דיווח: ארה"ב תתמוך במבצע שיתמקד בבכירי חמאס ברפיח

ב"פוליטיקו" דווח כי גורמים בוושינגטון תומכים במצוד אחרי בכירי ארגון הטרור - ללא פלישה בהיקף רחב לעיר הדרומית ברצועה. בארה"ב הזהירו: תמרון ברפיח עלול לפגוע ביחסים בין המדינות. שני בכירים ישראלים שצוטטו בדיווח מסרו כי טרם גובשה תוכנית להבטחת ביטחונם של 1.3 מיליון פלסטינים ששוהים בעיר - אם צה"ל אכן יפלוש

זמן צפייה: 00:26

ארצות הברית תתמוך בפעולה ישראלית ברפיח שתתמקד במצוד אחר בכירי חמאס מעל ומתחת לקרקע - מבלי לפלוש בהיקף רחב לעיר. כך דווח אמש (רביעי) ב"פוליטיקו". ארבעה בכירים אמריקניים מסרו לאתר כי גורמים בממשל ביידן אותתו לעמיתיהם בישראל: "ארה"ב תוכל לתמוך במבצע לסיכול טרור, בניגוד למלחמה כוללת - שעלולה לפגוע ביחסים בין שתי המדינות".

הבכירים הוסיפו כי מבצע כזה יצמצם את הפגיעה באזרחים וימנע מראות שיביאו לביקורת על ישראל ועל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, כפי שקרה במהלך המלחמה. בנוסף, שני בכירים ישראלים מסרו לאתר כי צה"ל טרם גיבש תוכנית להבטחת ביטחונם של 1.3 מיליון הפלסטינים ששוהים ברפיח, אם אכן יתמרן בעיר.

בכיר ישראלי שלישי אמר ל"פוליטיקו" כי "אין ספק שצה"ל יצא למבצע ברפיח בשלב מסוים". עם זאת, על-פי הדיווח, "גורמי מפתח בבית הלבן מפקפקים בכוונתה של ישראל" לעשות זאת בקרוב. לפי בכיר במחלקת ההגנה, בשביל לפתוח במבצע ברפיח, "הישראלים יצטרכו לפרוס כוחות מחדש - וזה לא קרה".

ילד פלסטיני מחנה פליטים רפיח רצועת עזה
ילד פלסטיני במחנה הפליטים ברפיח | צילום: רויטרס
רפיח עזה מצרים חרבות ברזל עקורים
אוהלי פליטים עזתים ברפיח

שלשום דווח ב"פוליטיקו" מפי ארבעה מקורות כי הנשיא ביידן שוקל להגביל את הסיוע הצבאי לישראל, אם אכן תפלוש באופן רחב לרפיח. אחד המקורות שצוטט בדיווח אף אמר כי "ביידן בהחלט חושב על מהלך כזה".

עם זאת, בריאיון לרשת MSNBC ביום ראשון אמר נשיא ארה"ב כי אינו מתכוון להפסיק את משלוחי הנשק, והוסיף: "לעולם לא אעזוב את ישראל". ובכל זאת, ביידן הגדיר בריאיון פלישה לרפיח כ"קו אדום" והודיע שארה"ב "לא תקבל עוד 30,000 הרוגים כתוצאה מרדיפת צה"ל אחרי חמאס".

בתוך כך, בדרג המדיני בישראל ממשיכים להתייחס לפעולה ברפיח כשאלה של 'מתי', ולא 'אם'. שר הביטחון יואב גלנט רמז אתמול: "מי שחושב שאנחנו מתעכבים - יראה בקרוב שאנחנו מגיעים לכל מקום". ביום שלישי מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהרה מוקלטת בוועידת השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בארה"ב, ואמר: "כדי לנצח במלחמה, עלינו להשמיד את גדודי הטרור הנותרים של חמאס ברפיח". הוא הוסיף: "אי אפשר לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה, ואז להתנגד לישראל כשהיא מממשת את הזכות הזו".