בכירים ישראלים ברקע הפסגה: "התקדמות משמעותית בנושא פילדלפי"

בכירים ישראלים טוענים כי השיחות בקהיר הביאו להתקדמות משמעותית בעניין ציר פילדלפי, וכי בקרוב המתווכות יעבירו לחמאס מפות בנושא. במקביל, גם בבית הלבן שומרים על אופטימיות: "דברים מתקדמים, המגעים לא על סף קריסה"

כרזה עם תמונות החטופים בירושלים
כרזה עם תמונות החטופים בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

במטרה לנסות והתניע פעם נוספת את המגעים, הצוות הישראלי הגיע אתמול לפסגה בקהיר, והערב (שישי) בכירים ישראלים מסרו כי "חלה התקדמות משמעותית בשיח על ציר פלדלפי".

עוד סיפרו אותם הגורמים כי מחר המתווכות אמורות להעביר לידי חמאס את המפות לגבי פילדלפי ורפיח, וכי בהתאם להתפתחויות צפויה להיערך פסגה נוספת בראשות ראש המוסד דדי ברנע בתחילת השבוע הבא, גם היא במצרים.

ניר עוז בהלוויית יורם מצגר
ניר עוז בהלוויית יורם מצגר | צילום: רויטרס

בתוך כך, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי ישנם "סימנים ראשונים בקהיר שהדיונים יעילים, אך יש עוד שיחות לקיים לאורך סוף השבוע". קירבי הוסיף: "דברים מתקדמים. יצא דיווח שהמגעים על סף קריסה - זה לא נכון. אנחנו צריכים את שני הצדדים".

במקביל, בערוץ אלמיאדין דווח כי המתווכות הגיעו לנוסחים חדשים בסוגיות המחלוקת בין חמאס לישראל. נקודות המחלוקת הן בעניין הנסיגה מנצרים, ציר פילדלפי, מעבר רפיח והאסירים הפלסטינים. ישראל מסרבת לשחרר 65 אסירים הנידונו למאסרי עולם, ומסרבת לסגת לחלוטין מציר פילדלפי בשלב הראשון. עוד מתעקשת על כך שהמשלחת הבינלאומית "EUBAN" תנכח במעבר רפיח כתנאי לנסיגה ממנו ולהפעלתו.

הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בבית הלבן
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בבית הלבן | צילום: חדשות 13

אתמול דווח בוול סטריט ג'ורנל כי ישראל הציעה להקים שמונה מגדלי פיקוח בציר פילדלפי. ארה"ב הסכימה להקמת שני מגדלי שמירה - בעוד שמצרים מתנגדת בכל תוקף לנוכחות ישראלית באזור. לפי מקורות פלסטיניים, חמאס ממתין לעמדה ישראלית "משופרת" וסופית. סינוואר לא מוכן להתפשר יותר ומציג קו נוקשה.

לפי דיווח אחר, ב"וושינגטון פוסט", ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג ויתורים מסוימים בנוגע לסוגיה הנמצאת בלב המחלוקת במגעים לעסקת חטופים - נוכחות צה"ל בציר פילדלפי. על-פי הדיווח, המתבסס על גורמים אמריקנים, נתניהו העביר במהלך שיחתו אמש עם הנשיא ג'ו ביידן מפה מעודכנת המציגה את הפריסה האפשרית של כוחות צה"ל בציר האסטרטגי שעל גבול מצרים, במקרה שעסקה תתממש.

בהודעת הבית הלבן מאתמול על אודות שיחתו של הנשיא ביידן עם נתניהו נכתב כי השניים דנו כצפוי בהמשך המגעים לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה, וצוין כי הנשיא הבהיר לראש הממשלה את הצורך הדחוף בסגירת הפרטים שמונעים הגעה להסכמות.