ארדן עונה לביקורת באו"ם: "ישראל תרחיב את תמיכתה באוקראינה"

שגריר ישראל באו"ם נשא דברים בכנס לציון שנה למלחמה באוקראינה, והודיע כי ישראל תסייע למדינה לפתח מערכות התרעה מפני טילים. עוד ארדן התייחס לאיום האיראני: "הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית לא רק תתעורר ותבין, אלא גם תפעל". מוקדם יותר השבוע חברי הכנסת אדלשטיין ואלקין נפגשו בקייב עם הנשיא זלנסקי ודנו על הצורך בהגברת הסיוע הישראלי

זמן צפייה: 00:47

בכינוס מיוחד של האו"ם אמש (רביעי) לציון שנה למלחמה באוקראינה, הודיע שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מעל הבמה: "ישראל תסייע לאוקראינה לפתח מערכות התרעה מפני טילים". השגריר קרא למדינות האומות המאוחדות: "הנשק האיראני הורג באוקראינה כבר היום אזרחים חפים מפשע וזורע חורבן, מה יקרה כשאיראן תהפוך למדינת סף גרעינית?". יש לציין כי ארדן לא דיבר באופן מפורש על רוסיה, בדומה לשר החוץ אלי כהן.

ארדן פירט בנאומו את הסיוע ההומניטרי הנרחב שהעניקה ישראל לאוקראינה במהלך השנה האחרונה והדגיש כי ישראל מכירה בשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה ותמכה בה בהצבעות באו"ם. השגריר הודיע בנאומו: "ישראל תרחיב את תמיכתה באוקראינה באמצעות קידום פרויקטים בתחום הבריאות והתשתיות האזרחיות ברחבי המדינה, וכן בפיתוח מערכת התרעה, מערכת מצילת חיים מהתקפות של רקטות וטילים".

Whatsapp Image 2023 02 20 At 1
השגריר באו''ם ארדן במהלך הדיון | צילום: רויטרס

ארדן התייחס בנאומו גם לשימוש הנרחב שנעשה במלחמה באוקראינה בנשק האיראני: "כבר שנים שישראל מזהירה מפני משטר האייתוללות הרצחני באיראן, שאינו מהווה סכנה רק למזרח התיכון אלא לעולם כולו ועכשיו ברור לכל שהוא מהווה איום עולמי. הנשק האיראני הורג באוקראינה אזרחים חפים מפשע ומחרב את תשתיות המדינה. משטר האייתוללות הפך את אוקראינה למגרש הניסויים שלו, וכיום הוא מוכר את הנשק שלו לגורמים בינלאומיים מסוכנים. אם זה מה שאיראן עושה היום, אני לא רוצה לדמיין מה היא תעולל אם היא תהפוך למדינת סף גרעינית".

השגריר הישראלי קרא: "הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית לא רק תתעורר ותבין, אלא גם תפעל נגד האיום האיראני. למען העם האיראני, למען המזרח התיכון, למען אוקראינה, ולמען העולם כולו, חייבים לעצור את איראן היום, חייבים לפעול עכשיו".

פגישתם של יולי אדלשטיין וזאב אלקין עם הנשיא זלנסקי
פגישתם של יולי אדלשטיין וזאב אלקין עם הנשיא זלנסקי | צילום: מתוך חשבון הפייסבוק של יולי אדלשטיין

מוקדם יותר השבוע, יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין וח"כ זאב אלקין נפגשו בקייב עם הנשיא וולודימיר זלנסקי. השניים, המכהנים כראשי אגודת הידידות הפרלמנטרית ישראל-אוקראינה, שוחחו עם הנשיא בפגישה שארכה כשעה. במהלך הפגישה, כך נמסר מטעמם, הצדדים דנו על הצורך בהגברת הסיוע הישראלי לאוקראינה, לרבות בתחום ההגנה נגד טילים והמל"טים האיראניים. עוד הם דנו בהרחבת שיתוף הפעולה נגד איראן בזירה הבינלאומית.

