לפיד: "מודה לטראס על בחינת העברת השגרירות הבריטית לי-ם"

ראש הממשלה הודה לראש ממשלת בריטניה על אמירתה כי היא שוקלת בחיוב את העברת השגרירות הבריטית לבירה, לאחר שהשניים נועדו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק. מסביבתו של לפיד נמסר: "מנהלים שיח בנושא כבר חודשים". הערב ינאם רה"מ בעצרת הכללית • כל העדכונים

זמן צפייה: 02:20

לאחר שראש הממשלה יאיר לפיד נועד עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס, ובפגישתם היא אמרה כי היא בוחנת את העברת השגרירות הבריטית לירושלים - לפיד מסר הבוקר: "מודה לידידתי הטובה, ראשת ממשלת בריטניה ליז טראס, שהודיעה כי היא שוקלת בחיוב את העברת שגרירות בריטניה לירושלים בירת ישראל- אנחנו נמשיך לחזק את השותפות בין המדינות".

הפגישה נערכה בניו יורק בשולי עצרת האו"ם, ולאחר הפרסומים ב"טלגרף" הבריטי על כך שטראס אמרה כי היא בוחנת את נושא העברת השגרירות נמסר מסביבתו של לפיד: "זה בהמשך לשיח שאנחנו מנהלים איתה כבר חודשים, ושמחים שהיא שוקלת את זה בחיוב. נמשיך לעבוד איתה על זה".

רה''מ יאיר לפיד עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בניו יורק
רה''מ יאיר לפיד עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בניו יורק | צילום: רויטרס

רה''מ יאיר לפיד עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בניו יורק
רה''מ יאיר לפיד עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בניו יורק | צילום: רויטרס

בפגישה הביע רה"מ לפיד את תנחומיו העמוקים, שלו ושל העם בישראל, על מותה של המלכה אליזבת' השנייה. לפיד בירך את רה"מ בריטניה על בחירתה, והביע את ביטחונו שתחת הנהגתה יובאו היחסים בין ישראל לבין בריטניה לשיאים חדשים בשורה של תחומים, בדגש על תחומי הכלכלה והחדשנות, כמו גם בביטחון.

לפיד הדגיש בפני טראס את ההכרח להימנע מפשרות נוספות מול איראן, והדגיש כי ציפיית ישראל היא לקידום הסכם ארוך טווח ותקיף יותר שייתן מענה לכל קשת האיומים שמקורם באיראן. עוד דנו המנהיגים בהמשך הידוק היחסים הבילטרליים בין המדינות, והורו לצוותיהם לקדם את המו"מ על הסכם סחר חופשי במהירות.

רה''מ יאיר לפיד עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בניו יורק
רה''מ יאיר לפיד עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בניו יורק | צילום: רויטרס

נאומו של רה"מ לפיד בעצרת הכללית של האו"ם תוכנן לשעה 21:00, אך ככל הנראה הוא יוקדם לשעה 20:00, ולראשונה אחרי שנים - ראש ממשלה ישראלי יביע תמיכה בפתרון שתי המדינות. גורם מדיני בכיר בפמליית ראש הממשלה מסר אמש לכתבים המדיניים כי לצד הבעת התמיכה יושם דגש על הסיכונים במהלך, אך יובהר כי היפרדות מהפלסטינים זה חלק מהחזון המדיני של לפיד.

"אנו נמצאים כעת במערכת בחירות וחלק מההגינות הפוליטית היא לומר לציבור במה המנהיג מאמין ולאן המדינה צריכה ללכת", אמר הגורם, וציין כי לפיד לא יודע אם זה מזיק מבחינה אלקטורלית אך הוסיף כי "צריך לומר לציבור את האמת".

במענה לשאלת חדשות 13 הבהיר הגורם הבכיר כי לא צפוי להפיגש לפני הבחירות עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, חרף המצב הביטחוני. הוא הוסיף כי יש צורך בנקיטת צעדים לחיזוק הרשות הפלסטינית, אך מדובר בצעד מורכב מאוד בשל ההרכב הפוליטי של הממשלה. "יש לחזק את המנגנונים הפלסטינים, מבחינתי גם לקדם משא ומתן ומדיני אך יש עליי מגבלות", הוא ציין.

