תחקיר צה"ל: סבירות גבוהה שחייל הרג בשוגג את העיתונאית בג'נין

צה"ל הציג את התחקיר המלא על מותה של עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאקלה לפני כארבעה חודשים, ולפיו לא ניתן לקבוע בוודאות מי ירה בה, אך בסבירות גבוהה יותר הירי בוצע בשוגג בידי לוחם צה"ל שהיה תחת אש בזמן שהמתין ליציאת הכוחות. "מצטערים על מותה וממשיכים לפעול לאור רוח צה"ל, אבל ניכנס לכל מקום כדי למנוע טרור"

זמן צפייה: 01:12

צה"ל הציג היום (שני) את התחקיר הצה"לי המלא על מותה של עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה שנהרגה בג'נין לפני כארבעה חודשים, ולפיו יש סבירות גבוהה שלוחם צה"ל הרג אותה בשוגג.

אלוף פיקוד המרכז הגיש את התחקיר לרמטכ"ל אביב כוכבי, וקצין בכיר בצה"ל אמר היום לכתבים הצבאיים כי בכל פעילות במחנה הפליטים בג'נין יש ירי רציני שמסכן חיי לוחמים. "נכנסנו לג'נין לשני מעצרים בידי שתי פלגות של דובדבן בתוך מחנה הפליטים", אמר הקצין הבכיר, "ביציאה החוצה התקבל הדיווח על הפגיעה בעיתונאית הפלסטינית, וביצענו סדרת תחקירים מקיפים".

"הצגנו לרמטכ"ל מסקנות ראשוניות שלא ניתן לקבוע בוודאות מהו מקור הירי שממנו נהרגה שירין", הוסיף הקצין הבכיר, "הרמטכ"ל הנחה להמשיך ולחקור, ומינינו חוקרים מאגף המודיעין שיבדקו סאונד ובליסטיקה. הפלסטינים העבירו את הקליע לאמריקנים, ובדקנו את הקליע עם נשק שחשבנו שמתאים. גם מסקנת המעבדה היתה שלא ניתן לקבוע מאיזה נשק נורה הקליע בגלל מצבו של הקליע".

Whatsapp Image 2022 05 13 At 1
הלווייתה של שירין אבו עאקלה בירושלים | צילום: רויטרס

עוד אמר הקצין הבכיר: "מתחילת התהליך פנינו לפלסטינים וביקשנו לשתף פעולה בחקירה. מיקמנו כל נקודה שבה עמד לוחם צה"ל שבה זיהינו קווי ירי של צה"ל. אף אחד מהרשות הפלסטינית לא הציג מפה של ירי החמושים לעבר חיילי צה"ל. הלוחמים נכנסו בתנועה רגלית ואז נפתחת עליהם אש, ואז שיירה של כלי רכב צה"ליים שעומדים ברחוב. הם היו שעה ורבע תחת אש מתחילת הפעילות ועד סופה".

"אנחנו מבינים שיש מרחב שממנו בוצע הירי שככל הנראה בסבירות בוצע בידי לוחם צה"ל בשוגג, וזה יכול להיות חמוש פלסטיני. לא ניתן לקבוע בוודאות מי ירה בה. יכול להיות שבמרחב שממנו נורתה שירין ירו גם חיילי צה"ל וגם חמושים פלסטינים".

עיתונאים לבנונים מניפים תמונות של שירין אבו עאקלה מול בניין האו''ם בביירות
עיתונאים לבנונים מניפים תמונות של שירין אבו עאקלה מול בניין האו''ם בביירות | צילום: רויטרס

"התחקיר קובע כי בסבירות גבוהה יותר הירי בוצע בשוגג בידי לוחם צה"ל שהיה תחת אש בזמן שהמתין ליציאת הכוחות. ייתכן שבאחד הארועים חייל צה"ל פתח באש ופגע בה בשוגג. לא מצאנו בעיות בהוראות הפתיחה באש או בהכנת הארוע. ממסקנת התחקיר עולה כי אף לוחם צה"ל לא כיוון את נשקו לעבר העיתונאית וירה. זה מרחב קשה, אורבני וצפוף. אנחנו מצטערים על מותה וממשיכים לפעול לאור רוח צה"ל אבל ניכנס לכל מקום כדי למנוע טרור".

הקצין הבכיר הוסיף כי התחקיר הצה"לי הועבר בשלמותו לפרקליטה הצבאית הראשית, ולאחר שהיא בחנה את האירוע היא הגיעה למסקנה שלא קיים חשש לביצוע עבירה פלילית, ולא נפתחה חקירת מצ"ח. "חיילי צה"ל ירו בכל הארוע כ-20 כדורים", אמר הקצין, "הירי שביצע הלוחם היה ירי בין כוונות. ייתכן שהיה שם זיהוי בשוגג. הירי של החייל בוצע מתוך חרך בג'יפ ודרך כוונת טלסקופית שהגדילה את המטרה פי 4. אנחנו גאים ביחס שלנו לבלתי מעורבים, ידם של לוחמי צהל אינה קלה על ההדק".