דו"ח האו"ם מוכיח: מחבלי חמאס ביצעו מעשי אונס ב-7 באוקטובר

כחודש אחרי הסיור שקיימה בעוטף נציגת האומות המאוחדות לאלימות מינית באזורי סכסוך, ואחרי שתיקה ארוכה, הארגון פרסם דו"ח, ממנו עולה כי בוצעו מעשי אלימות מינית ואונס ביישובי העוטף ובשטח המסיבה ברעים בשבת השחורה. המסמך מאשר כי החטופים בעזה נתונים לפגיעות מיניות - וקורא לשחררם מהשבי

זמן צפייה: 01:21

אחרי השתיקה המבישה: האו"ם פרסם הערב (שני) דו"ח על הפגיעות המיניות שביצעו המחבלים ב-7 באוקטובר. על-פי המסמך, "יש סיבות סבירות להאמין שאלימות מינית, בין השאר מעשי אונס ואונס קבוצתי, בוצעה במתקפת 7 באוקטובר", הן ביישובי והן בשטח המסיבה ברעים. עם זאת, הודגש כי לא ניתן לייחס את המעשים כולם למחבלי חמאס.

עוד על-פי הדו"ח, "ישנן הוכחות חותכות שחטופים וחטופות עברו פגיעות מיניות בשבי - וסביר להניח שאלה ממשיכות גם כעת". חברי ועדת החקירה של האו"ם בנושא הפגיעות המיניות מסרו: "אנחנו לא יכולים להגן על החטופים מפני הפגיעות הללו, לכן אנחנו קוראים להפסקת אש הומניטרית - במסגרתה ישוחררו חטופים מהשבי".

הפרסום מגיע אחרי שבחודש שעבר ביקרה בישראל פרמילה פאטן, נציגת מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית באזורי סכסוך. היא סיירה בעוטף עזה, נפגשה עם ניצולים וניצולות, אנשי ונשות מקצוע וכוחות הביטחון - שוחחה איתם בעצמה ושמעה ממקור ראשון את העדויות.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש
מזכ״ל האו״ם, אנטוניו גוטרש | צילום: רויטרס

ממטה משפחות החטופים נמסר בתגובה על פרסום הדו"ח: "מה עוד צריך להיאמר או לקרות כדי שנתניהו וחברי הקבינט יהיו נחושים כדי להפסיק האכזריות שהחטופות והחטופים עוברים מדי יום? החטופות עוברות גיהנום בכל רגע ובכל דקה. עם ישראל לא יסלח לראש הממשלה נתניהו וחברי הקבינט אם לא ישימו סוף למעשי הזוועה שעוברות החטופות כבר 150 ימים".

בחודש דצמבר נחשפו במטה האומות המיוחדות בניו יורק ממצאים המוכיחים את הפשעים, לצד עדויות של אנשי הצוות הרפואי והמשטרה שנכחו בזירות הקשות. באותו אירוע השתתפו כ-700 שגרירים ודיפלומטים ממדינות שונות, בהם מזכירת המדינה האמריקנית שעבר הילארי קלינטון, שאף צילמה סרטון מיוחד עבור האירוע ואמרה: ""אונס ככלי מלחמה הוא פשע נגד האנושות. חייבים להגיב על כך בגינוי מוחלט".

אגם גולדשטיין בהדלקת נרות עם קהילת כפר עזה בשפיים
אגם גולדשטיין-אלמוג | צילום: רויטרס

בינתיים, העדויות על אלימות מינית בשבי ממשיכות להיערם. אגם גולדשטיין-אלמוג בת ה-17, שנחטפה ב-7 באוקטובר ושוחררה אחרי 51 ימים, סיפרה על חטופה אחרת שעברה התעללות מינית קשה: "הוא נכנס לה למקלחת, התחיל לנשק אותה, הוריד לה את הבגדים ונגע בכל גופה, בזמן שכיוון אקדח לראשה - ונהנה מכך". בעצרת לציון 100 ימים לשבת השחורה ולשבי, נאמה גולדשטיין-אלמוג ופנתה לחטופות שנותרו בעזה: "חברה שלי, הוא פגע בך שוב? הוא שוב שאל אם את נשואה? הוא שוב נכנס לך למקלחת, הפשיט אותך מהפיג'מה שנתן לך, תוך כדי גם נגע בפציעת הכדור שירה בך? זה כאב לך ממש - אבל השליטה שלו בך כאבה יותר. ככה הוא התייחס אלייך".