ארה"ב מבקשת לשקול הקלות בעיצומים לפלסטינים: "לפעול בריסון"

פרסום ראשון: מקורות המעורים בפרטי הפגישות של היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן עם ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי אמרו כי ארה"ב העבירה מסר תקיף בנוגע לסוגייה הפלסטינית - וביקשה "להרגיע את השטח כדי שנוכל להתמקד בזירות אחרות"

זמן צפייה: 01:23

פרסום ראשון: שעות אחרי שהבוקר (חמישי) החל ביקורו של היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב בישראל, ג'ייק סאליבן - הביקור הראשון של בכיר אמריקני מאז הקמת הממשלה - הוא הגיע עם מסר תקיף מממשל ביידן: בפגישות שנערכו היום נדונה בהרחבה הסוגיה האיראנית – גם בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והן בפגישה עם שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי. אלא שארצות הברית העבירה מסר גם בנוגע לסוגיה הפלסטינית – שהיא הבוערת מבחינתה.

לפי כמה מקורות שמעורים היטב בתוכן השיחות, סאליבן אמר בחלק מפגישותיו היום כי "כדי להרגיע את השטח וכדי שנוכל להתמקד בזירות אחרות, אתם צריכים לפעול באופן מרוסן מול הרשות". האמריקנים מבקשים עוד מישראל: "שקלו הקלות בעיצומים שהטלתם על הפלסטינים". מדובר באותם עיצומים שהקבינט אישר ימים אחרי הקמת הממשלה.

כמו כן, הערב התקיימה פגישה בין הבכיר האמריקני ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הפלסטינים הפצירו באמריקנים להתערב בפעולות שישראל מבצעת, לתפיסתם, ברשות, "לפני שיהיה מאוחר מדי".

רה''מ נתניהו לצד היועץ לביטחון לאומי האמריקני סאליבן
רה''מ נתניהו לצד היועץ לביטחון לאומי האמריקני סאליבן | צילום: קובי גדעון /לע''מ

כאמור, במהלך היום נערכו דיונים ארוכים גם סביב הסוגיה האיראנית. זהו למעשה לב הביקור מבחינת הצד הישראלי - ובכיר ישראלי אומר הערב בתום הפגישות: "יש הבנה משותפת שצריך לגבש תוכנית פעולה אחרת מול איראן. הסכם הגרעין לא על הפרק".

בתוך כך, ראש האופוזיציה יאיר לפיד לא ייפגש עם סאליבן - למרות שהייתה מתוכננת פגישה שכזו בלוח הזמנים. הסיבה: השעות שהאמריקנים הציעו ללשכת לפיד לא התאימו להם. כך גם בלשכת לפיד אמרו כי הפגישה לא התקיימה "בשל אילוצי לוחות זמנים". בינתיים, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ צפוי להיפגש עם היועץ לביטחון לאומי מחר.

מוקדם יותר, כאמור, נפגש ראש הממשלה נתניהו עם סאליבן, בפגישה מורחבת הכוללת את הצוותים השונים, ובהמשך השניים נפגשו בארבע עיניים. במהלך הפגישה, רה"מ נתניהו הדגיש בפני בן שיחו כי ארה"ב הינה "שותפה נאמנה בעניינים של ביטחון משותף, וכמובן קידום השלום".

"היום אתה מגיע בזמן מיוחד של אתגרים רציניים לביטחון שלנו והזדמנויות נרחבות לשלום. אני משוכנע שדרך עבודה משותפת נוכל לעמוד באתגרים ולהגשים את ההזדמנויות. זה מחזק את הברית ביננו, שהיא יוצאת מן הכלל, ויכול גם לשנות את האזור וההיסטוריה", אמר נתניהו. "ככל שנעבוד יחד, נוכל להגשים את הפוטנציאל הגדול עבור העמים שלנו, האזור והעולם כולו", הוסיף.

בטרם נפגש עם נתניהו, סאליבן נועד עם ראש המל"ל צחי הנגבי ועם ראש המוסד דוד ברנע. לאחר מכן, התקיימה פגישה וירטואלית משותפת לסאליבן והנגבי עם מקביליהם: היועצים לביטחון לאומי של איחוד האמירויות ובחריין, שייח' טחנון בן זאיד והשייח' נאסר בן חמד אל-ח'ליפה. בתום הפגישה נמסר כי "הארבעה הצהירו על מחויבותם להעמקת הסכמי אברהם ודנו בצעדים מעשיים לקידום האינטרסים המשותפים באזור".

Whatsapp Image 2023 01 19 At 1
ראש המל''ל צחי הנגבי, היועץ לביטחון לאומי האמריקני סאליבן ומקביליהם מהאמירויות ובחריין | צילום: שלומי אמסלם /משרד החוץ

מהבית הלבן נמסר כי במהלך ביקורו חזר סאליבן על מחויבותה "הבלתי מעורערת" של ארצות הברית לביטחון ישראל ולעמידה בפני האיומים המתמשכים שמציבה איראן על ישראל וארה"ב, והדגיש ת המחויבות של ארה"ב להבטיח שאיראן לעולם לא תוכל להשיג נשק גרעיני.

עוד נמסר מהבית הלבן כי סאליבן הדגיש כי הממשל האמריקני ימשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות, וימנע מדיניות המסכנת את כדאיותו. בנוסף נמסר כי הוא הדגיש את הדחיפות שבהימנעות מצעדים חד-צדדיים שעלולים לעורר את המתיחות בשטח, תוך תשומת לב מיוחדת לשמירה על הסטטוס קוו ההיסטורי ביחס למקומות הקדושים בירושלים.