דיון ללא הכרעה במועצת הביטחון: "פוגעים ביציבות באזור"

הדיון שהתקיים באו"ם לאחר עליית בן גביר להר הבית נגמר ללא הכרעה או הצבעה. הנציג הפלסטיני השווה את ישראל למשטר האפרטהייד, ארדן כינה את הדיון "עלבון לאינטליגנציה" והאשים: "הפלסטינים הפכו את המקום לשדה קרב"

זמן צפייה: 02:49

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה אמש (חמישי) לדיון בנושא "המצב במזרח התיכון ובשאלה הפלסטינית" שהסתיים ללא הצבעה או הכרעה. זאת, בעקבות ביקורו השבוע של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית. בדיון נאמו הנציג הפלסטיני ריאד מנסור וכן שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן שאמר כי "הביקור היה תחת הסטטוס קוו" וכינה את הדיון "עלבון לאינטליגנציה".

ארדן הציג טיעונים היסטוריים לחשיבות המקום לעם היהודי והדגיש כי "זוהי הנקודה הקדושה ביותר עבור בני עמי". בנוסף ארדן ציין כי הוא עצמו ביקר בהר הבית כשכיהן כשר לביטחון פנים לאחר פיגוע במקום בו נרצחו שני שוטרים.

שגריר ישראל באו''ם גלעד ארדן בדיון מועצת הביטחון על הר הבית
שגריר ישראל באו''ם גלעד ארדן בדיון מועצת הביטחון על הר הבית | צילום: רויטרס

"המשטר באיראן ממשיך לרצוח חפים מפשע בעוד אנחנו עוסקים באותן דקות תמימות שבהן שר ישראלי מבקר במקום קדוש", ביקר ארדן את הדיון. "אני בטוח שחלקכם מבינים את האבסורד שבדבר". השגריר האשים את הפלסטיני בניצול של המקום ואמר: "במקום להגן על קדושת הר הבית הפלסטינים הפכו אותו לשדה קרב. שוב ושוב משמשים המסגדים כמקום אחסון בהם מחזיקים המחבלים אבנים כדי לתקוף יהודים".

הדיון התקיים בעקבות בקשה של סין ואיחוד האמירויות, לאחר פניית הרשות הפלסטינית. הנציג הפלסטיני ריאד מנסור נשא גם הוא דברים בדיון: "לא יהיה שלום בלי ירושלים. ישראל מחכה שאנחנו ניכנע". בהמשך, מנסור השווה את מדינת ישראל למדינת האפרטהייד של דרום אפריקה, תוך שהוא ציין כי "כל מדינות העולם התנערו מקשרים עם המשטר האפל ההוא ביניהן גם ישראל".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית | צילום: מנהלת הר הבית

נציג איחוד האמירויות למועצת הביטחון ביקש לשאת דברים בשם הפלסטינים. "האירועים מפרים את הסטטוס קוו ופוגעים ביציבות באזור", טען. לדבריו, "יש לספק הגנה למסגד אל-אקצה ולהימנע מהפרות ופגיעה ברגשות המוסלמים. יש לכבד את ירדן כאפוטרופוסית של המקומות הקדושים בירושלים, ולא לפגוע בוואקף הירדני".

מיד לאחר מכן, הנציג האמריקני הדגיש כי "ארה"ב מחויבת לפתרון שתי המדינות לשני העמים". לדבריו, "אנו מודאגים מכל מה שמערער את היציבות באזור ופוגע בשימור הסטטוס קוו במקומות הקדושים. כפי שמזכיר המדינה בלינקן כבר אמר, זה קריטי ששני הצדדים ישמרו על האיזון. בכדי למנוע אובדן חיי אדם ולהבטיח ביטחון, עלינו לדבוק בפתרון שתי המדינות לשני העמים".

דיון מועצת הביטחון של האו''ם על הר הבית
דיון מועצת הביטחון של האו''ם על הר הבית | צילום: רויטרס

כזכור, ביקורו של השר לביטחון לאומי בהר הבית, שנמשך 13 דקות, עורר סערה במזרח התיכון ו"זכה" לתגובות רבות, בין היתר ממדינות ערביות כמו מצרים, ירדן, איחוד האמירויות, סעודיה וקטר וגם מצידן של ארה"ב, צרפת, בריטניה, האיחוד האירופי, טורקיה ועוד. לא זו בלבד, בערב יום שלישי, דובר צה"ל אישר כי שוגרה רקטה אחת שנפלה בשטח הרצועה, על רקע איומי ארגוני הטרור מרצועת עזה ב"תגובה".