"שאבו כוחם מגבורת ישראל": הרצוג נאם בטקס 80 שנה למרד גטו ורשה

נשיא המדינה נחת בוורשה לביקור מדיני, שם השתתף בטקס במעמד נשיא פולין, אנדז'יי דודה. בין המשתתפים: שורדי ושורדות שואה וכן צאצאים של לוחמי גטו ורשה. עם סיום הביקור, ישוב הרצוג ארצה הערב. "מרד גטו וורשה הוא סמל הגבורה בשעתה האפלה ביותר של האנושות", הוא אמר בנאום

זמן צפייה: 01:12

נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף היום (רביעי) בטקס מיוחד בעיר הבירה של פולין, ורשה, לציון 80 שנים למרד גטו ורשה. הביקור נפתח בפגישה מדינית של הנשיא עם מקבילו הפולני אנדז'יי דודה ועם ראש הממשלה מטאוש מורבייצקי.

עוד הגיעו לטקס שורדי שואה שהשתתפו ב"מצעד החיים", וצאצאים של לוחמי גטו ורשה. לאחר הטקס ייקח חלק הרצוג במספר אירועים מדיניים, במסגרתם יבקר בבית הכנסת נוז'יק שם ייפגש עם הקהילה היהודית, ולאחר מכן יגיע לקונצרט חגיגי לציון המאורע ההיסטורי. בתום הביקור, ישוב ארצה יחד עם רעייתו מיכל.

נאום הנשאיר החל בתיאור קטע מיומנו של יהודי אלמוני, תושב גטו וורשה, בו הוא מתאר את שמי וורשה הבהירים. "היום, אחרי שמונה עשורים בדיוק, אני חושב על אותו יהודי אלמוני. אני מביט לשמים כמוהו. אלה אותם שמים בהירים ורצופי עננים של חודש אפריל. והכאב מפלח את הלב".

הנשיא יצחק הרצוג יחד עם נשיאי פולין וגרמניה
הנשיא יצחק הרצוג יחד עם נשיאי פולין וגרמניה | צילום: רויטרס

עוד הוא ממשיך לאמור: "באתי, ועמי - עמנו – כאן – בנים ובנות של משפחות שלמות, קהילות שלמות, שהיו ועודן סמל לחיים היהודיים התוססים, להיסטוריה בת אלף השנים, לתרבות העשירה והמשגשגת של יהדות פולין, וכמובן סמל – לתעוזה כבירה – בגטאות, במחנות, ביערות, בכל מקום, בכל זמן, בכל דרך, במהלך התופת של השואה הנוראה, שפקדה את עמנו במהלך מלחמת העולם השנייה. באנו לכאן שמונים שנה בדיוק אחרי פרוץ מרד גטו ורשה – סמל הגבורה, בשעתה האפלה ביותר של האנושות".

"כאשר אני עוצם את עיני אני יכול לראות את לוחמי המרד האמיצים, אנשי הארגון היהודי הלוחם והארגון הצבאי היהודי. הם היו מאות בודדות אל מול אלפי החיילים הנאצים שנהרו פנימה אל הגטו על מנת כדי להשמידם. מול כוחות הצורר הנאצי המאומנים, המפלצתיים, המזויינים מכף רגל עד ראש, שפרצו דלת אחר דלת, בית אחר בית, במצוד אכזרי ובלתי נתפס אחרי יהודים שדינם אחד: מוות והשמדה – עמדו חבורת צעירים יהודים-פולנים נחושים, חדורי אמונה ותקווה, ששאבו את כוחם ממידת הגבורה העוברת כחוט השני בכול תולדות ישראל; מגיבוריו של דוד המלך, ועד לוחמי מצדה, בר כוכבא והמכבים. הם לחמו נגד כל הסיכויים. מעל גגות הבתים, מתוך תעלות הביוב, מעומקם של המרתפים, ברחובות ובחצרות, מאחורי קירות קורסים ומתוך חדרים עולים באש. והם ניצחו."

המשתתפים בטקס לציון 80 שנים למרד גטו ורשה
המשתתפים בטקס לציון 80 שנים למרד גטו ורשה | צילום: רויטרס

הרצוג בוחר להתייחס בנאומו לגיבורי המחתרת הפולנית. "הם לא היו לבד. איתם, במאבק הגבורה נגד הנאצים ועוזריהם בכל מדינה ומדינה, היו חסידי אומות עולם, וחברי תנועות התנגדות מקומיות; ובהם חסידי אומות העולם פולניים וחברי המחתרת הפולנית, אשר שמו נפשם בכפם ובחרו שלא לעמוד מנגד".

"אני ניצב כאן ברגעים המקודשים האלה, במקום בו ענפים שלמים של עמנו, נגדעו, נחרבו, עונו, והושמדו, ולא יכול שלא לדמיין את בנות ובני עמי, הנאהבים והנעימים, שבחייהם ובמותם לא נפרדו. לדמיין מה הם היו אומרים, מה היו חושבים, לו באותן שעות אפלות: בתעלות הביוב המצחינות, במרתפים המחניקים, למול קני הרובים והטנקים, היה מישהו לוחש באוזנם שכעבור שמונים שנים, נעמוד כאן - נשיאי פולין, ישראל וגרמניה – נצדיע לגבורתם, ונשבע יחד שבועת נצח לזכרם הקדוש, שבועה שליבה אחד: לעולם לא עוד".

אלפים במצעד החיים
אלפים במצעד החיים | צילום: רויטרס

נזכיר כי אמש התקיים בפולין בפעם ה-35 "מצעד החיים", שבו השתתפו אלפי בני אדם שצועדים על פסי הרכבת בין ממחנה ההשמדה אושוויץ לבירקנאו, מ-25 משלחות שונות. את מצעד החיים השנה הובילו 40 שורדי ושורדות שואה ממדינות שונות בעולם ובמהלכו הודלקו שבעה לפידים. באירוע לקחו חלק שר החינוך יואב קיש ונשיא איטליה סרג'ו מטרלה.

הזמר עברי לידר נאם במצעד החיים, וסיפר לנוכחים על אמו ניצולת השואה. "שום דבר לא יכול היה להכין אותי לרגע הזה. לעמוד כאן בבירקנאו בטקס המרכזי של ׳מסע החיים׳, בסימן 80 שנה למרד גטו ורשה - הגטו ממנו הוברחה אמי כילדה. לצד הכאב והשכול הבלתי נתפסים עולה מנגינה של תקווה ורוך, צלילים של עתיד שמקבלים משמעות אחרת ביום הזה".