נתניהו: "המאמצים לעסקה נמשכים; החזון ליום שאחרי - פירוז הרצועה"

בנאום בקונגרס הודה רה"מ לביידן "על הסיוע" - ולטראמפ על "הסכמי אברהם". "לא אנוח עד שהחטופים יחזרו", אמר - ותקף את המפגינים נגד ישראל: "אידיוטים שימושיים של איראן". על "היום שאחרי": "החזון שלי - פירוז הרצועה". על הצפון: "נשיב את הביטחון בכל מחיר"

זמן צפייה: 53:57

בפעם הרביעית, בעיצומה של המלחמה, כשהאש נמשכת בכמה חזיתות וכש-120 חטופים עדיין בעזה - ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הערב (רביעי) מול הקונגרס האמריקני. בפתח דבריו, ראש הממשלה נתניהו הודה ליו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון: "תודה על ההזדמנות לפנות לקונגרס האמריקני בפעם הרביעית", ואמר: "אנחנו נמצאים בצומת דרכים עולמית. במזרח התיכון איראן מאיימת על ישראל, ארה"ב והמדינות הערביות המתונות. מדובר בהתנגשות בין אלו המהללים את המוות - לבין אלו שמהללים את החיים".

"על מנת שהציוויליזציה תנצח, ארצות הברית וישראל חייבות לעמוד יחדיו. כשאנחנו עומדים יחד, דבר מאוד פשוט מתרחש - אנחנו מנצחים והם מפסידים", הוסיף רה"מ נתניהו, והבטיח: "אנחנו ננצח".

"כמו בפרל הארבור ואסון התאומים, 7 באוקטובר הוא אסון. זה התחיל כיום חג במדינת ישראל, עם פסטיבל בו ילדים חגגו את החיים - עד שב-06:29 בבוקר אלפי מחבלי חמאס חדרו לשטח ישראל - והפכו את גן העדן לגיהינום. לשם ההשוואה, הטבח באותה שבת ארורה היה כמו 29 אסון התאומים ביום אחד. המחבלים רצחו, אנסו, שרפו ילדים, הרגו ילדים בפני הוריהם - והרגו הורים בפני ילדיהם. הם גררו 250 אנשים, מתים וחיים, לתוך רצועת עזה".

נועה ארגמני בקונגרס במהלך נאומו של ראש הממשלה נתניהו
נועה ארגמני בקונגרס במהלך נאומו של ראש הממשלה נתניהו

"ישראל הצליחה לשחרר חלק מהחטופים, כולל במבצעים צבאיים. אחת מהן היא נועה ארגמני, שיושבת לצד רעייתי שרה", אמר נתניהו, לקול תשואות הקהל ומחיאות הכפיים. "בבוקר 7 באוקטובר, כל העולם חזה במבט המפוחד של נועה כשהיא מובלת על אופנוע לעזה בידי מחבלי חמאס. פגשתי את אמא של נועה, ליאורה, לפני מספר חודשים. היא אמרה לי - 'יש לי בקשה אחת ויחידה. אני רוצה לחבק את בתי בפעם האחרונה'. אישרתי מבצע לשחרורה של נועה מהשבי, לצד חטופים נוספים, מבצע בו נפל הגיבור ארנון זמורה. כשנועה התאחדה עם אמה ליאורה - המשאלה האחרונה שלה התגשמה".

"איריס חיים נמצאת כאן היום. בנה יותם נהרג בשוגג כשניסה לברוח משבי חמאס יחד עם עוד שני חטופים, שנהרגו גם הם. יש כאן נציגים של משפחות חטופים אמריקניים. נפגשתי איתם אתמול פעם נוספת, והבטחתי - 'לא אנוח עד שאהוביכם יהיו בבית'. בזמן שאנחנו מדברים, נמשכים המאמצים לשחרורם".

איריס חיים ונועה ארגמני בקונגרס במהלך נאומו של ראש הממשלה נתניהו
איריס חיים ונועה ארגמני בקונגרס במהלך נאומו של ראש הממשלה נתניהו

נתניהו הודה גם לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "אני רוצה להודות לנשיא על כל מה שעשה למען משפחות החטופים. לאחר הטבח, ביידן הסיט לאזורינו שתי נושאות מטוסים כדי למנוע מלחמה רחבה יותר, ואף הגיע לתמוך בישראל בביקור שלעולם לא יישכח. הנשיא ביידן ואני מכירים כבר כמעט 40 שנה. אני רוצה להודות לו על כך, ועל כך שהוא ציוני. או כמו שהוא אומר - 'אמריקני, אירי וציוני גאה".

