האו"ם אישר את אירוע "יום הנכבה", ארדן: "חרפה, הביאו על עצמם את האסון"

העצרת הכללית אישרה את הצעת הפלסטינים לקיום אירוע מיוחד רם דרג לציון "יום הנכבה", המתרחש בסמוך ליום העצמאות של מדינת ישראל. השגריר ארדן נאם באו"ם טרם ההחלטה ותקף את נציגי המדינות: "חרפה, כל מי שיתמוך בהצעה הזו - מסייע להנצחת הסכסוך"

השגריר באו"ם, גלעד ארדן

העצרת הכללית של האו"ם אישרה הלילה (חמישי) את ההחלטה לקיים אירוע רם דרג לרגל ציון "יום הנכבה" ה-75, במועד הסמוך ביותר לחגיגות 75 שנים למדינת ישראל. ההחלטה מגיעה בעקבות הצעה של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, כחלק ממהלכים דיפלומטיים שמקדמים הפלסטינים כנגד ישראל.

כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, אבו מאזן העלה את ההצעה לעצרת הכללית וזו כאמור אישרה אותה. לקראת ההחלטה נשא שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נאום חריף ובו תקף את נציגי המדינות: "מה הייתם אומרים אם הקהילה הבינלאומית הייתה חוגגת את יום הקמת המדינה שלכם כאסון? איזו חרפה".

מטה האו''ם בניו יורק, האומות המאוחדות
מטה האו''ם בניו יורק | צילום: רויטרס

בעת נאומו הציג השגריר ארדן תמונה של פליטים יהודים שגורשו ממדינות ערב ודרש מהאו"ם: "תפסיקו להתעלם מהנכבה היהודית". עוד אמר ארדן: "אני רוצה להזכיר לכם את העובדות ההיסטוריות, בכ"ט בנובמבר, המוסד הזה אימץ את ההחלטה על תכנית החלוקה, העם היהודי קיבל את ההחלטה ללא היסוס, בעוד שהערבים דחו אותה. חמישה צבאות ערביים יחד עם הערבים שחיו בארץ, ניסו להשמיד את ישראל ואת אזרחיה. אולם, הם לא הסתפקו רק ביהודים בישראל, הם החלו בגירוש היהודים מארצותיהם".

השגריר ארדן הציג תמונה המדגימה את גירוש היהודים מארצות ערב וכן שלט ובו הכותרת של עיתון הניו יורק טיימס, מהימים שלאחר הכרזת העצמאות: "בעיתון בבוקר ה-16.05.1948 לא נכתב 'הערבים בכל המדינות היהודיות בסכנה חמורה', אלא 'היהודים בכל המדינות המוסלמיות בסכנה חמורה'. מדינות ערב ואיראן החלו לגרש ולבזוז את היהודים שחיו בתחומן, מאות אלפי משפחות יהודיות נעקרו מבתיהן וגורשו בכוח מהארצות שבהן חיו. זו הנכבה האמיתית. זה האסון שבוצע נגד היהודים, שכאן באו"ם שוכחים שנה אחרי שנה. תפסיקו להתעלם מהנכבה היהודית", תקף.

השגריר באו''ם, גלעד ארדן
השגריר באו''ם, גלעד ארדן

השגריר ארדן סיפר כי שגרירים רבים אומרים לו בפרטיות שהם יודעים שאין שום סיכוי ושום הגיון לאפשר למיליוני צאצאי הפליטים הפלסטינים להיכנס לישראל ולגרום לחיסולה, ושאל בנאומו "מדוע אתם מפחדים לומר זאת בפומבי? מדוע הבית הזה חייב להיות בית של שקרים?".

"ה'אסון' שהפלסטינים מציגים הוא אסון שהם הביאו על עצמם כשפתחו במלחמה", אמר השגריר ארדן, "וזהו 'אסון' שמדינות ערביות והפלסטינים מתעקשים להנציח עד היום כשהם מסרבים לשלב את צאצאי הפליטים ולקלוט אותם, ומשתמשים בהם ככלי משחק פוליטי. כל מי שיתמוך בהצעה הזו, מסייע להנצחת הסכסוך".