לפיד: "לא יכתיבו לנו הוראות פתיחה באש כשאנו נלחמים על חיינו"

בטקס סיום קורס חובלים התייחס ראש הממשלה לקריאות להעמיד לדין חיילים שהיו מעורבים במות העיתונאית בג'נין - יממה לאחר שפורסם התחקיר הצה"לי, לצד קולות שנשמעו בארה"ב על הצורך לשנות את הוראות הפתיחה באש: "לא אתן שיעמידו לדין לוחם שהגן על חייו מירי של טרוריסטים רק כדי שנקבל מחיאות כפיים בחו"ל"

זמן צפייה: 02:19

ראש הממשלה יאיר לפיד נשא הערב (רביעי) דברים בטקס סיום קורס חובלים - והתייחס לקריאות להעמיד לדין חיילים שהיו מעורבים במותה של עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו-עאקלה, יממה לאחר שפורסם התחקיר הצה"לי הרשמי שקובע כי היא נהרגה "בסבירות גבוהה יותר" מאש צה"ל.

"אני שומע את התביעות להעמיד לדין חיילי צה״ל בעקבות מותה של שירין אבו-עאקלה", אמר לפיד. "אני שומע את התביעות לשנות את הוראות הפתיחה באש שלנו. ישראל הביעה צער על מותה של העתונאית. זוהי טרגדיה שקרתה באמצע תקרית שבה נורתה אש כבדה בידי טרוריסטים. צה"ל לעולם אינו יורה במכוון על חפים מפשע. אנחנו מחוייבים לחופש העיתונות ולכללי הפתיחה באש מהמחמירים בעולם, אבל שיהיה ברור: אני לא אתן שיעמידו לדין לוחם בצה"ל שהגן על חייו מירי של טרוריסטים רק כדי שנקבל מחיאות כפיים בחו"ל. אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש כשאנחנו נלחמים על חיינו. ללוחמים שלנו יש גיבוי מלא מממשלת ישראל ומעם ישראל".

עיתונאים לבנונים מניפים תמונות של שירין אבו עאקלה מול בניין האו''ם בביירות
עיתונאים לבנונים מניפים תמונות של שירין אבו עאקלה מול בניין האו''ם בביירות | צילום: רויטרס

אתמול פורסם תחקיר צה"ל הסופי, שקבע כי בסבירות גבוהה יותר נפגעה אבו עאקלה מאש צה"ל, אך בשוגג. עם זאת, התחקיר קבע כי עדיין ייתכן שחמוש פלסטיני הרג את אבו עאקלה וכי לא ניתן לקבוע בוודאות מוחלטת מי ירה בה. סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית ודנט פאטל אמר אמש כי הממשל האמריקני ילחץ על ישראל לבחון ולשנות הנחיות פתיחה באש בעקבות האירועים שהובילו למות העיתונאית בג'נין.

לאחר פרסום התחקיר הצה"לי אמר קצין בכיר בצבא: "התחקיר קובע כי בסבירות גבוהה יותר הירי בוצע בשוגג בידי לוחם צה"ל שהיה תחת אש בזמן שהמתין ליציאת הכוחות. ייתכן שבאחד הארועים חייל צה"ל פתח באש ופגע בה בשוגג. לא מצאנו בעיות בהוראות הפתיחה באש או בהכנת הארוע. ממסקנת התחקיר עולה כי אף לוחם צה"ל לא כיוון את נשקו לעבר העיתונאית וירה. זה מרחב קשה, אורבני וצפוף. אנחנו מצטערים על מותה וממשיכים לפעול לאור רוח צה"ל אבל ניכנס לכל מקום כדי למנוע טרור".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2209071755' autoplay='0' credit='ניקול לסקבי, משרד הביטחון' desc='גנץ עונה לארה"ב' poster='' kid='1_paq6pfou' duration='']

גם שר הביטחון בני גנץ הגיב הערב על הדברים שהשמיעו בממשל האמריקני על הצורך לשנות את הוראות הפתיחה באש בעקבות מותה של העיתונאית: "הרמטכ"ל והוא בלבד, קובע וימשיך לקבוע את הוראות הפתיחה באש בהתאם לצורך המבצעי ולערכי צה"ל, ובהם גם טוהר הנשק", אמר גנץ בתום הערכת מצב באמ"ן. "את ההוראות מיישמים המפקדים והחיילים בהקפדה. לא הייתה ולא תהיה מעורבות פוליטית בנושא. לחיילי צה"ל יש גיבוי מלא לבצע את משימתם".

יאיר לפיד, שירין אבו עאקלה והקליע שפגע בה
יאיר לפיד, שירין אבו עאקלה והקליע שפגע בה | צילום: חיים צח / לע''מ

בנוסף, גנץ יצא נגד הרשות הפלסטינית. "אנו דורשים מהרשות לא רק לדבר נגד טרור אלא לפעול מולו. הנשק ברחובות וחוסר המשילות – פוגעים קודם כל בתושבים הפלסטינים וברשות הפלסטינית עצמה. את המסר הזה העברתי היום שוב להנהגת הרשות. לא נאפשר לחמושים שמבקשים לרצוח ישראלים להסתובב בשטח".

אמש התקיים גם תדרוך של דוברת הבית הלבן קארן ז'אן פייר שאמרה כי הממשל האמריקני מקבל את התחקיר הישראלי, אך הבהירה: "אנחנו מדגישים את החשיבות הגדולה בלקיחת אחריות במקרה זה. אנחנו היינו ברורים מול ישראל כי צריכה להילקח כאן אחריות. עם זאת, אין סיבה להאמין שההרג היה מכוון והוא נבע מנסיבות טרגיות".

לפיד המשיך והוסיף בדבריו התייחסות גם לנושא האיראני: "הספינות והחיילים שעליהם תפקדו יפליגו מול הרוח, ומול כמה ממעגלי האיום הגרועים ביותר שידועים לנו. מול חופי לבנון, שנשלטים בידי חיזבאללה, מול עזה, מול הים האדום שבו יש יותר ויותר נוכחות איראנית. אנחנו לא נקבל את הנוכחות הזו. אנחנו לא ניתן לאיראן ולשלוחיה להפוך להיות שחקן מרכזי בזירה הימית שלנו. הם ינסו לדחוף אותנו לקצה, אבל שם אתם תהיו, והם יודעים שאתם טובים יותר מהם.

"יהיו פעמים שנבקש מכם להפליג רחוק ומסוכן, למקומות שלא יתפרסמו לעולם, כדי לעצור סיכונים לבטחון הלאומי שלנו עוד לפני שהם יצאו לדרך. אלה יהיו אתגרים לא פשוטים, אבל אנחנו יודעים את מי אנחנו שולחים לשם. אנחנו שולחים את האנשים שלא משנה כמה קשה יהיה האתגר, הם לא יוותרו. אני רוצה לסיום להגיד מילה להורים שלכם. אני לא יודע איך עשיתם את זה, אבל עשיתם עבודה טובה. הילדים שלכם הם כבר לא ילדים, אבל לא במקרה הם הפכו להיות האנשים שכל המדינה גאה בהם. הם גדלו אצלכם. הערכים שלהם נוצרו ונוצקו אצלכם. היום הזה הוא גם שלכם".