הפלסטינים יביאו לאישור באו"ם: אירוע לציון 75 שנה ל"נכבה"

לראשונה: הרשות הפלסטינית תבקש לקיים אירוע מיוחד רם דרג לציון "יום הנכבה". בישראל מעריכים שההחלטה תאושר. שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, צפוי לשאת בתגובה נאום תקיף. משרד החוץ מסר: "חלק ממהלך ארוך שנים של ניסיון הזוי לשכתב את ההיסטוריה"

זמן צפייה: 01:12

במסגרת החלטה שתובא מחר (רביעי) לאישורה של העצרת הכללית של האו"ם, הפלסטינים יבקשו לראשונה לקיים ביום הנכבה אירוע באולם האסיפה הכללית, האולם הראשי באו"ם, לציון יום הנכבה. מדובר על אירוע רם דרג שייערך במאי הקרוב, במלאת 75 שנה למה שמכונה בפי הפלסטינים "נכבה", 75 שנה לעצמאות ישראל.

המהלך מגיע כחלק ממהלכים דיפלומטיים נוספים שהפלסטינים מקדמים נגד ישראל, כמו למשל ההחלטה מול בית הדין הבינלאומי בהאג. העיתוי אינו מקרי, כשעוד רגע קמה כאן ממשלת ימין ומבחינת הפלסטינים אין להם אופק מדיני. ההערכה בישראל היא שיעלו עוד מהלכים מהסוג הזה.

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מתקבל בתשואות ברמאללה בשובו מברלין
יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מתקבל בתשואות ברמאללה בשובו מברלין. אוגוסט 2022 | צילום: פלאש 90

בישראל מעריכים שההחלטה הזו תעבור מחר, כמעט אין ספק בכך, ואותו אירוע לציון יום הנכבה ייערך באו"ם. השגריר גלעד ארדן צפוי לשאת נאום תקיף מאוד מחר מעל בימת האו"ם. משרד החוץ מסר בתגובה: "היוזמה הפלסטינית היא חלק ממהלך ארוך שנים של ניסיון הזוי לשכתב את ההיסטוריה".

המהלך האחרון שביצעה הרשות הפלסטינית באו"ם, כזכור, היה העלאת הצעה להצבעה באו"ם שתדרוש ממבית הדין הבינלאומי בהאג להציג חוות דעת האם "הכיבוש הישראלי" כלשונם, הוא חוקי. הערכות מצב שהתקיימו בישראל העלו את החשש שהמהלך יוביל להתססה בשטח.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ויו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ויו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם | צילום: רויטרס

בכיר ישראלי שוחח עם מקורבי אבו מאזן טרם ההצבעה, והזהיר אותם שקידום המהלך יחייב את הממשלה הבאה לנקוט בצעדים נגד הרשות. המסר הישראלי העיקרי היה - זה לא הזמן לקידום מהלכים מהסוג הזה, ערב הקמת ממשלת ימין.

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר אז: "ישראל דוחה בתוקף את הצעת ההחלטה הפלסטינית. מדובר שוב, במהלך פלסטיני חד צדדי, החותר תחת עקרונות היסוד לפתרון הסכסוך והעלול לפגוע בכל אפשרות לתהליך עתידי".

"הפלסטינים מבקשים להחליף משא ומתן בצעדים חד צדדים", הוסיף ראש הממשלה, "הם שוב עושים שימוש באו"ם על מנת לתקוף את ישראל. מהלך זה לא ישנה את המציאות בשטח, לא יתרום דבר לעם הפלסטיני, ועלול לגרום להסלמה. תמיכה במהלך הפלסטיני היא פרס לארגוני הטרור והקמפיין האנטי ישראלי".