הרצוג לביידן: "יש בחירות, אך החברות עומדת מעל כל מחלוקת"

נשיא המדינה התקבל בחדר בבית הלבן על ידי נשיא ארצות הברית והשניים דנו בסוגיה האיראנית ובהסכם הגז עם לבנון, עליו אמר ביידן כי הוא "יביא יציבות דיפלומטית וכלכלית חשובה באזור". המסרים האמריקנים: שיחות הגרעין תקועות; יש לחזק את הרשות הפלסטינית

זמן צפייה: 01:45

נשיא המדינה יצחק הרצוג נועד היום (רביעי) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן. בכירי ממשל אמריקנים מסרו כי בשלב זה שיחות הגרעין תקועות, ושלא נראית כרגע באופק התקדמות אפשרית. נראה כי הרושם של הרצוג בתום הפגישות הוא שגישתה של ארה"ב כלפי איראן כרגע מאוד שלילית, וזאת על רקע התנהגות המשטר כלפי העם האיראני שזעזע את האמריקאים. הרושם של הנשיא הוא כי כל עניין המו"מ על הגרעין לא רלוונטי בעת הזו.

בנוסף דנו בהסכם הגז עם לבנון, שצפוי לבוא מחר לאישור בישיבת ממשלה מיוחדת ולאחר מכן להיחתם באופן סופי. הנשיא הרצוג הודה לממשל ביידן על קידום ההסכם בין ישראל ללבנון על הגבול הימי. ביידן בירך את ההסכם ההיסטורי בין ישראל ללבנון ושיבח את הממשלה ואת הנשיא על ההסכם שלדבריו "יביא יציבות דיפלומטית וכלכלית חשובה באיזור". נאמר כי ההסכם נתפש בעיני האמריקנים ככלי נכון לשילוב כלכלה, אנרגיה ותהליכים מדיניים, תוך הבטחה לשמור על ביטחון ישראל.

פגישת הרצוג ביידן בבית הלבן
פגישת הרצוג ביידן בבית הלבן | צילום: קובי גדעון, לע''מ

הפגישה בין הנשיאים התקיימה בצל המתיחות הביטחונית בחודשיים האחרונים ביהודה ושומרון. הנשיא הרצוג נועד עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, שהביעו בפני הנשיא חשש ממשי מהאירועים באזור וקראו לפעול להורדת המתח ולעודד יוזמות כלכליות עם הפלסטינים.

בין היתר הם אמרו לנשיא ולמשלחת הישראלית כי הם דואגים מהיעדר המשילות ברשות הפלסטינית, שרק הולכת ומתחזקת, וטענו כי על ישראל לפעול לחיזוקה. עוד הם הוסיפו כי הדבר מגביר את הפעילות של ארגוני הטרור ואת ההשפעה שלהם על הנעשה באיו"ש. כמו כן, בלינקן דיבר על "אלימות המתנחלים", כלשונו, ועל הצורך במיגור התופעה.

הנשיא יצחק הרצוג והנשיא ג'ו ביידן
הנשיא יצחק הרצוג והנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

עוד נמסר כי ביידן מתכוון להיות מעורב ביום שאחרי הבחירות בעניינים הפוליטיים, וכי הוא מוטרד מאוד מהפילוג והפיצול הפוליטי. לדבריו, ישראל צריכה ממשלה שלא תחזור לבחירות כל שנה, היות וזה לא מצב מאוזן של מדינה דמוקרטית. לאחר הבחירות הוא יקיים התייעצות יסודית.

נשיא המדינה יצחק הרצוג הודה לביידן על האירוח וההזמנה: "זהו ביטוי לחברות אמיתית. היה לנו כבוד גדול לארח אותך בבית הנשיא ובישראל בכלל לפני כמה חודשים. היה זה תענוג לעם בישראל". הרצוג הוסיף כי ביידן מהווה "חבר אמיתי של ישראל. ארצות הברית היא בת ברית היסטורית ואני גאה מאד להגיע כראש מדינת ישראל להביע את החברות והקשר הבלתי מתפשר בין המדינות שלנו". בסיום הפגישות, יושבת ראש הקונגרס ננסי פלוסי הזמינה את הנשיא הרצוג לנאום בפני הקונגרס באביב הקרוב במלאת 75 לעצמאות.

הנשיא יצחק הרצוג והנשיא ג'ו ביידן
הנשיא יצחק הרצוג והנשיא ג'ו ביידן | צילום: קובי גדעון, לע''מ

במהלך הפגישה הציג הנשיא הרצוג לביידן תמונות המוכיחות שרוסיה משתמשת בטכב"מים תוצרת הרפובליקה האיסלאמית כחלק מתקיפותיה באוקראינה. יותר מוקדם היום שוחח הנשיא עם שגריר ארצות הברית לשעבר דן שפירו, לו הציג מידע מודיעיני דומה.

במסגרת אירוע לציון שנתיים להסכמי אברהם אמר הלילה הנשיא הרצוג: "אזרחים חפים מפשע באוקראינה נהרגים, נפגעים וסובלים מנשק איראני. איראן הכחישה בתוקף שסיפקה כטב"מים למלחמה נגד אוקראינה. אבל איראן ממשיכה לספק את הכטב"מים הללו והם תוקפים בכל רחבי אוקראינה. כטב"מים מיוחדים שנועדו לייצר הרס בהיקפים גדולים"

הנשיא הרצוג ואנתוני בלינקן
הנשיא הרצוג ואנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

כזכור, נשיא המדינה נחת אתמול בוושינגטון לביקור רשמי בארצות הברית, בהזמנת הנשיא ג'ו ביידן. הביקור כולל כאמור את הפגישה עם הנשיא האמריקני בבית הלבן, ובנוסף פגישות עם בכירי ממשל ומהסנאט ומבית הנבחרים, ועם הנהגת הקהילות היהודית. לפני המראתו אמר הנשיא: "ביקורי מהווה הזדמנות לשוב ולהדגיש שהידידות והשותפות האיתנה בין המדינות, נמצאת מעל לכל מחלוקת פוליטית, ומעל לכל מחנה פוליטי או מפלגתי".

"אני יוצא לביקור מדיני בארצות הברית", הוסיף הרצוג, "בהזמנת ידידי הנשיא ג'ו ביידן, שאותו שמחתי מאוד לארח בביקורו בישראל לפני מספר חודשים. ארצות הברית כידוע היא בעלת הברית הגדולה ביותר שלנו, והשותפות האסטרטגית בינינו היא ארוכת שנים ולא ניתנת לערעור".