ארה"ב, מצרים וקטר: "הגיע הזמן להשלים עסקה, המתווה על השולחן"

בהצהרה משותפת, הודיעו מנהיגי המתווכות יחד עם ביידן כי הם מזמינים את ישראל וחמאס לפסגה בדוחה או קהיר בחמישי הבא - בה יחודשו שיחות המו"מ: "מוכנים להציג את המתווה הסופי ולגשר על הפערים הנותרים"

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת קטר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת קטר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני | צילום: רויטרס

הצהרה משותפת - ודחופה: מנהיגי ארצות הברית, קטר ומצרים פרסמו הערב (חמישי) הצהרה משותפת, בה קראו: "הגיע הזמן להסכם הפסקת אש - שישיב את החטופים מרצועת עזה". המתווכות והאמריקנים קראו לישראל וחמאס לשלוח משלחות לפסגה משותפת בחמישי, שתתקיים בדוחה או בקהיר - בה ינסו להגיע להבנות סופיות.

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמיר קטר, תמים בן חמד אאל ת'אני, ונשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, טענו בהצהרתם כי "יש מסגרת להסכם והיא מונחת על השולחן, לאחר חודשים של גיבוש ועבודה, כשרק פרטים יישומיים חסרים", ומסרו כי הם "מוכנים להציע הצעה סופית, שתגשר על הפערים היישומים הנותרים באופן שיתאים לשני הצדדים", אם הפסגה לא תניב פירות - ותביא להשבת החטופים לאחר 10 חודשים בשבי.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

ממטה משפחות החטופים נמסר בתגובה להצהרתם המשותפת והמשמעותית של מנהיגי ארצות הברית, קטר ומצרים: "בשם משפחות החטופים אנו מודים ומחזקים את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ואמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני על מחויבותם לשחרור 115 החטופים שנמצאים כבר 308 ימים בשבי החמאס".

"מטה המשפחות קורא לממשלת ישראל והעומד בראשה לגלות מנהיגות גם כן", הוסיפו, "ולקדם ולהשלים את הפרטים האחרונים החסרים ליישום עסקת נתניהו להשבת כלל החטופים - החיים לשיקום, והנרצחים והחללים לקבורה ראויה בארצם".

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה
יחיא סינוואר, ראש הלשכה המדינית החדש של חמאס

הצהרה זו מגיעה ברקע חיסולו של אסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ומינויו של יחיא סינוואר למחליפו. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר אמש כי "אנחנו קרובים יותר מאי פעם להפסקת אש בין ישראל לחמאס". לשכת ראש הממשלה מסרה לאחר דבריו: "ישראל כבר נתנה הצעה ברורה, ושלחה את משלחת המשא ומתן לקהיר ביום שבת האחרון. עד לרגע זה לא התקבלה תגובה כלשהי מחמאס".

כמו כן, ההצהרה מגיעה ברקע איומי איראן, שעל אדמתה התרחש חיסול הנייה. נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן אמר בשיחה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, כי "אם ארצות הברית ומדינות מערב נוספות רוצות למנוע מלחמה - עליהן לכפות על ישראל הפסקת אש בעזה".