בנאומו, ראש הממשלה נתניהו ביקר את המפגינים נגד ישראל בארה"ב - ואת ההשפעה האיראנית עליהם: "הרפובליקה האסלאמית מממנת הפגנות נגד ישראל על אדמת ארצות הברית. היא פוגעת בארה"ב ומבקשת להשמידה. יש לי מסר למפגינים - בזמן שבטהרן רוצחים נשים על כך שלא כיסו את ראשן בחיג'אב - הפכתם לאידיוטים בשימוש של איראן".

"חלק מהמפגינים הללו אוחזים בשלטי 'להט"בים למען עזה'. זה כמו להחזיק שלט שאומר - 'תרנגולות בעד KFC'. הם צועקים 'מהנהר ועד הים' - אך כלל לא יודעים איזה נהר ואיזה ים. הם מקבלים ציון נכשל לא רק בגיאוגרפיה - אלא גם בהיסטוריה. הם טוענים שישראל היא יישות קולוניאליסטית. במשך אלפי שנים, ארץ ישראל הייתה הבית של היהודים. היא תמיד הייתה הבית של העם היהודי - ותמיד תהיה. אך אלו לא רק המפגינים שטועים, אלא גם ראשי האוניברסיטאות. 80 שנים לאחר השואה, יושבי-ראש אוניברסיטאות העילית לא מגנים באופן רשמי אמירות אנטישמיות, בטענה שהן 'תלויות בהקשר'", הוסיף ראש הממשלה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס האמריקני
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקני | צילום: רויטרס

נתניהו המשיך ויצא נגד ההאשמות של בית הדין בהאג נגד ישראל במהלך המלחמה. "התובעים של בית הדין האשימו את ישראל בהרעבה מכוונת של תושבי עזה. זהו שקר מוחלט. אנו מאפשרים הכנסה של כמות אדירה של סיוע לרצועה", אמר רה"מ, ותקף: "אם הפלסטינים ברצועת עזה לא מקבלים מספיק אוכל, זה לא בגלל שישראל לא מכניסה אותו - אלא בגלל שחמאס גונב אותו מהם".

"בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) טוען שישראל הורגת אזרחים תמימים בעזה. צה"ל עושה הכל על מנת לפנות אוכלוסייה אזרחית מאזורי לחימה - מטיל כרזות, מתקשר, שולח הודעות לניידים של התושבים. מנגד, חמאס עושה הכל כדי להשאיר אותם באותם אזורי לחימה. הם אפילו יורים בבני עמם שמנסים לברוח מהאש. בכיר חמאס אף כינה את הנשים והילדים הפלסטינים 'המגן האולטימטיבי'. ישראל שואפת לחיים - וחמאס מקדש את המוות. ארגון הטרור הזה מבטיח שהוא יבצע את טבח 7 באוקטובר שוב ושוב, אך אני מבטיח לכם - אני לא אתן לזה לקרות".

ראש הממשלה הוסיף: "בית הדין בהאג מנסה לכבול את ידי ישראל. אם ידיה של ישראל כבולות - גם ידיה של ארה"ב יהיו כבולות. ואחריהן גם ידי כל המדינות הדמוקרטיות בעולם. אני רוצה להגיד לכם משהו אחד - ידיה של ישראל לעולם לא יהיו כבולות מלהגן על עצמה. ישראל עושה יותר ממה שהחוק הבינלאומי דורש. זאת הסיבה לכך שלמרות כל השקרים של גורמים שונים, המלחמה בעזה היא אחת מהמלחמות עם אחוז הנפגעים הנמוך ביותר בהיסטוריה של מלחמות בשטח אורבני".

"היחס הכי נמוך הוא ברפיח. המקום שהפצירו בנו לא להיכנס אליו מחשש לחייהם של אלפי אזרחים עזתים. הייתי ברפיח שבוע שעבר. שאלתי את המפקד בשטח כמה אנשי חמאס הכוחות חיסלו מתחילת המבצע. הוא ענה - '103 מחבלים'. שאלתי כמה אזרחים נהרגו. 'אף אחד', הוא ענה. הסיבה לכך היא שישראל פינתה אוכלוסייה אזרחית מאזורי הלחימה, מה שאף אחד אחר לא היה עושה - אבל אנחנו עשינו".