"כבר שנה העם האוקראיני מגן על אדמתו מפני הפלישה הרוסית. במלחמה הנוראה הזו נהרגים לא רק אנשי צבא, אלא גם אזרחים, קשישים, נשים וילדים. רוסיה ממשיכה להפגיז את הערים האוקראיניות. נמשך ירי הטילים ופגיעה באמצעות המל"טים האיראניים כנגד תשתיות אזרחיות. כל האשמים בפשעי מלחמה נגד האנושות חייבים לשאת באחריות. מדינת ישראל כחלק מקהילת המערב וכמדינה שיודעת היטב את משמעות ההגנה על עצמאותה עם נשק ביד במאבק בתוקפנות לא צודקת ובהפגזות מתמשכות באוכלוסייה אזרחית, אינה יכולה לעמוד מן הצד בשעה זו", אמרו לנשיא.

בניגוד לדבריו של שר החוץ כהן בעת ביקורו במדינה, בהם בחר שלא להזכיר את שמה של רוסיה, אדלשטיין ואלקין היו תקיפים הרבה יותר אל מול רוסיה: "ישראל סיפקה ותמשיך להעניק סיוע הומניטרי נרחב לאוקראינה, אבל, לדעתנו, זה לא מספיק. ישראל צריכה להגביר משמעותית את תמיכתה באוקראינה, ישראל יכולה וצריכה לעשות הרבה יותר ממה שעשתה עד כה. עלינו להפסיק לחשוש, ולנקוט עמדה חד משמעית פעילה בהתאם לערכי המוסר הבסיסיים, כפי שמצופה מכל מדינה מערבית. עלינו לסייע לאוקראינה בכל התחומים שבהם טכנולוגיות ישראליות, כולל צבאיות, יכולות לסייע להגן על האוכלוסייה האזרחית, על חירותה ועצמאותה".

שר החוץ אלי כהן לצד נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי
שר החוץ אלי כהן לצד נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: שלומי אמסלם, לע''מ ומשרד החוץ

כאמור, שר החוץ אלי כהן נפגש בשבוע שעבר עם הנשיא זלנסקי ועם שר החוץ המקומי דמיטרו קולבה. "ישראל תומכת בריבונות ובשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה באופן חד וברור", כתב כהן בחשבון הטוויטר שלו לאחר המפגש. "הפעילות הטרוריסטית של איראן באוקראינה ראויה לגינוי ולמהלכים מעשיים מצד הקהילה הבינלאומית", הוסיף. לדברי כהן, בפגישתו עם זלנסקי, הוא הבטיח שישראל תרחיב את הסיוע שהיא מעניקה לאוקראינה, מבלי להתייחס לאיזה סוג של סיוע, ו"שנהיה שותפים לשיקום אוקראינה גם אחרי המלחמה".

עוד הודיע השר כהן בפגישתו עם הנשיא האוקראיני כי שגרירות ישראל בקייב תחזור לעבודה ופעילות רציפה, לראשונה מאז החלה המלחמה. יוזכר כי ביקורו של כהן באוקראינה הוא הביקור הראשון של בכיר ישראלי במדינה, מאז פלשו הכוחות הרוסים אליה אי אז בחודש פברואר בשנה שעברה.

לחדשות 13 נודע כי חילוקי הדעות בין הצדדים הורגשו היטב בעת פגישותיו השונות של השר עם הנשיא זלנסקי ועם השר קולבה. מבחינתם, האוקראינים הביעו את תודתם על הסיוע ההומניטרי של ישראל אליהם, אם כי הדגישו כי שהם מעוניינים בסיוע ביטחוני ובהיתר לרכישה של נשק ישראלי, שכן, באוקראינה סבורים כי הרוסים עשויים לפתוח במתקפה משמעותית לקראת ציון יום השנה לפלישה לאוקראינה. על כן - כל סיוע צבאי הוא הכרחי מבחינתם.