סמוטריץ' תוכנן לפתוח את המסחר בבורסה בארה"ב - אך האירוע בוטל

הכוונה הייתה ששר האוצר יפתח את יום המסחר בבורסה לניירות ערך בניו יורק, אך לבסוף האירוע היוקרתי בוטל מסיבה לא ברורה. גורמים בבורסה טענו כי מדובר ב"ענייני לו"ז" ובכירים במשרד האוצר מסרו כי הוא התנגש עם פגישה אחרת - כשמנגד אנשיו של סמוטריץ' מתעקשים שהאירוע כלל לא היה בתכנון

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ערך במהלך השבוע ביקור בארצות הברית במסגרתו נאם בבונדס, ופגש את השגריר הישראלי מייק הרצוג בוושינגטון. בנוסף לשני אירועים אלה, היה תכנון שהשר ייפתח את יום המסחר בבורסה לניירות ערך בניו יורק, אך האירוע שיכול היה להיות הישג משמעותי עבורו - בוטל.

בעוד שאנשיו של השר סמוטריץ' טענו כי הם לא מכירים תכנון של אירוע כזה במסגרת הביקור, גורמים בבורסה מסרו כי האירוע אכן תוכנן אך נאלץ להתבטל בשל "ענייני לו"ז". גורמים במשרד האוצר גם כן מאשרים כי פתיחת יום המסחר הייתה בתכנון, אך טוענים כי הדבר התנגש עם הפגישה של סמוטריץ' ב-Citibank ולכן בוטל.

לאחר פרסומים של העיתונאים חיים לוינסון ועמית תומר על זהותם הנוכחים בפגישה, חלקם ישראלים עובדי הבנק, וכאלו שעורכים פגישות תכופות עם משרד האוצר שנוהג להיפגש עם בכירי הבנק גם בישראל - עולים סימני שאלה לגבי ביטול האירוע בניו יורק בו לקחו חלק שרי אוצר וכלכלה בעבר.

באופן כללי, ביקורו של סמוטריץ' בארה"ב התנהל תחת עננה כבדה של התחמקות בכירים רשמיים אמריקנים רבים, שבחרו שלא להיפגש עם השר. כך למשל, בממשל האמריקני הודיעו באופן חד משמעי שלא ייפגשו עם סמוטריץ' בגלל עמדותיו המדיניות ועל רקע אמירותיו כי צריך למחוק את הכפר חווארה. סמוטריץ׳ היה אמור להמשיך את הביקור לכנס בפנמה, אבל החליט לקצר אותו וחזר לארץ לפני סוף השבוע.

ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בניו יורק
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בניו יורק

נזכיר כי מאות ישראלים וחברי הקהילה היהודית בארצות הברית הפגינו מחוץ לנאומו של השר סמוטריץ' בבונדס, האירוע הרשמי היחיד אליו הוזמן, נגד המהפכה המשפטית ובקריאה להשאיר את ישראל דמוקרטית. המוחים קראו קריאות "בושה", "אוהבים את ישראל" ו"סמוטריץ׳ הביתה". בין היתר לקחו חלק הייטקיסטים ויזמים שארגנו חלק מהאירוע ומסיבת עיתונאים.

בחשבון הטוויטר שלו התייחס שר האוצר לנאומו בבונדס, אך לא להפגנה שנערכה מחוצה לו, וכתב: "כנס מדהים של הבונדס בוושינגטון. איזה חיבוק למדינת ישראל, חיבוק ליהדות התפוצות וחיבוק לכלכלה הישראלית.‏ אני יוצא מכאן מלא תקווה! ‏חזקים ביחד".