בעקבות הרג העיתונאית: אל-ג'זירה הגישה תביעה בהאג נגד ישראל

לאחר שבחודש שעבר הודיעה ארה"ב כי תפתח בחקירת מותה של שירין אבו עאקלה בג'נין, רשת השידור הערבית הגישה תביעה לבית הדין הפלילי הבינלאומי. לפי הדיווחים התיק שהוגש לבית הדין מציג ראיות לכך שאבו עאקלה נורתה על ידי כוח צה"ל. לפיד בתגובה: "אף אחד לא יטיף לנו על מוסר לחימה, בטח לא אל-ג'זירה"

זמן צפייה: 00:29

רשת התקשורת הקטרית "אל-ג'זירה" הודיעה הבוקר (שלישי) כי העבירה תלונה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, בעניין מותה של עיתונאית הערוץ שירין אבו עאקלה, שנורתה למוות בג'נין בחודש מאי האחרון. ברשת מסרו כי לאחר שסיימו את החקירה שלהם - הגישו את ממצאי החקירה לבית הדין.

במשרד החוץ סירבו להגיב. מנגד, ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד בחר להגיב לפרסום על פניית אל-ג'זירה לבית הדין בהאג ואמר: "אף אחד לא יחקור את חיילי צה"ל ואף אחד לא יטיף לנו על מוסר לחימה, בטח לא רשת אל-ג'זירה".

שר הביטחון היוצא בני גנץ הוסיף: "צריך לזכור שזה אירוע לחימתי מובהק שתוחקר באופן היסודי והעמוק ביותר ואני מציע לגורמים השונים וגם לרשת אלג'זירה ללכת לבדוק מה קורה לעיתונאים באירן ובסביבה שאלגז'ירה משדרת מהם. אין צבא שפועל במוסר לחימה כמו צה"ל ואני מבקש להדגיש את הגיבוי המלא שלי ושל כל המערכת למפקדים ולחיילים שפועלים להגנה על אזרחי ישראל".

בהודעה שפרסמה אל-ג'זירה באתר האינטרנט שלה נמסר כי התחקיר שהועבר לבית הדין מדגיש כי שירין אבו עאקלה נורתה מירי "כוחות הכיבוש". עוד נמסר בהודעה כי התחקיר מבוסס על עדויות ובחינת מספר גדול של סרטונים וראיות פורנזיות. "הטענות של ישראל לפיהן אבו עאקלה נהרגה בטעות בחילופי האש - שקריות וחסרות בסיס", הוסיפו.

"באזור בו עמדה שירין כלל לא התרחשו חילופי ירי למעט הירי שכוון אליה ולעמיתיה על ידי כוחות הכיבוש. העדויות שהגשנו לבית הדין מערערות את מסקנות התחקיר של הצבא הישראלי, ומצביעות על כך שמותה תוכנן מראש, והוא חלק ממסע רחב יותר שנועד להשתיק את עיתונאי אל-ג'זירה", כך נמסר ברשת.

העיתונאית שירין אבו עאקלה שנהרגה בג'נין
העיתונאית שירין אבו עאקלה

בחודש שעבר, האמריקנים הודיעו לישראל כי הם מתכוונים לפתוח בחקירה רשמית סביב נסיבות מותה של עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה בג'נין. כזכור, לאחר שהעיתונאית נורתה למוות בחודש מאי האחרון בעיר, במהלך סיקור שביצעה על היתקלות בין חמושים פלסטיניים לכוחות צה"ל בעיר, מחלקת המדינה של ארצות הברית קראה לחקירה "יסודית ושקופה".

בחודש ספטמבר פורסם תחקיר צה"ל הסופי, שקבע כי בסבירות גבוהה יותר נפגעה אבו עאקלה מאש צה"ל, אך בשוגג. עם זאת, התחקיר קבע כי עדיין ייתכן שחמוש פלסטיני הרג את אבו עאקלה וכי לא ניתן לקבוע בוודאות מוחלטת מי ירה בה.

כזכור, בלילה של 11 במאי השנה, יצאו לוחמי צה"ל למבצע מעצרים בנפת ג'נין. במסגרת הפעילות במחנה הפליטים, נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה"ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים, שפגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. לקראת סיומו של המבצע, באור יום ובעת יציאת הכוחות מהכפר, נפגעה העיתונאית הפלסטינית ששהתה בתוך מרחב הלחימה גם בזמן חילופי האש.