מועצת הביטחון דנה בעליית בן גביר להר הבית: "יש מחיר לצעדים חד-צדדיים"

המועצה התכנסה לדיון בעקבות עלייתו להר הבית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובהתאם לבקשתן של סין ואיחוד האמירויות. בפתח הדיון, שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן נשא דברים, וטען כי "ישראל לא הפרה את הסטטוס קוו" בהר הבית, וכי "היחידים שהפרו אותו הם הפלסטינים"

מועצת הביטחון של האו"ם בהצבעה על הגינוי לרוסיה
מועצת הביטחון של האו"ם (ארכיון) | צילום: רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הערב (חמישי) לדיון מיוחד בנושא "המצב במזרח התיכון ובשאלה הפלסטינית". זאת, בעקבות עלייתו להר הבית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובהתאם לבקשתן של סין, חברת קבע במועצה, ואיחוד האמירויות, חברה מתחלפת במועצה.

טרם נפתח הדיון, שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן נשא דברים במסיבת עיתונאים שכינס, וטען כי "ישראל לא הפרה את הסטטוס קוו" בהר הבית, וכי "היחידים שהפרו אותו הם הפלסטינים". בטרם עלה לנאום בדיון אותו כינה "מגוחך", השגריר ארדן כתב בחשבון הטוויטר שלו כי בכוונתו "ללמד את חברות מועצת הביטחון שיעור קצר בהיסטוריה ולשים להם מראה מול הפנים". עוד במהלך הדיון, צפויים לשאת דברים הנציג הפלסטיני באו"ם ושגרירים נוספים.

נציג איחוד האמירויות למועצת הביטחון ביקש לשאת דברים בשם הפלסטינים. "האירועים מפרים את הסטטוס קוו ופוגעים ביציבות באזור", טען. לדבריו, "יש לספק הגנה למסגד אל-אקצה ולהימנע מהפרות ופגיעה ברגשות המוסלמים. יש לכבד את ירדן כאפוטרופוסית של המקומות הקדושים בירושלים, ולא לפגוע בוואקף (הקדשים - חדשות 13) הירדני".

השגריר ארדן בדיון המיוחד של מועצת הביטחון
''ישראל לא הפרה את הסטטוס קוו''. השגריר ארדן בדיון המיוחד של מועצת הביטחון | צילום: אתר האו''ם

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית. יום שלישי | צילום: מנהלת הר הבית

עוד אמר הנציג: "ההיסטוריה מוכיחה כי יש מחיר כבד לצעדים חד צדדיים. הדבר מגביר את האלימות, את חוסר היציבות ומרחיק את פתרון שתי המדינות. יש לנקוט עמדה אחידה נגד צעדים שעשויים להסלים את המצב, כדוגמת מה שראינו ביום שלישי. אני קורא לקבילה הבינלאומית להשקיע מאמצים לטובת תהליך השלום ולמען הקמת מדינה פלסטינית – כדי שששני העמים יוכלו לחיות יחד בשלום".

מיד לאחר מכן, הנציג האמריקני הדגיש כי "ארה"ב מחויבת לפתרון שתי המדינות לשני העמים". לדבריו, "אנו מודאגים מכל מה שמערער את היציבות באזור ופוגע בשימור הסטטוס קוו במקומות הקדושים. כפי שמזכיר המדינה בלינקן כבר אמר, זה קריטי ששני הצדדים ישמרו על האיזון. בכדי למנוע אובדן חיי אדם ולהבטיח ביטחון, עלינו לדבוק בפתרון שתי המדינות לשני העמים".

גם הנציג הפלסטיני ריאד מנסור נשא דברים בדיון. "לא יהיה שלום בלי ירושלים. ישראל מחכה שאנחנו ניכנע". בהמשך, מנסור השווה את מדינת ישראל למדינת האפרטהייד של דרום אפריקה, תוך שהוא ציין כי "כל מדינות העולם התנערו מקשרים עם המשטר האפל ההוא ביניהן גם ישראל".

כזכור, ביקורו של השר לביטחון לאומי בהר הבית, שנמשך 13 דקות, עורר סערה במזרח התיכון ו"זכה" לתגובות רבות, בין היתר ממדינות ערביות כמו מצרים, ירדן, איחוד האמירויות, סעודיה וקטר וגם מצידן של ארה"ב, צרפת, בריטניה, האיחוד האירופי, טורקיה ועוד. לא זו בלבד, בערב יום שלישי, דובר צה"ל אישר כי שוגרה רקטה אחת שנפלה בשטח הרצועה, על רקע איומי ארגוני הטרור מרצועת עזה ב"תגובה".