דיווח: משלחת חמאס ביקרה בדרום אפריקה לפני הגשת התביעה בהאג

על פי ה"דיילי מייל" הבריטי, בכיר בלשכה המדינית של ארגון הטרור עמד בראש המשלחת, שערכה בדצמבר ביקור בפרלמנט ובקונגרס הדרום-אפריקני. מקורות ישראליים שצוטטו בעיתון: "דר"פ ביחסים חמים עם חמאס - זה מסביר מדוע הם תבעו את ישראל"

נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה | צילום: רויטרס

העיתון הבריטי "דיילי מייל" חשף היום (ראשון) כי משלחת של חמאס הגיעה לדרום אפריקה בחודש דצמבר, לפני שהגישה המדינה תביעה נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג. על פי הדיווח, הוביל את המשלחת בכיר הלשכה המדינית של חמאס באסם נעים, והשתתף בה גם נציג חמאס באיראן עלי אל-קדומי. עוד צוין כי "המפגש אירע בתקופה שבה אפילו מדינות ערביות הרחיקו את עצמן מארגון הטרור".

העיתון ציטט "מקורות ישראלים", שאמרו כי הביקור "מעיד על מערכת היחסים החמה בין דרום אפריקה לחמאס, והדבר מסביר מדוע החליטה המדינה האפריקנית להאשים את ישראל ברצח עם בבית הדין בשבוע שעבר".

הכתבה על ביקור חמאס בדר"פ, לצד כתבה על משפחת ביבס
הכתבה על ביקור חמאס בדר"פ, לצד כתבה על משפחת ביבס | צילום: דיילי מייל

על פי ה"דיילי מייל", המשלחת ביקרה בפרלמנט ובקונגרס הדרום-אפריקני, ואף קיימה מסיבת עיתונאים בביתו של הנשיא המנוח נלסון מנדלה. בנוסף, צויין בדיווח כי שר החוץ של דרום אפריקה נאלדי פאנדור שוחח עם ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, כמה ימים לאחר מתקפת 7 באוקטובר.

לאחר מכן הבהיר שר החוץ כי "השיחה לא נועדה להבעת תמיכה בחמאס - אלא סולידריות עם העם הפלסטיני". בעיתון נכתב כי תמיכת ממשלת דרום אפריקה בחמאס יצרה פילוג במדינה, כי "שניים מקורבנות הטבח בשבת השחורה - הם יהודים בעלי אזרחות דרום אפריקנית".

מפגינים מחוץ לבית המשפט לצדק בהאג
מפגינים מחוץ לבית המשפט לצדק בהאג | צילום: רויטרס
מחאת משפחות החטופים מחוץ לבית הדין בהאג
מחאת משפחות החטופים מחוץ לבית הדין בהאג

ישראל נכנסה לשדה הקרב המשפטי ביום חמישי האחרון, כשיצא לדרך הדיון הראשון בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל לבית הדין הבינ"ל בהאג. דרום אפריקה הציגה את טיעוניה ראשונה, במטרה להוכיח שפעולות צה"ל בעזה מהוות רצח עם, ונציגה טען שישראל מקיימת משטר אפרטהייד בפלסטינים. הוא הוסיף כי "ישראל מונעת מנשים פלסטיניות ללדת בצורה בטוחה כדי למנוע ילודה פלסטינית". בתום הדיון, דרשה דרום אפריקה מבית המשפט להוציא צו מיידי להפסקת המלחמה בעזה. הההערכה בישראל בתום הדיון הראשון הייתה כי בית הדין יורה על צו ביניים להפחתת עצימות הלחימה.

המשלחת הישראלית לדיון בהאג
המשלחת הישראלית לדיון בהאג | צילום: משרד החוץ

ישראל הציגה למחרת את קו ההגנה שלה. היועץ המשפטי של משרד החוץ ד"ר טל בקר, פתח ואמר: "המלחמה נכפתה עלינו ע"י חמאס, אנו נאלצים להתגונן". הוא הוסיף: "העותרים מתייחסים לחטופים בעזה כאל דבר נורמלי. דרום אפריקה הציגה בגאווה את קשריה עם חמאס - גם לאחר 7 באוקטובר". פרופ' מלקולם שו, הדובר השני שייצג את ישראל, אמר: "לא כל מלחמה היא רצח עם, הג'נוסייד האמיתי התרחש ב-7 באוקטובר - תקיפה של כוחות מזוינים מצד חמאס מול אזרחים לא חמושים. לפי האמנות הבינלאומיות ישראל זכאית להגן על עצמה".