ראש הממשלה נתניהו בקונגרס
ראש הממשלה נתניהו בקונגרס

נתניהו התייחס לאיום האיראני, ולאחריותה של הרפובליקה האסלאמית לערעור היציבות האזורית במזרח התיכון. "איראן עומדת מאחורי כל הטרור וההרג. המנהיג של הרפובליקה, האייתוללה עלי חמינאי, רוצה לייצא את המהפכה האסלאמית לכל רחבי העולם. ארצות הברית, מנהיגת העולם החופשי והמעצמה החזקה בעולם, היא זו שעוצרת את איראן מלהשיג את מטרותיה. זה הסיבה לכך שטהרן רואה בוושינגטון האויבת המושבעת שלה. בחודש שעבר, בכיר חיזבאללה אמר: 'זוהי לא מלחמה נגד ישראל, ישראל היא רק הכלי. המלחמה האמיתית היא נגד ארה"ב'".

"האיראנים הבינו שכדי לנצח את ארה"ב - הם צריכים לכבוש את המזרח התיכון. הרפובליקה האסלאמית כבשה את לבנון, תימן ועיראק, כשהמדינה שלי, ישראל, מונעת את כיבוש המזרח התיכון כולו. כשאנחנו נלחמים בחמאס, אנחנו נלחמים באיראן. כשאנחנו נלחמים בחיזבאללה, אנחנו נלחמים באיראן. כך גם לגבי החות'ים. כשאנחנו מונעים מטהרן נשק גרעיני, אנו לא מגנים רק על עצמנו - אנו מגנים גם עליכם. אני רוצה שתזכרו דבר אחד מהנאום הזה: האויבים שלנו הם האויבים שלכם - והניצחון שלנו יהיה הניצחון שלכם".

"הניצחון בפתח", הבטיח ראש הממשלה נתניהו. "הניצחון על חמאס יהיה ניצחון על איראן. ניצחון נוסף על הרפובליקה האסלאמית יהיה על חיזבאללה, שפתח במלחמה נגד ישראל ב-8 באוקטובר, יום אחרי הטבח. אלפים מתושבי אזור הצפון בישראל מפונים מבתיהם - והפכו לעקורים במדינתם. אנחנו רוצים לפתור את החזית מול חיזבאללה בדרך דיפלומטית - אך ישראל תעשה הכל כדי שאזרחיה יחזרו בביטחון לבתיהם".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס האמריקני
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס האמריקני | צילום: רויטרס

"ביום שישי, מיליציית המורדים החות'ים בתימן תקפה את ישראל בשיגור כטב"ם קלטני ליד השגרירות האמריקנית בתל אביב. למחרת, אישרתי מבצע צבאי נגדם. כל מי שיתקוף את ישראל - ישלם מחיר כבד מאוד", אמר ראש הממשלה. "כשאנחנו מגנים על עצמנו בכל החזיתות, אני יודע שארה"ב עומדת מאחורינו ונותנת לישראל גב - מכל קצוות הקשת הפוליטית האמריקנית. במשך שנים, ארה"ב מספקת לישראל נשק, וישראל מספקת לארה"ב מודיעין ומערכות מתוחכמות שונות. ישראל פיתחה כמה מהמערכות המתוחכמות ביותר בעולם, שעזרו להגן על חייהם של אזרחים רבים. המערכות הללו הגנו גם על חיילים אמריקנים במזרח התיכון".

רה"מ נתניהו קרא להגברת הסיוע האמריקני ומשלוחי הנשק לישראל: "אני מעריך מאוד את התמיכה האמריקנית. נשק וסיוע נוסף מארה"ב יעזרו לישראל לסיים את העבודה כמה שיותר מהר, ולמנוע הידרדרות למערכה רחבה במזרח התיכון. אני מבקש - תנו לנו את הכלים מהר יותר - ונסיים את העבודה מהר יותר. המלחמה בעזה יכולה להסתיים מחר אם חמאס ייכנע, יתפרק מנשקו ושיחרר את כל החטופים שנותרו בשבי. אם לא יעשו זאת - ישראל תילחם עד להשמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, ותשיב את החטופים הביתה. זו המשמעות של ניצחון מוחלט - ולא נתפשר על פחות מזה".

