האיחוד האירופי הטיל סנקציות על ארבעה מתנחלים ועל ארגון להב"ה

האיחוד האירופי הודיע כי הטיל סנקציות על ארגון הימין הרדיקלי להב"ה, ועל המתנחלים מאיר אטינגר, נריה בן פזי, ינון לוי ואלישע ירד - בשל "הפרות חמורות של זכויות אדם נגד פלסטינים". הארבעה הואשמו בעבר במקרים שונים של תקיפת פלסטינים, וירד, שכיהן כדובר של ח"כ לימור סון הר-מלך, אף נחשד במוערבות ברצח פלסטיני בשנה שעברה. לאחר מכן הודיעה ארה"ב כי תטיל סנקציות על מייסד להב"ה בנצי גופשטיין, ועל מתנחלים נוספים

בנצי גופשטיין בבית המשפט
בנצי גופשטיין בבית המשפט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בגין "הפרות חמורות של זכויות אדם נגד פלסטינים": במסגרת משטר הסנקציות העולמי לזכויות אדם, האיחוד האירופי הטיל היום (שישי) סנקציות על ארגון להב"ה, קבוצת נוער גבעות וארבעה מתנחלים: מאיר אטינגר, נריה בן פזי, ינון לוי ואלישע ירד - שכיהן בעבר כדובר של ח"כ לימור סון הר-מלך. על-פי האיחוד האירופי, הם "אחראים למעשי עינויים וענישה אכזריים, לא אנושיים או משפילים כלפי פלסטינים בשטחי 'הגדה המערבית' ומזרח ירושלים, וכן להפרת זכות הקניין והחיים הפרטיים והמשפחתיים שלהם". לאחר הודעת האיחוד, מחלקת האוצר של ארה"ב הודיעה כי הטילה סנקציות על מייסד ארגון להב"ה בנצי גופשטיין, ארגון "שלום אסירייך", קרן "הר חברון", ומתנחלים נוספים.

הסנקציות האירופאיות הוטלו על פעיל הימין הקיצוני נריה בן פזי, בנימוק כי "הואשם בתקיפת פלסטינים שוב ושוב בוואדי א-סיק ובדיר ג'ריר מאז 2021", ועל ינון לוי לאחר ש"לקח חלק במספר פעולות אלימות נגד כפרים פלסטיניים באזור מגוריו במאחז הבלתי חוקי של חוות מיתרים". לפי האיחוד האירופי, אנשים וקבוצות הכלולים ברשימת משטר הסנקציות של הארגון כפופים להקפאת נכסים, ואספקת כספים או משאבים כלכליים עבורם, במישרין או בעקיפין - אסורה. בנוסף, חל עליהם איסור נסיעה למדינות האיחוד.

רמת מגרון
מאחז ביהודה ושומרון (ארכיון) | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

על השניים הוטלו הגבלות דומות בעבר על-ידי ארצות הברית. מחלקת האוצר האמריקנית הטילה בחודש מרץ האחרון סנקציות על בן פזי, שהואשם בגירוש רועי צאן פלסטינים מאדמותיהם ובתקיפת פלסטינים סמוך לכפר ואדי א-סיק באוגוסט 2023. נכסיו בארה"ב הוקפאו ונאסר עליו להיכנס לשטחה. כמו כן, בחודש פברואר הנשיא ביידן חתם על צו נשיאותי שהטיל סנקציות על לוי ומספר מתנחלים נוספים, ביניהם דוד חי חסדאי. לפי הודעת הבית הלבן, לוי "הוביל קבוצת מתנחלים שעסקה בפעולות הפחדה באיו"ש, הוביל תקיפות נגד תושבים פלסטינים ובדואים, איים שייפגע בהם אם לא יעזבו את ביתיהם, שרף את שדותיהם והרס את רכושם".

ממחלקת האוצר של ארה"ב נמסר היום כי על הארגונים "שלום אסירייך" וקרן "הר חברון", שמעבירים כספים לאלו המורשעים בטרור יהודי, הוטלו סנקציות "בגין תפקידם בהקמת קמפיינים לגיוס כספים עבור ינון לוי ודוד חי חסדאי", שכאמור, כבר הוטלו עליהם סנקציות בעבר על-ידי הממשל האמריקני בקשר לאלימות נגד פלסטינים ביהודה ושומרון. לפי הודעת מחלקת האוצר, גיוסי הכספים של קרן "הר חברון" עבור לוי ו"שלום אסירייך" עבור חסדאי עומדים על סכום של כ-140 אלף ו-31 אלף דולרים, בהתאמה.

ח"כ לימור סון הר-מלך והחשוד ברצח, אלישע ירד
ח"כ לימור סון הר-מלך ואלישע ירד

אלישע ירד, כאמור, שימש כדובר של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מ"עוצמה יהודית" במשך מספר חודשים עד שהחליט לוותר על התפקיד. הוא דמות מוכרת בקרב נערי הגבעות והימין הקיצוני, והיה יעד של שב"כ בעבר והביע עמדות קיצוניות באופן תדיר. בחודש אוגוסט האחרון, ירד נחשד במעורבות ברצח הפלסטיני קוסאי מעטאן בן ה-19 ליד הכפר בורקה. לאחר שישה ימים שבהם שהה אלישע במעצר, בית המשפט המחוזי בירושלים הורה על שחרורו.

יו"ר להב"ה בנצי גופשטיין
יו"ר להב"ה בנצי גופשטיין | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

יו"ר ארגון להב"ה, בנצי גופשטיין, אמר בתגובה להטלת הסנקציות: "האנטישמים באיחוד האירופי לא הטילו סנקציות על אלפי עזתים שב-7 באוקטובר אנסו, טבחו ובזזו בקיבוצי העוטף, אלא על מי שפועל שנים נגד אותם אנסים. הים הוא אותו ים, הערבים הם אותם ערבים, והאירופאים הם אותם אנטישמים. אנחנו לא נרתעים מהם - נמשיך במאבק הנחוש שלנו בהתבוללות ובקונספציית הדו קיום". בהתייחס לסנקציות האמריקניות, הוסיף יו"ר ארגון להב"ה: "עברנו את פרעה, נעבור גם את ביידן".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ביקר את החלטת האיחוד האירופי, וכתב: "ההתנכלויות לארגון להב"ה וכנגד מתיישבים יקרים, שמעולם לא עסקו בטרור ולא פגעו באיש, הן פועל יוצא מעלילת דם של גורמים אנטישמיים שונאי ישראל, אלו שבמשך שנים תומכים באופן מוצהר בחמאס, בפתח ובארגוני אנרכיסטים הפוגעים בחיילי צה"ל. אני קורא למדינות המערב להפסיק את שיתוף הפעולה עם האנטישמיים הללו, ולהפסיק את מסע הרדיפה נגד המתיישבים החלוצים והציוניים".