אבו מאזן: "עזה נחרבה, הרשות צריכה לשלוט בה בתום המלחמה"

טרם נאומו של נתניהו, יו"ר הרשות הפלסטינית נשא דברים בעצרת הכלכלית של האו"ם, ותקף את ישראל: "אני מייצג עם שעובר רצח עם בכוונה". בדבריו דרש אבו מאזן נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה והקמת מדינה פלסטינית, בה תשלוט הרשות: "אש"ף הוא הנציג הבלעדי של העם הפלסטיני ויהיה הריבון בגדה המערבית, במזרח ירושלים ובכל טריטוריה פלסטינית"

אבו מאזן נואם בעצרת הכללית של האו"ם
אבו מאזן נואם בעצרת הכללית של האו"ם | צילום: רויטרס

לפני נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מחר, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נאם היום (חמישי) בעצרת הכללית של האו"ם, ותקף את ישראל: "אני מייצג עם שעובר רצח עם שמבצעת ישראל בכוונה". עוד הצהיר אבו מאזן כי ביום שאחרי סיום המלחמה, הרשות הפלסטינית צריכה להיות זו שתשלוט ברצועת עזה.

"ישראל צריכה להפסיק את המלחמה בלבנון ובעזה באופן מיידי", אמר אבו מאזן, ופנה להקהילה הבינלאומית: "צריך להטיל סנקציות כלכליות על ישראל". לאחר מכן תקף גם את ארצות הברית ואמר כי "לא מגיע למדינה כזו להיות חברה באו"ם. היא מונעת מאיתנו את החברות בארגון". לאחר מכן הוסיף: "רוב המבנים והבתים הושמדו, 75% מעזה הושמדו. ישראל תיענש על מעשיה".

יו"ר הרשות הפלסטינית המשיך בהתייחסותו לתקופה שתגיע אחרי סיום המלחמה ברצועת עזה. לדבריו, ישנם מספר צעדים שצריכים להינקט. "קודם כל, הפסקת אש מוחלטת בעזה", אמר אבו מאזן, והוסיף: "הפסקת הטרור של מתנחלים בגדה המערבית ומזרח ירושלים, והכנסת סיוע הומניטרי בכמויות גדולות לעזה".

אבו מאזן נואם בעצרת הכללית של האו"ם
אבו מאזן נואם בעצרת הכללית של האו"ם | צילום: רויטרס

עוד אמר אבו מאזן כי נדרשת "נסיגה מלאה של צה"ל הרצועה. לא ניתן סנטימטר אחד של עזה". עוד אמר כי הוא דורש "את חזרתם של כל הפליטים לבתיהם. נתניהו רוצה את כל הפליטים מהרצועה במצרים או בירדן, אנחנו לא נקבל את זה". אבו מאזן הוסיף כי נדרשת כניסה של ארגונים בינלאומים כמו אונר"א כדי לטפל באוכלוסיה המקומית.

לדבריו, "אנחנו לא נלחמים בישראל - אנחנו רוצים הגנה. מדינת פלסטין רוצה ריבונות כגון ביקורת גבולות, זה דובר כבר בעבר. אנחנו רוצים תהליך שבו נבנה את התשתית של המבנים הציבוריים שנהרסו על ידי ישראל, נשקם תשתיות וכדומה. אש"ף הוא הנציג הבלעדי של העם הפלסטיני ואש"ף יהיה הריבון בגדה המערבית, במזרח ירושלים ובכל טריטוריה פלסטינית".

שגריר ישראל לאו"ם דני דנון
שגריר ישראל לאו"ם דני דנון | צילום: ÜN photo/Evan Schneider

שגריר ישראל באו"ם דני דנון התייחס לדברים: "אבו מאזן נאם במשך 26 דקות ואפילו פעם אחת לא הצליח להוציא מהפה את המילה חמאס. מאז הטבח של 7 באוקטובר אבו מאזן לא מסוגל לגנות את פשעי חמאס. הרשות הפלסטינית בראשותו משלמת משכורות למחבלים שרוצחים ישראלים: מי שרוצח יותר - אבו מאזן משלם לו יותר. רק כאשר הוא עומד על במת האו״ם הוא מדבר על פתרון בדרכי שלום. אין צביעות ושקר יותר גדולים מזה. המורשת של אבו מאזן היא חולשה כרונית מול הטרור והשנאה".