דיווח: ארה"ב תטיל סנקציות על ארגון "צו 9", החוסם משאיות סיוע לעזה

בכיר אמריקני מסר לרויטרס כי האמריקנים יטילו עיצומים על ארגון הימין, שפעיליו חסמו משאיות סיוע הומניטרי בדרכן לעזה - ואף הציתו את חלקן. צעד זה מצטרף לעיצומים שהטילו המעצמות כנגד פעילי ימין קיצוני

משאית סיוע
משאית סיוע | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ארצות הברית תטיל סנקציות על ארגון הימין "צו 9", שפעיליו חוסמים תנועת משאיות סיוע הומניטרי לרצועת עזה ואף לעיתים הורסים את תכולתן - כך מסר היום (שישי) בכיר אמריקני לרויטרס. לפני כחודש פעילי הארגון עצרו משאיות סיוע שהגיעו מירדן במחסום תרקומיא, רוקנו את תכולתן - ואף הציתו את חלקן.

אירוע זה, ואירועים נוספים של פגיעה במשאיות סיוע, גררו גל גינויים חריפים מצד ארצות הברית ומדינות נוספות, ושר החוץ של בריטניה דייוויד קמרון אמר: "התקפות של קיצוניים על שיירות סיוע בדרך לעזה הן מחרידות. תושבי עזה נמצאים בסכנת רעב וזקוקים נואשות לאספקה. ישראל חייבת לתת דין וחשבון לתוקפים ולעשות יותר כדי לאפשר סיוע - ואני אעלה את דאגותיי בפני ממשלת ישראל".

משאיות סיוע הומניטרי נכנסות דרך המעבר הצפוני לרצועת עזה
משאיות סיוע הומניטרי נכנסות דרך המעבר הצפוני לרצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

צעד זה מצטרף לעיצומים שהוטלו על ידי ארצות הברית, האיחוד האירופי, בריטניה, קנדה וצרפת כנגד פעילי ימין קיצוני במהלך המלחמה, בשל אלימותם ביהודה ושומרון כנגד פלסטינים. משרד החוץ הבריטי הודיע בחודש שעבר כי הטיל סנקציות על שתי קבוצות יהודיות קיצוניות, להב"ה ונוער הגבעות, וארבעה מתנחלים קיצוניים - בגין אלימות ביהודה ושומרון. ארבעת המתנחלים עליהם מוטלות הסנקציות הם נעם פדרמן, אלישע ירד, עדן לוי ונריה בן פזי.

חודש לפני כן, האיחוד האירופי הטיל סנקציות על ארגון להב"ה, קבוצת נוער גבעות וארבעה מתנחלים: מאיר אטינגר, נריה בן פזי, ינון לוי ואלישע ירד. על-פי האיחוד האירופי, הם "אחראים למעשי עינויים וענישה אכזריים, לא אנושיים או משפילים כלפי פלסטינים בשטחי 'הגדה המערבית' ומזרח ירושלים, וכן להפרת זכות הקניין והחיים הפרטיים והמשפחתיים שלהם". לאחר הודעת האיחוד, מחלקת האוצר של ארה"ב הודיעה כי הטילה סנקציות על מייסד ארגון להב"ה בנצי גופשטיין, ארגון "שלום אסירייך", קרן "הר חברון", ומתנחלים נוספים.