בנוסף, לפיד יתייחס בנאומו לסוגיה האיראנית בהרחבה ויאמר כי ישראל לא תיתן לאיראן להפוך למעצמה גרעינית. עוד יפנה לפיד למדינות המזרח התיכון ויגיד: נרצה להרחיב את המעגל עם מדינות נוספות. "אנו מתואמים עם ארה״ב אך אם צריך נפעל בעצמנו", אמר הגורם המדיני הבכיר.

לגבי אי קיום הפגישה לבסוף עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשולי עצרת האו"ם אמר הגורם כי ישנם יחסים טובים עם ארה"ב. "זה אירוע צפוף ואין לייחס משמעות לזה שלא הייתה פגישה בין ראש הממשלה ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן", כך הגורם.

רה''מ יאיר לפיד ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בפגישתם בניו יורק
רה''מ יאיר לפיד ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בפגישתם בניו יורק | צילום: אבי אוחיון / לע''מ

הגורם ציין כי סוגיית נוכחות חמאס בטורקיה עלתה בפגישה של לפיד עם נשיא טורקיה ארדואן. "הובעה הוקרה על הפעילות נגד איומי הטרור באיסטנבול. הייתה שיחה על השבויים והנעדרים, אין גורם מדיני שראש הממשלה פוגש שהוא לא מבקש מהם להתגייס להחזרת הגופות והאזרחים", הבהיר הגורם.

גורם בסביבתו של ראש הממשלה הוסיף: "יכולות להיות חילוקי דעות עם ארדואן, אבל עדיין, עדיף לנו להיות במצב שיש לנו קשר טוב ואפקטיבי עם טורקיה, ויכולות להיות חילוקי דעות עם ירדן ועדיין, טוב שהמלך עבדאללה וראש הממשלה יכולים לדבר כי הוא בן אדם שיש לו השפעה על המתרחש ביהודה ושומרון והמתרחש באזור בכלל".

לגבי ההתערבות של ארה"ב בעניין הוראות הפתיחה באש אמר הגורם הבכיר: "לא נקבל הוראות מאף אחד. אנחנו הצבא המוסרי בעולם. את המדיניות של מדינת ישראל תקבע מדינת ישראל. לא אסכן אזרח ישראלי אחד בשביל לרצות מישהו בעולם".

ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט
ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט פרסם פוסט בחשבון הפייסבוק שלו בו תקף את כוונתו של לפיד להביע תמיכה בפתרון שתי המדינות: "אין שום מקום או היגיון להציף מחדש את רעיון המדינה הפלסטינית", כתב. "צריך לומר את הדברים כהוויתם: אין מקום למדינה נוספת בין הים לירדן. לא רק בשל זכותנו על הארץ. גם ברמה הפרקטית, אין שום היתכנות או תוחלת למהלך מדיני עם הפלסטינים".

"לכן, סיסמאות ריקות כמו "שתי מדינות", צריכות להשאר בשנות ה-90, יחד עם הרבה אופנות אחרות שעברו מן העולם". בנט הוסיף: "השנה היא 2022, לא 1993. גם ידידי האמת של מדינת ישראל לא מצפים מאיתנו להתפשר על בטחוננו ועתידנו. אין שום סיבה להתנדב לכך. כראש ממשלה הבהרתי בכל דרך שמשא ומתן מדיני פשוט לא עומד על הפרק".

חלק מהשרים בממשלה התייחסו גם הם לדיווחים. "הקמת מדינת טרור ביהודה ושומרון תסכן את ביטחון ישראל. רוב העם בישראל ונציגיו לא יאפשרו לזה לקרות", צייץ שר המשפטים גדעון סער. שרת הפנים איילת שקד: "לראש ממשלת המעבר לפיד אין לגיטימציה ציבורית לסבך את ישראל עם אמירות שיגרמו נזק למדינה. לפיד מייצג אך ורק את עצמו באמירה זו ולא את הממשלה. מדינה פלסטינית מסוכנת למדינת ישראל".

יו"ר מרצ זהבה גלאון בירכה: "אני מברכת את ראש הממשלה לפיד מיליוני ישראלים ופלסטינים מחכים לאופק מדיני שישים סוף למעגל הדמים. אני קוראת לרה"מ - לך צעד נוסף קדימה, ותיפגש עם אבו מאזן בעצרת האו"ם".