נשיא איראן הציג תמונה של סולימאני באו"ם: "לוחם חופש"

בנאומו בעצרת הכללית הציג איבראהים ראיסי את תמונתו של מפקד כוח קודס לשעבר שחוסל ע"י ארה"ב בינואר 2020 ואמר כי איראן תרדוף את מי שאחראי ל"בית דין הוגן". שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן עזב את האולם במחאה

זמן צפייה: 00:38

נשיא איראן איבראהים ראיסי נואם ברגעים אלו, במסגרת העצרת הכללית של האו"ם הנערכת בניו-יורק. בתחילת דבריו, הנשיא הציג את תמונתו של מפקד כוח קדס לשעבר קאסם סולימאני, שחוסל ע"י הצבא האמריקני בינואר 2020 וכינה אותו "לוחם חופש". הוא הוסיף: "אנו נרדוף באמצעות 'בית דין הוגן' להביא לדין את מי שרצח את הגנרל קאסם סולימאני".

בהתייחסו לישראל אמר ראיסי: "האזור לא ראה בעבר מעצמה כובשת ופראית כמו המשטר הציוני שהורג נשים וילדים". לדבריו, "שבעה עשורים של כיבוש ופראות עדיין נוכחים. על מעצמות העולם להראות מדוע הן ממשיכות להתחמק מהפתרונות שהציעה איראן לפתרון המשבר הפלסטיני".

תמונת הסבתות של גלעד ארדן, ניצולות השואה ששרדו את אושוויץ ואיבדו את בני משפחתן
תמונת הסבתות של גלעד ארדן על השולחן בישראלי בעצרת האו''ם

בתגובה, שגריר ישראל באו"ם עזב את האולם במחאה. ארדן הציב על שולחנה של ישראל את תמונת הסבתות שלו - ניצולות השואה ששרדו את אושוויץ. השגריר ארדן אמר לאחר מכן: "זהו שפל מוסרי חדש של האו"ם. רוצח המונים שמכחיש את השואה, מקבל את במת האו"ם כדי להפיץ את שנאתו הבזויה. כל שגריר שנשאר באולם להקשיב לו – צריך להתבייש".

"בזמן שבאיראן משטר האייתוללות רודה באזרחיו, רוצח נשים שלא כיסו את ראשן ומממן פיגועי טרור ברחבי העולם, כאן באו"ם, שהוקם כדי למנוע זוועות כאלה, נשיא איראן, הרוצח מכחיש השואה ראיסי, מקבל במה כדי להפיץ את שנאתו. זו חרפה! קראתי לכל השגרירים לעזוב את אולם העצרת והצגתי לעיני ראיסי תמונה של סבתותיי ז"ל, כדי להראות למכחיש השואה הבזוי שהשואה התרחשה ולגרום לו להפנים שלעולם לא ניתן לזוועות שעבר עמנו לקרות שוב".

נשיא איראן בעצרת האו''ם
נשיא איראן בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

הנשיא התבטא גם בקשר למשא ומתן על הסכם הגרעין והבהיר שעד שלא יתקבלו דרישותיה של איראן לערבויות, איראן תמשיך בהתקדמות בתכנית הגרעין שלה. עוד טען ראיסי כי "השימוש בנשק גרעיני לא קרב את העולם לצדק ולא לסדר ההגמוני. בכל האזור אנו רואים את התבוסה של מערכת כל כך ישנה".

"הממשל האמריקני דרס את הסכם הגרעין לפני זמן מה", טען. "נשיא ארה"ב הקודם אמר בעצמו ​​שדאעש נוצר על ידי ארה"ב. מבחינתנו, זה לא משנה מי יצר את דאעש. מה שחשוב הוא שפעולות הממשל מחוץ לאזור הזה (אמריקה) הביאו הרס לאזור (המזרח התיכון). המדינות שרואות בנו כאיום מפתחות בעצמן גרעין". לדבריו, "רק 2% מפעילות הגרעין העולמית מתרחשת באיראן בעוד ש-35% מהבדיקות הבינלאומיות מתבצעות בה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1909222032' autoplay='0' credit='' desc='הנשיא ראיסי: "צריך לבדוק אם השואה בכלל התרחשה"' poster='' kid='1_xk8fam56' duration='']

כזכור, מוקדם יותר השבוע נשיא איראן איברהים ראיסי התראיין לתוכנית "60 דקות" ברשת CBS, ונשאל האם השואה התרחשה על ידי המראיינת לסלי סטאל. "אירועים היסטוריים צריכים להיחקר על ידי היסטורינים. יש סימנים שזה קרה, אך אם זה כך צריך לחקור את זה", אמר נשיא איראן. לאחר מכן נשאל האם לישראל יש זכות קיום וראיסי השיב: "העם הפלסטיני אולץ לעזוב את ארץ המולדת שלהם. האמריקנים תומכים במשטר המזויף שם".

מדובר בריאיון ראשון של נשיא איראן לעיתונאי מערבי מאז נכנס לתפקידו. הריאיון התקיים בטהרן, בירת איראן. ראיסי נשאל על ידי המראיינת לגבי ישראל גם בעקבות הסכמי אברהם שנחתמו בינה לבין מדינות ערביות כמו איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו.