הקיימים ואת החוקים הבינלאומיים".

ארדן הציג בנאומו תמונות של קורבנות טרור ישראלים ובסוף הכריז על דקת דומייה. עוד הוא אמר בנאום, כי "הנוער הפלסטיני חונך לשנאה. הם מרעילים דורות רבים ויוצרים מעגל שנאה אינסופי, אומרים שלמדינה היהודית אין זכות קיום. עד שהילדים הפלסטינים לא יפסיקו להיות שטופי מוח לשנוא ישראלים המעגל הזה ימשיך".

"האדרת טרוריסטים הופכת את הפתרון לבלתי אפשרי בתרבות של שנאה וטרור. ממתקים מחולקים לקהל פלסטיני בחגיגות כאשר יהודים מתים. איפה הדאגה והייאוש שלכם כשזה קורה וחוגגים שנאה ברשות? המטרה העיקרית של הפלסטינים נשארה זהה- להרוס את הקיום של ישראל".

Whatsapp Image 2023 02 20 At 1
השגריר באו''ם ארדן במהלך הדיון | צילום: רויטרס

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר לאחר הדיון: "מועצת הביטחון של האו"ם פרסמה הצהרה חד-צדדית השוללת את זכויותיהם של יהודים לחיות במולדתנו ההיסטורית, מתעלמת מפיגועי הטרור הפלסטינים בירושלים, מעלימה עין מהעובדה שהרשות הפלסטינית מסבסדת טרור ומשלמת למשפחות מחבלים, ומגמדת את האנטישמיות שהובילה לרצח של מיליוני יהודים. ההצהרה לא הייתה צריכה להיאמר וארצות הברית לא הייתה צריכה להצטרף אליה".

פינוי המאחזים גאולת ציון ורמת מגרון
פינוי המאחזים גאולת ציון ורמת מגרון

הדיון נפתח בהבעת התנגדות להחלטה הישראלית להכשיר מאחזים בלתי חוקיים, והבעת התנגדות לצעדים חד צדדיים. בדיון היה אמור לעלות להצבעה גינוי של ישראל בעקבות הכשרת 9 המאחזים שהוחלטה לפני כשבוע בקבינט המדיני-ביטחוני. ההצבעה, שהייתה אמורה לעלות על ידי איחוד האמירויות, שמשמשת כחברת מועצת הביטחון המתחלפת, אך היא בוטלה בשל התחייבות ישראל שלא להכשיר מאחזים נוספים בזמן הקרוב.

ארהב מתנגדת להרחבת ההתנחלויות ומגנה את הטרור

הנציגה האמריקנית פתחה את דבריה ואמרה: "ארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגנה עצמית, כולל מתקפות הסלמה מסוכנות כמו טילים ומתקפות נגד אזרחים. יש לשמור על הסטטוס קוו במקומות הקדושים ולעצור את מעגל האלימות. אנו מתנגדים לצעדים חד צדדים שמרחיקים מיציבות ושלום".

הנציגה גינתה את פעולות הטרור בירושלים ולאחר מכן הוסיפה: "אנחנו מגנים בחריפות את ההחלטה הישראלית להרחבת ההתנחלויות, ואת הכשרתן של 9 התנחלויות. ארצות הברית מתנגדת להרחבת ההתנחלויות ומגנה את הטרור".

הנציג הפלסטיני תקף את המדיניות הישראלית ואמר כי "זו שנה קטלנית ביותר עבור הפלסטינים בגדה הערבית". עוד הוסיף הנציג: "לא נכבד דו-קיום עם עושק וכיבוש, הקהילה הבינלאומית צריכה להגן על החוק הבין לאומי ולצאת נגד ההחלטה הישראלית. ישראל מבצעת עונש קולקטיבי".

Whatsapp Image 2023 02 20 At 1
נציגת ארה''ב במועצת הביטחון | צילום: רויטרס

שגרירת איחוד האמירויות אמרה בדיון כי "יש חשש מהסלמה בחגים (רמדאן ופסח), יש להפסיק פעולות חד צדדיות שיכולות לחבל בתהליך השלום. אנחנו מגנים אנטישמיות, יש לשמור על סטטוס קוו בירושלים ובמקומות הקדושים וחשיבותה של ירדן כשומרת על מקומות אלו".

מוקדם יותר היום אישרה לשכת ראש הממשלה את הפרסום בשבוע שעבר במהדורה המרכזית, ומסרה כי ישראל הודיעה לארצות הברית שבחודשים הקרובים היא לא תסדיר ישובים חדשים מעבר לתשעה שכבר אושרו. יחד עם זאת, ישראל לא התחייבה להפסיק הריסות מבנים בלתי חוקיים בשטחי C.

כזכור, בעקבות הפיגוע בכניסה לשכונת רמות בירושלים הוחלט בקבינט על הכשרה של תשעה יישובים קיימים בשטחי יהודה ושומרון, קידום אישור יחידות דיור, וחיבור מאחזים לחשמל ומים. בין היישובים שאושרו: אביגיל, עשהאל, שחרית, גבעת ארנון, גבעת הראל וגבעת הרואה, מלאכי השלום, מצפה יהודה, בית חוגלה, ושדה בועז.

שגריר ישראל באו''ם גלעד ארדן בדיון מועצת הביטחון על הר הבית
שגריר ישראל באו''ם גלעד ארדן בדיון מועצת הביטחון | צילום: רויטרס

ארצות הברית גינתה את החלטת הקבינט, ובהודעה מטעמו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן נמסר: "אנו מוטרדים מאוד מהחלטתה של ישראל אתמול לקדם על פי הדיווחים קרוב ל-10 אלף יחידות דיור בהתנחלויות ולהתחיל בתהליך להכשרת רטרואקטיבית של תשעה מאחזים בגדה המערבית שבעבר היו בלתי חוקיים על פי החוק הישראלי".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס