ארה"ב: "נלחץ על ישראל לשנות את הוראות הפתיחה באש"

לאחר פרסום התחקיר הצה"לי, שקבע כי העיתונאית שירין אבו עאקלה נורתה בסבירות גבוהה יותר בשוגג ע"י לוחם צה"ל, במחלקת המדינה האמריקני הבהירו כי יימשך הלחץ על ירושלים לבחון מחדש את הנחיות פתיחה באש

זמן צפייה: 01:12

סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית ודנט פאטל אמר הלילה (רביעי) כי הממשל האמריקני יילחץ על ישראל לבחון ולשנות הנחיות פתיחה באש בעקבות האירועים שהובילו למותה של עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאלקה בג'נין.

השבוע פורסם תחקיר צה"ל הסופי, שקבע כי בסבירות גבוהה יותר נפגעה אבו עאקלה מאש צה"ל, אך בשוגג. עם זאת, התחקיר קבע כי עדיין ייתכן שחמוש פלסטיני הרג את אבו עאקלה וכי לא ניתן לקבוע בוודאות מוחלטת מי ירה בה.

"אנחנו הולכים להמשיך ללחוץ על שותפינו הישראלים לבחון לעומק את המדיניות וההתנהלות בכל הנוגע להוראות פתיחה באש ולשקול צעדים נוספים כדי למנוע פגיעה באזרחים, להגן על עיתונאים ולמנוע טרגדיות נוספות בעתיד", אמר סגן הדובר פאטל.

אל-ג'זירה: זה הקליע שהרג את שירין אבו עאקלה
אל-ג'זירה: זה הקליע שהרג את שירין אבו עאקלה | צילום: אל-ג'זירה

אמש התקיים גם תדרוך של דוברת הבית הלבן קארן ז'אן פייר שאמרה כי הממשל האמריקני מקבל את התחקיר הישראלי, אך הבהירה: "אנחנו מדגישים את החשיבות הגדולה בלקיחת אחריות במקרה זה. אנחנו היינו ברורים מול ישראל כי צריכה להילקח כאן אחריות. עם זאת, אין סיבה להאמין שההרג היה מכוון והוא נבע מנסיבות טרגיות".

לאחר פרסום התחקיר הצה"לי אמר קצין בכיר בצבא: "התחקיר קובע כי בסבירות גבוהה יותר הירי בוצע בשוגג בידי לוחם צה"ל שהיה תחת אש בזמן שהמתין ליציאת הכוחות. ייתכן שבאחד הארועים חייל צה"ל פתח באש ופגע בה בשוגג. לא מצאנו בעיות בהוראות הפתיחה באש או בהכנת הארוע. ממסקנת התחקיר עולה כי אף לוחם צה"ל לא כיוון את נשקו לעבר העיתונאית וירה. זה מרחב קשה, אורבני וצפוף. אנחנו מצטערים על מותה וממשיכים לפעול לאור רוח צה"ל אבל ניכנס לכל מקום כדי למנוע טרור".

הקצין הבכיר הוסיף כי התחקיר הצה"לי הועבר בשלמותו לפרקליטה הצבאית הראשית, ולאחר שהיא בחנה את האירוע היא הגיעה למסקנה שלא קיים חשש לביצוע עבירה פלילית, ולא נפתחה חקירת מצ"ח. "חיילי צה"ל ירו בכל הארוע כ-20 כדורים", אמר הקצין, "הירי שביצע הלוחם היה ירי בין כוונות. ייתכן שהיה שם זיהוי בשוגג. הירי של החייל בוצע מתוך חרך בג'יפ ודרך כוונת טלסקופית שהגדילה את המטרה פי 4. אנחנו גאים ביחס שלנו לבלתי מעורבים, ידם של לוחמי צה"ל אינה קלה על ההדק".