טורקיה מגבילה ייצוא לישראל, השר כ"ץ תקף: "נגיב בהתאם"

אחרי שישראל סירבה לבקשה הטורקית להצניח ציוד הומניטרי בעזה, משרד הסחר באנקרה הודיע כי המהלך - הכולל 54 מוצרים שונים, בהם חומרי בניין ומתכות - יחול מיד ויישאר בתוקף "עד שתוכרז הפסקת אש מיידית בעזה ותתאפשר הכנסת סיוע ללא הפרעות". שר החוץ הגיב: "ארדואן שוב מקריב את האינטרסים הכלכליים של תושבי טורקיה למען תמיכתו בחמאס. ישראל לא תיכנע לאלימות ולסחטנות"

זמן צפייה: 01:50

משרד הסחר של טורקיה הודיע הבוקר (שלישי) כי אנקרה תגביל ייצוא מוצרים לישראל, "עד שתוכרז הפסקת אש מיידית בעזה ותתאפשר הכנסת סיוע ללא הפרעות". עוד נמסר כי ההחלטה תיכנס לתוקף מיד, ותכלול 54 מוצרים שונים, בהם חומרי בניין, כימיקלים ומתכות.

ההחלטה מגיעה אחרי שישראל אסרה על אנקרה להצניח סיוע הומניטרי ברצועת עזה. שר החוץ של טורקיה הקאן פידאן אמר אתמול בהצהרה לתקשורת: "ביקשנו להשתתף במבצע ולהצניח סיוע באמצעות מטוסי חיל האוויר הטורקי. ישראל דחתה את הבקשה, למרות הגישה החיובית של הרשויות הירדניות. אין לישראל תירוץ לבלימת הניסיון שלנו להצניח סיוע לעזתים הרעבים", והדגיש כי "טורקיה תנקוט שורת צעדים נגד ישראל".

בתגובה, שר החוץ ישראל כ"ץ הורה לאגף הכלכלה במשרדו להכין רשימה נרחבת של מוצרים - שישראל תמנע מטורקיה לייצא לארץ. כ"ץ מסר: "ארדואן שוב מקריב את האינטרסים הכלכליים של תושבי טורקיה למען תמיכתו בחמאס. ישראל לא תיכנע לאלימות ולסחטנות, לא תבליג על ההפרה החד-צדדית של הכסמי הסחר - ותנקוט צעדים מקבילים שיפגעו בכלכלה הטורקית". הוא הוסיף: "הוריתי למדינות ולארגונים בארה"ב לעצור השקעות בטורקיה ולמנוע ייבוא מוצרים ממנה, ולחברי קונגרס אמריקניים - להטיל סנקציות על טורקיה".

People Take Part In A Pro Palestinian Rally In Istanbul הפגנה פרו פלשתינאית באיסטנבול טורקיה
הפגנה פרו-פלסטינית באיסטנבול, נובמבר | צילום: רויטרס

נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר מסר בתגובה על החלטת אנקרה: "אנחנו חייבים להפסיק את התלות בטורקיה. ישראל חייבת להיות עצמאית גם במוצרים שהיא מייצרת. העולם שולף את נשק המסחר כדי ללחוץ על ישראל ולהשפיע עליה. יש לגבש תוכנית מתוקצבת לחיזוק העצמאות היצרנית ולוודא רכש ממשלתי ישראלי".

הוא הוסיף: "טורקיה נמצאת מזה זמן בתהליך השתלטות איטי אך יסודי על מספר ענפי תעשייה בישראל, בין השאר תעשיות הבנייה. לא רחוק היום ונהיה תלויים אך ורק בטורקיה למוצרים הבסיסיים ביותר. העדפת תוצרת הארץ היא קריטית, כאשר מוטלת עלינו החובה לשקם את המדינה אחרי המלחמה".

Mideast Israel Economy
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
הצנחת הסיוע האמריקני לעזה
הצנחת הסיוע האמריקני לעזה | צילום: רויטרס

מאז 7 באוקטובר, יחסי ירושלים-אנקרה הולכים ומתדרדרים במהירות. בתחילת המלחמה, הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן סירב לגנות את חמאס וטען כי איננו ארגון טרור - וכינה את ישראל "פושעת מלחמה". בעקבות ההתבטאויות, הנציגים הדיפלומטיים של ישראל בטורקיה הוחזרו ארצה, בהוראת שר החוץ דאז אלי כהן. בתגובה, ארדואן החליט על החזרת שגריר טורקיה בישראל חזרה למדינתו.

בשיא המלחמה, נשיא טורקיה אירח במדינתו את בכירי חמאס, בהם סאלח אל-עארורי, שחוסל מאז בידי צה"ל. בהמשך, החליט ארדואן לתקוף ישירות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי הוא "אינו שונה מאדולף היטלר". רה"מ תקף: "ארדואן, שמבצע רצח עם בכורדים ומחזיק שיא עולמי בכליאת עיתונאים שמתנגדים לשלטונו, הוא האחרון שיכול להטיף לנו מוסר. צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם שנלחם ומחסל את ארגון הטרור המתועב והאכזרי ביותר בעולם - חמאס-דאעש - שביצע פשעים נגד האנושות ושארדואן משבח אותו ומארח את בכיריו".

בחודש ינואר, הכדורגלן הישראלי שגיב יחזקאל, שמשחק בקבוצה הטורקית "אנטליהספור", נעצר אחרי שהקדיש לחטופים שער שכבש עבור קבוצתו. לאחר שהבקיע, הצביע על כיתוב שהיה על ידו החבושה: "100 ימים, 7 באוקטובר". עקב המחווה, שר המשפטים של טורקיה הודיע כי יחזקאל נעצר בחשד ל"הסתה לשנאה ועוינות" ונלקח בלילה על ידי שוטרים מביתו לחקירה באנטליה. הפרשה הסתיימה בשחרורו של יחזקאל ממעצר וחזרתו ארצה, אחרי שמשרד החוץ סייע לשחרורו, וכך גם ראש שב"כ רונן בר, ששוחח עם ראש המודיעין הטורקי.