ארדן תקף את לפיד: "לא היה איתי בקשר בשנה האחרונה"

על רקע ההפסד של ישראל באו"ם, אמר השגריר גלעד ארדן בריאיון ל"המטה המרכזי" כי "לפיד ולשכתו לא היו בקשר ישיר איתי בשנה האחרונה. עודכנתי מפרסומים שראש הממשלה לשעבר כתב מכתבים לראשי מדינות". בלשכת לפיד סירבו להגיב על הדברים

זמן צפייה: 04:55

שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן תקף הערב (שבת) את תוצאות ההצבעה במועצת הביטחון, שאישרו את בקשת הפלסטינים שלפיה בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג "יבחן את השלכות הכיבוש הישראלי" - ואת ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד. בריאיון ל"המטה המרכזי" אמר ארדן: "אם להודות על האמת, לשכת ראש הממשלה בשנה האחרונה הייתה פחות בקשר ישיר איתי. עודכנתי לפי פרסומים שראש הממשלה לשעבר לפיד כתב מכתבים לראשי מדינות. זו הייתה החלטה שלו". בלשכת לפיד סירבו להגיב על הדברים.

מוקדם יותר חגגו הפלסטינים את הצבעת האו"ם בבקשה שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג יכריע בנוגע לסוגיה המשפטית של "הכיבוש" הישראלי בשטחים הפלסטיניים. בהצבעה אמש 87 חברות באומות המאוחדות הצביעו בעד ההצעה, 24 התנגדו, ביניהן ישראל וארצות הברית, ו-53 נוספות נמנעו.

שליח ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, גינה את תוצאות ההצבעה, וכבר לפניה אמר כי "שום גוף בינלאומי לא יכול לקבוע שישראל כובשת את ארצה ואת בירתה ולבית דין שמקבל מנדט מגוף כה מעוות מוסרית כמו האו"ם - אין שום לגיטימציה".

"מה שקרה הלילה באו"ם זה מימוש האולטימטום שאבו מאזן הודיע עליו לפני שנה", אמר ארדן לחדשות 13. "הוא אמר שאם ישראל לא תיסוג לקווי 67' תוך שנה, הוא ייקח את הסכסוך הזה להאג. הפלסטינים התחילו לבשל את ההחלטה הזאת בחודשים האחרונים בעזרת מדינות מקורבות אליהן. ניסינו לפעול נגד זה אבל באו"ם יש רוב אוטומטי די גדול של מדינות לא-דמוקרטיות, שתומכות כמעט בכל יוזמה פרו-פלסטינית".

העצרת הכללית של האו''ם בזמן ההצבעה
העצרת הכללית של האו''ם בזמן ההצבעה | צילום: רויטרס

משרד החוץ של הרשות הפלסטינית הוציא הבוקר את ההודעה הבאה בעקבות ההצבעה: "אנו מברכים על ההצבעה באו"ם נגד צעדיה של ישראל, אשר פוגעים בזכויות האדם של העם הפלסטיני באדמות הפלסטיניות הכבושות, כולל במזרח-ירושלים – זאת למרות הניסיונות הכושלים של הכיבוש הקולוניאלי הישראלי ושל בנות-בריתה מקרב המיעוט הלא-מוסרי באו"ם".

"משרד החוץ של הרשות הפלסטינית מדגיש את החשיבות שבהחלטה זו והפנייה למוסד הכי חשוב לסוגיית הצדק הבינלאומי – באה ביחד עם הגישה הפלסטינית המתבססת על החוק הבינלאומי ועל החוקים הבסיסיים של העם הפלסטיני", הוסיפו.

"אנו קוראים למדינות שלא תמכו בהחלטה, שיבחנו שוב את עמדותיהן על מנת שלא יעמדו בצד הלא נכון של ההיסטוריה הבינלאומית", אמרו עוד ברשות הפלסטינית.

בית הדין הבינלאומי בהאג הוא בית המשפט העליון של האו"ם העוסק בסכסוכים בין מדינות. פסיקותיו מחייבות, אף שאין לו סמכות לאכוף אותן.