ביידן: "נתניהו פוגע בישראל יותר ממה שהוא עוזר לה"

בריאיון לרשת MSNBC מתח נשיא ארצות הברית ביקורת חריפה על ראש הממשלה, ואמר כי הוא גורם לשאר העולם "להתנגד לכל מה שהוא מנסה להשיג". הנשיא הוסיף כי הוא שוקל להגיע לנאום בכנסת, והדגיש כי הוא "לעולם לא יעזוב את ישראל" - אך אמר שפעולה של צה"ל ברפיח היא בגדר "קו אדום": "אי אפשר שיהיו עוד 30 אלף פלסטינים מתים"

זמן צפייה: 01:34

המתיחות מול הממשל נמשכת: בריאיון שהעניק לפנות בוקר (ראשון) לרשת MSNBC, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביקר בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, קבע כי הוא "פוגע בישראל יותר ממה שהוא תורם לה", הודיע שמדינתו לא תקבל מוות של עשרות אלפי עזתים נוספים - ואמר שהוא שוקל להגיע לביקור נוסף בישראל כדי לנאום בפני הכנסת.

"לנתניהו יש את הזכות להגן על ישראל ולרדוף אחרי חמאס, אבל הוא חייב לשמור על חיי החפים מפשע שנפגעים כתוצאה מהמלחמה", אמר הנשיא, ותקף: "לדעתי, הוא יותר פוגע בישראל מאשר עוזר לה בכל מה שקשור לדעת הקהל הבינלאומית".

לצד הביקורת, ביידן חזר על תמיכתו במדינת ישראל והודיע כי ההגנה עליה היא "קריטית" לתפיסתו. "אני לעולם לא אעזוב את ישראל, לכן אין קו אדום בו אני אפסיק את משלוחי הנשק לכיפת ברזל וכדומה", הודיע. בהמשך, בתגובה לשאלה על קווים אדומים שהוא בכל זאת מציב, השיב: "יש קו אדום שאסור לחצות - אסור שיהיו עוד 30,000 הרוגים כתוצאה מרדיפה אחרי חמאס, ישנן דרכים אחרות לעשות את זה". בהקשר זה הוסיף כי פעולה ישראלית ברפיח אינה מקובלת עליו.

הנשיא וביידן ורה"מ נתניהו עם נחיתת המטוס
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בנתב"ג | צילום: רויטרס

בהתייחסות לביקורו ההיסטורי בישראל בתחילת המלחמה, הנשיא חשף כי המליץ לממשלה הישראלית שלא לחזור על הטעויות שביצעה ארצות הברית כאשר היא נכנסה לעיראק ואפגניסטן במרדף אחר אוסמה בן לאדן, בעקבות אסון התאומים. כאשר נשאל ישירות האם בכוונתו להגיע לנאום בפני הכנסת, ביידן השיב בחיוב - אך סירב להגיד האם יגיע לירושלים בהזמנת נשיא המדינה הרצוג או ראש הממשלה נתניהו.

"אני רוצה לראות הפסקת אש של שישה שבועות בזמן הרמדאן", אמר הנשיא בהתייחסות למגעים לעסקה בין ישראל וחמאס, "דיברתי עם ערב הסעודית ועוד מדינות באזור, הן מוכנות להכיר בזכותה של ישראל להתקיים. מה שחשוב הוא היום שאחרי, מה ניתן לעשות - ויש הרבה לעשות למרות שישנן החלטות קשות שצריך לקבל".

לדברי ביידן, אנשיו ביקשו מישראל לפתוח מסדרונות סיוע נוספים בצפון הרצועה בעקבות המצב ההומניטרי הקשה. בהקשר זה אמר כי בכוונת ארצות הברית להמשיך ולהצניח סיוע מהאוויר - על אף הדיווחים אודות חמישה עזתים שנהרגו כתוצאה מכך. "אני יודע שכמה פלסטינים נהרגו, אבל אנחנו נעבוד על זה ונשתפר. המצב קשה וצריך להכניס סיוע הומניטארי עכשיו", אמר.

הנשיא ביידן בנאום מצב האומה
הנשיא ביידן בנאום מצב האומה | צילום: רויטרס

דבריו של הנשיא הלילה מגיעים ברקע מתיחות גוברת בין וושינגטון וירושלים, לנוכח הימשכות המלחמה ברצועה ומספר ההרוגים הפלסטינים. אתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 כי בכירי מערכת הביטחון הזהירו את נתניהו מפני חשש ממשי לפגיעה בסיוע האמריקני לישראל, והתריעו בפני חברי הקבינט: "המצב מול ממשל ביידן מחריף". לפי ההבכירים, המתחים גוברים ככל שמתקרבים למועד הבחירות הנשיאותיות באמריקה.

בנאום מצב האומה השנתי שנשא שלשום בפני הקונגרס, ביידן הודיע כי הורה לצבא ארצות הברית להקים נמל זמני בחוף הים של רצועת עזה כדי לאפשר העברה של סיוע הומניטרי דרך הים. "סיוע לא יכול להיות קלף מיקוח ועדיפות שנייה. ישראל חייבת להכניס יותר סיוע לרצועת עזה", אמר בפני הקונגרס, והוסיף: "אף רגל של חייל אמריקני לא תדרוך על קרקע הרצועה".

פעילות כוחות צה"ל בח'אן יונס חרבות ברזל עזה חמאס
פעילות כוחות צה"ל בח'אן יונס | צילום: דובר צה"ל

הביקורת כלפי ממשלת נתניהו בוושינגטון נשמעה לאחרונה גם מכיוונה של סגנית הנשיא קמלה האריס, שטענה אמש בריאיון לרשת CBS כי יש להבחין בין הממשלה בישראל לאזרחיה. במהלך הריאיון הוסיפה: "יותר מדי פלסטינים נהרגו מתחילת המלחמה. ישראל חייבת לעשות יותר ולאפשר עוד סיוע הומניטרי".

מוקדם יותר השבוע נפגשה האריס עם השר בני גנץ שביקר בארה"ב, למורת רוחו של נתניהו. על-פי הודעת הבית הלבן בתום הפגישה, סגנית הנשיא חזרה בפני גנץ על מחויבותו של ממשל ביידן לביטחון ישראל, גינתה את מתקפת 7 באוקטובר - אך הדגישה שוב את חשיבות הכנסת הסיוע לעזה.