סגן ראש ה-CIA: ישראל הביעה רצינות במו"מ; על סינוואר להשיב

ברקע יציאת משלחת דרגי העבודה לקטר, אמר סגן ראש ה-CIA דייוויד כהן כי ישראל "הראתה עד כה רצינות" בנוגע לכוונתה להגיע לעסקה - וכעת על מנהיג חמאס בעזה לקבל החלטה

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ברקע יציאת משלחת ישראלית לסבב שיחות נוסף בקטר: סגן ראש ה-CIA דייוויד כהן אמר היום (רביעי) בפסגת מודיעין וביטחון לאומי בוושינגטון כי ישראל "הראתה עד כה רצינות" בנוגע לכוונתה להגיע לעסקה, וכי הפסקת אש בעזה תלויה בעיקר מנהיג חמאס יחיא סינוואר - ועליו לקבל החלטה.

סגן ראש ה-CIA התייחס למאמצי המתווכות להביא להסכם על מנת למנוע הסלמה נוספת והידרדרות למלחמה אזורית במזרח התיכון: "אינני מאמין שאף אחד מהצדדים המעורבים יכול להיות בטוח בכך שמדובר במשהו שאפשר לשלוט בו לחלוטין".

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר | צילום: עבד ר'חים ח'טיב, פלאש 90

בתוך כך, היום דווח ב"Jewish Chronicle" הבריטי מפי גורמי ביטחון כי סינוואר הקיף את עצמו בכ-20 חטופים חיים כדי להגן על עצמו מחיסול אפשרי. הם הוסיפו כי לישראל היו מספר הזדמנויות לחסל את מנהיג חמאס, "אך היא שללה אותן בשל האפשרות לפגיעה בחטופים". לפי הדיווח, יתר החטופים שבויים בידי ארגוני טרור קטנים יותר, שניתקו באחרונה קשר עם סינוואר ותכננו הפיכה נגדו - בשל חילוקי הדעות בנוגע לעסקה אפשרית עם ישראל.

אותם פלגים, כך לפי הגורמים, דורשים כי לצד אסירי חמאס שאותם דורש סינוואר לשחרר, ישוחררו גם אסירים מארגוני הטרור שלהם הכלואים בישראל. כמו כן, הם מתנגדים לכל פשרה ולהצעת ישראל להגלות את המחבלים שישוחררו.

רה"מ נתניהו עם ראש המוסד דוד ברנע וראש השב"כ רונן בר
רה"מ נתניהו עם ראש המוסד דוד ברנע וראש השב"כ רונן בר | צילום: קובי גדעון / לע"מ

כאמור, משלחת בהובלת גורמים מדרגי העבודה של צה"ל, המוסד והשב"כ יצאה היום לדוחא בירת קטר, במטרה לקיים סבב שיחות נוסף. אמש, בכירים ישראלים המעורים בפרטי המו"מ טענו כי חלה התקדמות בסוגיית זהות המחבלים שישוחררו במסגרת עסקה, אך התריעו: "בלי התגמשות של נתניהו על פילדלפי - המו"מ יתפוצץ תוך ימים".

המשלחת הישראלית יוצאת לקטר ימים לאחר שהסתיימה ללא התקדמות פסגת מו"מ נוספת בקהיר, בה השתתף ראש המוסד דדי ברנע. תוצאות השיחות היום בדוחא הן שיקבעו האם בהמשך תצא משלחת נוספת בהשתתפות הגורמים הבכירים יותר המעורבים במו"מ מטעם ישראל, ובהם ברנע, ראש השב"כ רונן בר והאלוף במיל' ניצן אלון.

תמונות חטופים על קיר בתל אביב
תמונות חטופים על קיר בתל אביב | צילום: רויטרס

אתמול נערכה בארץ התייעצות לקראת יציאת המשלחת, שחבריה ייפגשו עם נציגי המתווכות, ארה"ב, מצרים וקטר, שממשיכות להפעיל לחץ כדי לממש עסקה, בצל הפערים שנותרו בין ישראל לחמאס - ובראשם סוגיית הנוכחות של צה"ל בציר פילדלפי. בשל המחלוקות הכבדות סביב ציר נצרים וציר פילדלפי, הוחלט במהלך הדיונים במצרים לדחות את הסוגיות לשלב מאוחר יותר. בינתיים, נמשך המשא ומתן בנוגע למפתח האסירים שישוחררו ועל זכות הווטו של ישראל בעניין - אך אלו אינן הסוגיות שמונעות הסכמה בשלב זה.