מחוץ לנאום סמוטריץ' בארה"ב: מאות הפגינו נגד המהפכה המשפטית

ישראלים וחברי הקהילה היהודית בארצות הברית הפגינו מחוץ לכנס הבונדס בו נשא שר האוצר דברים, בדרישה להשאיר את ישראל דמוקרטית. גם בניו יורק נערכה הפגנה בה השתתפה משלחת של קצינים בכירים במילואים

זמן צפייה: 04:14

מאות ישראלים וחברי הקהילה היהודית בארצות הברית הפגינו הלילה (שני) מחוץ לנאומו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בבונדס, האירוע הרשמי היחיד אליו הוזמן השר, נגד המהפכה המשפטית ובקריאה להשאיר את ישראל דמוקרטית. המוחים קראו קריאות "בושה", "אוהבים את ישראל" ו"סמוטריץ׳ הביתה". בין היתר לקחו חלק הייטקיסטים ויזמים שארגנו חלק מהאירוע ומסיבת עיתונאים.

בחשבון הטוויטר שלו התייחס שר האוצר לנאומו בבונדס, אך לא להפגנה שנערכה מחוצה לו, וכתב: "כנס מדהים של הבונדס בוושינגטון. איזה חיבוק למדינת ישראל, חיבוק ליהדות התפוצות וחיבוק לכלכלה הישראלית.‏ אני יוצא מכאן מלא תקווה! ‏חזקים ביחד".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-2303130708' autoplay='0' credit='' desc='ההפגנה מחוץ לנאומו של סמוטריץ′ בוושינגטון' poster='' kid='1_97j8l8zs' duration='']

גם בניו יורק נערכה הלילה הפגנה של מאות משתתפים נגד המהפכה המשפטית ובה השתתפה משלחת של קצינים בכירים במילואים בהובלתו של ג'רמי לוין, מנכ"ל "טבע" לשעבר שנשא דברים. "יש לכך השלכות גלובליות עמוקות. יאשימו יהודים בכל העולם במה שקורה עם הממשלה", אמר לוין. "אני צופה מדינות רבות שינתקו מגע עם היהודים בשטחן, וגם עם ישראל. קהילות יהודיות בעולם יתחילו להתפרק. זה אירוע גלובלי שמשפיע על כולם". עוד נכחו בהפגנה תא"ל במיל' רועי ריפטין, לשעבר קצין תותחנים ראשי בצה"ל, אל"מ במיל' יואב רוזנברג, לשעבר סגן ראש חטיבת המחקר באמ"ן ואל"מ במיל' אופיר בר, טייס F-16.

בממשל האמריקני הבהירו כי אין להם שום כוונה להיפגש עם שר האוצר, וזאת חרף מאמציהם של אנשי משרדו ומקורביו של סמוטריץ'. בסיום ביקורו בוושינגטון, ימשיך השר לניו יורק, שם ייפגש עם זוג תורמים יהודים, ולאחר מכן ימשיך לכנס בפנמה - גם שם הוא צפוי לנאום.

סמוטריץ' ציין בעבר מול המצלמה שהוא מתכוון להשתתף בכנס בפנמה של כלכלנים בכירים, לדבריו בהשתתפות שרת האוצר האמריקנית ג'נט ילן. למרות הצהרתו, העובדות הם שילן לא משתתפת בכנס, וגם לא בכירי הנהגת משרד האוצר האמריקני. היעדרות לעשרה ימים מהארץ, בתקופה כלכלית ופוליטית סוערת ללא אירועים עם הממשל, גרמה להרמת גבות במשרד האוצר.

ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בניו יורק
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בניו יורק

במקביל, בעוד שהנשיא יצחק הרצוג מנסה לקדם מתווה פשרה, בקואליציה ממשיכים בבליץ החקיקה: בעקבות לחצים, בעיקר מצד המפלגות החרדיות, בקואליציה מתכוונים להביא את פסקת ההתגברות להצבעה בקריאה ראשונה כבר השבוע - ייתכן אף שהיום או מחר.

כמו תקליט שבור, גם נאומו החריף של נשיא המדינה הרצוג, רק מלפני שלושה ימים - לא חדר מבעד למסר הקבוע שמשמיעים בקואליציה בשבועות האחרונים. למרות שאמירותיהם של בכירי הקואליציה שוב מתעלמות מכך שהדרישה הראשונית והבסיסית, לא של האופוזיציה אלא של הנשיא עצמו, הייתה עצירת החקיקה שממשיכה להתקדם בכנסת - הרצוג המשיך גם אתמול במאמציו ונפגש במשך שעות עם יושב ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט, חבר הכנסת שמחה רוטמן.

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: חיים צח / לע״מ

בתגובה, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מתח ביקורת כלפי הנשיא ודרש ממנו שיבהיר לקואליציה כי רק הפסקת החקיקה תאפשר הידברות אמיתית. בינתיים, מחר תתקיים הצבעה בקריאה ראשונה על חוק הנבצרות, וגם "חוק דרעי" ממשיך להתקדם בוועדה.

אתמול, בוועדת השרים לענייני חקיקה, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שוב הפכה למטרה למתקפות, וזאת בעקבות התנגדותה לחוק חסינות לחיילים מהעמדה לדין. את ההיגיון מבינים כנראה היטב גם בקואליציה, חוק כזה עלול דווקא לחשוף חיילים לחקירות בחו"ל שנמנעות כיום בחסות הטיפול של מערכת המשפט הישראלית בנושא, אבל היגיון לחוד והדרישות הקואליציוניות של בן גביר לחוד. בסופו של דבר, סוכם שהדיון בחוק יידחה בשבוע.