המתווכות לוחצות, חמאס מתמהמה: לקראת הפסגה המדינית

ביום חמישי צפויה לצאת משלחת ישראלית לקהיר או לדוחה, לפסגה המדינית שמתקיימת בלחץ המתווכות וארה"ב. למרות הרצון של חלק מהצדדים להתניע מחדש את המגעים לעסקת חטופים, בחמאס עדיין לא החליטו אם לשלוח נציגים, וטוענים: "לא קיבלנו הבהרות לגבי המתווה"

זמן צפייה: 01:30

בצל המתיחות הביטחונית בכל הגזרות, מצפון עד דרום וגם מעבר לים, ביום חמישי צפויה להתקיים פסגה מדינית ביוזמת המתווכות מצרים וקטר במטרה להביא לפריצת דרך במגעים לעסקת חטופים, אך גם היום (ראשון) עדיין לא ברור האם נציגי חמאס מעוניינים לקחת בה חלק.

בארגון הטרור טוענים כי אינם קיבלו שום הבהרות מקהיר או מדוחה על אודות המתווה כדי לדעת האם כדאי להם להגיע לפסגה, והאם הם בכלל מוזמנים אליה. בכל מקרה, בחמישי צפויה להגיע משלחת ישראלית לקטר או למצרים.

בתוך כך, בארה"ב ממשיכים ללחוץ על ישראל להגיע לעסקה, בזמן שקטר ומצרים אמורות להפעיל לחץ דומה על חמאס. עם זאת, נראה שלכל צד עדיין יש קווים אדומים שלא מקובלים על הצד השני. המטרה מבחינת המתווכות היא להביא למצב בו שני הצדדים מסכימים להיכנס באופן עקרוני למשא ומתן, עוד לפני ההסכמות הכלליות, ומשם להמשיך להליך של הידברות.

הנשיא ביידן בהצהרה לאחר ניסיון ההתנקשות
הנשיא ביידן | צילום: רויטרס

ביום חמישי מנהיגי ארצות הברית, קטר ומצרים פרסמו הצהרה משותפת, בה קראו: "הגיע הזמן להסכם הפסקת אש - שישיב את החטופים מרצועת עזה". המתווכות והאמריקנים קראו לישראל וחמאס לשלוח משלחות לפסגה משותפת בחמישי, שתתקיים בדוחה או בקהיר - בה ינסו להגיע להבנות סופיות.

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמיר קטר, תמים בן חמד אאל ת'אני, ונשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, טענו בהצהרתם כי "יש מסגרת להסכם והיא מונחת על השולחן, לאחר חודשים של גיבוש ועבודה, כשרק פרטים יישומיים חסרים", ומסרו כי הם "מוכנים להציע הצעה סופית, שתגשר על הפערים היישומים הנותרים באופן שיתאים לשני הצדדים", אם הפסגה לא תניב פירות - ותביא להשבת החטופים לאחר 10 חודשים בשבי.

הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב | צילום: לירי אגמי, דני טננבאום, אמנון שמי

יום לאחר מכן, בכיר אמריקני הבהיר בשיחה עם חדשות 13 כי ממשל ביידן סבור שעל ישראל וחמאס להגיע להבנות בהקדם האפשרי, והודיע: "אם הפערים לא יצומצמו, נציג הצעת גישור עם מצרים וקטר".

הבכיר האמריקני הבהיר כי הצורך הדחוף להשלים את המשא ומתן מקבל משנה חשיבות לנוכח איומי איראן בעקבות חיסול מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בטהרן. "מתקפה רחבה על איראן תסכן את העסקה", הבהיר הבכיר, "איראן כבר הודיעה שאם תהיה הפסקת אש היא תשנה את עמדתה".