הצעד החריג של מזכ"ל האו"ם - והמתקפה של ארדן: "תתפטר"

מזכ"ל האו"ם ייכנס את המועצה על מנת ללחוץ להפסקת אש - ובכך ינצל את סמכותו להפעיל סעיף מיוחד בתקנת האו"ם כדי לאפשר זאת. שגריר ישראל לאו"ם ארדן הגיב: "זו למעשה קריאה להשאיר בעזה את שלטון הטרור של חמאס. המזכ"ל בוחר להמשיך ולשחק לידי החמאס"

חרבות ברזל האירוע באו"ם לחשיפת זוועות חמאס נגד נשים ב-7 באוקטובר גלעד ארדן
שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, באירוע באו"ם לחשיפת זוועות חמאס נגד נשים ב-7 באוקטובר | צילום: Shahar Azran (IG: @ShaharAzran1)

בצל השתיקה הרועמת של האו"ם על הטבח של 7 באוקטובר, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הצהיר היום (רביעי) כי הפעיל סעיף מיוחד באמנת האו"ם הקורא לכנס דיון דחוף של מועצת הביטחון, וזאת על מנת ללחוץ להפסקת אש. הסעיף, שנקרא "סעיף 99", ניתן להפעלה רק במצב ממנו נשקפת סכנה לשלום והביטחון העולמיים. מועצת הביטחון תתכנס לדיון מחר ב-10 בבוקר.

שגריר ישראל באו״ם גלעד ארדן הגיב לפניית המזכ"ל: "המזכ"ל הגיע לשפל מוסרי חדש. קריאת המזכ"ל להפסקת אש היא למעשה קריאה להשאיר בעזה את שלטון הטרור של החמאס. במקום שהמזכ״ל יצביע במפורש על אחריות החמאס למצב ויקרא לראשי המחבלים להסגיר את עצמם ולהחזיר את החטופים ובכך לסיים את המלחמה, המזכ״ל בוחר להמשיך ולשחק לידי החמאס".

עוד הוא הוסיף: "העמדות המעוותות של המזכ״ל רק מאריכות את הלחימה בעזה, משום שהן נותנות תקווה למחבלי חמאס שהמלחמה תיבלם והם יוכלו לשרוד. אני קורא שוב למזכ״ל להתפטר לאלתר - האו״ם זקוק למזכ״ל שמגבה מלחמה בטרור ולא למזכ״ל שפועל לפי התסריט שכתב חמאס".

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש | צילום: רויטרס

שר החוץ אלי כהן הגיב למהלך של גוטרש בעמוד הטווויטר שלו:  כהונתו של גוטיירש היא סכנה לשלום העולמי. בקשתו להפעיל את סעיף 99 וקריאה להפסקת אש בעזה, מהווה תמיכה בארגון הטרור חמאס, ורוח גבית לרצח קשישים, חטיפת תינוקות ואונס נשים".


נזכיר, כי בחודש הראשון למלחמה גוטרש נשא דברים בנוגע למצב הביטחוני במזרח התיכון. גוטרש תקף את ישראל, כשבהצדקה מסוימת למעשי הטרור הרצחניים של חמאס אמר כי המתקפה של ארגון הטרור ב-7 באוקטובר "לא התרחשה בוואקום". בנוסף הוא אמר: "מאז 7 באוקטובר ישראל מפגיזה בעזה ללא הכרה בעקבות המקרה שקרה בשטחה". גוטרש הוסיף כי "בבוקר 7 באוקטובר, חמאס תקף בישראל תקיפה חסרת תקדים".