ראש הממשלה דיבר על החזון שלו לרצועת עזה לאחר המלחמה - ולמזרח התיכון כולו. "לאחר שנביס את חמאס, אני רואה עזה מפורזת ולא רדיקלית, כזו שלעולם לא תפנה את נשקיה כלפי ישראל. ברצועה יהיה ממשל פלסטיני שלא יפעל להשמיד את מדינת ישראל. זה המינימום שצריך לבקש. דור חדש של פלסטינים צריך ללמוד לחיות בשלום עם היהודים - ולא לבקש להורגם. פירוז ודה-רדיקליזציה הן מילות המפתח - בדיוק כמו גרמניה ויפן לאחר מלחמת העולם השנייה. החזון שלי למזרח התיכון מתבסס בין היתר גם על כך. כמו שארה"ב מיגרה את ברית המועצות, כך ארה"ב וישראל צריכות למגר את התוקפנות של איראן במזרח התיכון. כל מי שמבקש להתנגד לאיראן צריך להצטרף לברית הזאת. ראינו מעט מזה במהלך המתקפה האיראנית על ישראל, והקואליציה לבלימתה".

נתניהו הודה לנשיא ביידן על הקמת הקואליציה הבינלאומית נגד איראן, והוסיף: "החזון שלי הוא הרחבה של הסכמי אברהם, שנתמכו הן על-ידי מחוקקים רפובליקנים - והן על-ידי מחוקקים דמוקרטים. יש לי שם חדש להסכמים האלו - 'ברית אברהם'. אני מבקש להודות גם לנשיא לשעבר טראמפ על ייסוד ההסכמים, על ההכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות לבירה, ההכרה ברמת הגולן כשטח ישראלי ומיגור התוקפנות האיראנית. אני מבטיח - ירושלים לא תחולק שוב לעולם".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס האמריקני
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקני | צילום: רויטרס

חלק ממשפחות החטופים התלוו לביקור בצורה רשמית, וחלקן הפגינו בקריאה לעסקה. מחוץ לקונגרס מחו אלפים בעד ונגד ישראל, בקריאות למען עסקת חטופים ונגד נתניהו וממשלתו. כוחות שיטור רבים נפרסו סביב גבעת הקפיטול, ברקע ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ. משטרת הקפיטול הכריזה על כוננות גבוהה, כוחות שיטור הועברו מניו יורק ורחובות רבים נסגרו לתנועה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2407242007' autoplay='0' credit='מוריה אסרף' desc='חשש בארה"ב: נתניהו מנסה לטרפד עסקת חטופים' poster='' kid='1_7mlvar2t' duration='241']

הפגנה פרו-פלסטינית מחוץ לבניין הקונגרס, שעות לפני נאום נתניהו
הפגנה פרו-פלסטינית מחוץ לבניין הקונגרס, שעות לפני נאום נתניהו | צילום: רויטרס

מחר ב-13:00 צפוי נתניהו להיפגש בבית הלבן עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהכריז על פרישתו מהמרוץ. ב-14:30 יצטרפו לפגישה משפחות חטופים שהגיעו במשלחת לוושינגטון - כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13. לאחר מכן צפוי נתניהו להיפגש עם סגנית הנשיא קמלה האריס שלא נכחה בנאומו בקונגרס.

בנוסף, ולאחר שורת הודעות שפורסמו על-ידי שני הצדדים, ראש הממשלה צפוי להיפגש ביום שישי עם טראמפ במאר א-לאגו שבפלורידה.

הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס
הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס | צילום: רויטרס

בתוך כך, מוקדם יותר דווח כי צוות המו"מ לא ייצא מחר לקטר, וגורם מדיני אמר כי המשלחת תצא "רק אחרי פגישת נתניהו-ביידן".

מלשכת נתניהו נמסר כי הטיסה לישראל תצא רק במוצאי שבת, בשל ה"חשיבות רבה למדינת ישראל בכך שראש הממשלה ייפגש עם הנשיא ביידן ועם שני המועמדים המובילים לנשיאות ארה"ב. הבית הלבן קבע ביום חמישי פגישה בין הנשיא ביידן לראש הממשלה נתניהו ב-13:00, ופגישה מיועדת עם סגנית הנשיא לשעות אחר הצהריים. משום כך, האפשרות היחידה להיפגש עם דונלד טראמפ היא ביום שישי. מאחר שלא ניתן לטוס בשבת, המשלחת תשוב ארצה מיד בצאת השבת".