לפיד נועד עם מלך ירדן: "נילחם בכל סוג טרור המופנה כלפי ישראל"

ראש הממשלה נפגש עם המלך עבדאללה בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, ומלשכת רה"מ נמסר כי לפיד שוחח עם המלך על הצורך הצורך בהרגעת השטח ביהודה ושומרון ובלימת הטרור לקראת אירועי חגי תשרי, ועדכן אותו כי תחול עלייה במספר העולים להר הבית בחגים

זמן צפייה: 00:38

ראש הממשלה יאיר לפיד נועד הערב (שלישי) עם עבדאללה השני, מלך ירדן, בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, ומלשכת רה"מ נמסר כי לפיד שוחח עם המלך על הצורך הצורך בהרגעת השטח ביהודה ושומרון ובלימת הטרור לקראת אירועי חגי תשרי.

עוד נמסר מלשכת רה"מ כי לפיד הדגיש שישראל לא תעמוד מנגד ותילחם בכל סוג טרור שמופנה כלפי ישראל ולא תאפשר פגיעה בביטחון אזרחיה. בנוסף, המנהיגים דנו במספר סוגיות שעל סדר היום הבילטרלי, בדגש על קידום שיתוף הפעולה הכלכלי-אזרחי.

בשבועות האחרונים התקיימו דיונים בצמרת המדינית בשאלת העלייה להר הבית בחגים, וההכרעה היא שאין שינוי ולא מתכוונים לצמצם את מספר היהודים העולים. במהלך הפגישה עדכן לפיד את המלך עבדאללה כי במהלך תקופת החגים תהיה עלייה במספר היהודים שיעלו להר הבית, כך מסר לחדשות 13 בכיר ישראלי שעודכן בפרטי הפגישה. לפיד הבהיר למלך שההחלטה הישראלית בנושא לא צפויה להשתנות חרף המצב הביטחוני, והוסיף כי הוא מצפה שהירדנים יגבו את ההתנהלות ולא יאפשרו את ההסתה נגד ישראל בסוגיה הזאת.

רה''מ יאיר לפיד ועבדאללה מלך ירדן בניו יורק
רה''מ יאיר לפיד ועבדאללה מלך ירדן בניו יורק | צילום: אבי אוחיון / לע''מ

בהמשך הערב צפוי לפיד לפגוש את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, אחרי למעלה מעשור של יחסים רעועים בין המדינות. מי שיזם את הפגישה היה הצד הטורקי, כאשר הפנייה הגיעה דרך השגרירות הישראלית בוושינגטון. בירושלים התעקשו לאורך החודשים האחרונים לקדם את היחסים עם הטורקים בצורה זהירה ובחשדנות, על אף שאנקרה מצידה דחפה לנרמול מהיר של היחסים.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

לפני כחודש, בתום תהליך שנמשך כמעט שנה, הודיעו ישראל וטורקיה על נרמול מלא של היחסים ביניהן, מה שאפשר את קיומה של הפגישה בין לפיד לארדואן. בחודש מרץ השנה התקיימה גם פגישה של הנשיא יצחק הרצוג עם ארדואן, אשר היוותה קרקע להמשך שיקום היחסים בין ירושלים לאנקרה.

בפגישתו של לפיד עם ארדואן תעמוד גם הדרישה הישראלית למגר את פעילות מפקדת חמאס בטורקיה, דרישה ישראלית שהציב גם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט בפני הטורקים עם תחילת בניית היחסים מחדש.

Whatsapp Image 2022 03 09 At 1
הנשיאים הרצוג וארדואן | צילום: חיים צח / לע''מ

על נאומו של לפיד עמלים אנשי צוותו הקרוב, והוא צפוי לעסוק בסוגיה האיראנית בהרחבה. שעת הנאום הסופית ביום חמישי טרם נקבעה, ובלשכת רה"מ עדיין מנסים להקדים את שעת הנאום, בשל העובדה שביום שישי בנו של לפיד מתחתן.