ערבות אמריקנית לזכויות הישראליות: פרטי ההסכם עם לבנון

גורם המעורב במשא ומתן על הגבול הימי אמר כי ישראל תקבל מכתב ערבויות המבהיר כי ארה"ב מחויבת לזכויותיה הביטחוניות והכלכליות של ישראל, בתרחיש בו חיזבאללה או גורם אחר יחליט לאתגר את ההסכם, והוסיף כי המאגר הלבנוני יפותח עד שישראל לא תסדיר תמלוגים

זמן צפייה: 07:42

גורם המעורב במשא ומתן בין ישראל לבין לבנון אמר הערב (שלישי) כי ישראל תקבל מהממשל האמריקני מכתב ערבויות המבהיר כי ארצות הברית מחויבת לזכויותיה הביטחוניות והכלכליות של ישראל, בתרחיש בו חיזבאללה או גורם אחר יחליט לאתגר את ההסכם שנחתם.

לפי הגורם, בבסיס המכתב ערבויות לקו המצופים כקו הגנה של ישראל ושמירה על זכויותיה הכלכליות של ישראל במאגר צידון, כמו גם מניעת הגעה ההכנסות מהמאגר לידי חיזבאללה בהתאם למשטר הסנקציות הקיים בארה"ב.

הגורם הוסיף כי עיקרי ההסכם כוללים הכרה בקו המצופים כקו הגבול הימי בין ישראל לבין לבנון, וכי לא יהיו תביעות לשינוי הקו אלא אם תושג הסכמה עתידית אחרת בין הצדדים. לאחר קו המצופים, הקו הימי יתבסס על קו 23. עוד הוסיף הגורם כי ישראל תקבל פיצוי כספי על הכנסות ממאגר צידון בהתאם למו"מ שלה מול חברת טוטאל.

הישגי ההסכם, לפי אותו גורם, הם שמירה על כלל האינטרסים הביטחוניים של ישראל ועונה על כל דרישות מערכת הביטחון, ובנוסף טוען הגורם כי ההסכם יביא עימו יציבות אסטרטגית אזורית וייאפשר ללבנון להקים אסדה, כך שבסופו של יום יהיו שתי אסדות האחת מול השניה: בצד הלבנוני וכריש בצד הישראלי.

הגורם הוסיף כי ההסכם יקטין את התלות של מדינת לבנון באיראן וחיזבאללה ויתרום ליציבותה. לפי הגורם, הכסף מההפקה הלבנונית לא יגיע לידי חיזבאללה - יש סנקציות אמריקניות ברורות בנושא הזה. לפי הגורם, ישראל תקבל תמלוגים עוד בטרם יתחילו להפיק ממאגר צידון ותמלוגים עתידיים מההפקה, ובכך ישמרו האינטרסים הכלכליים שלה. ללא הסכם בין ישראל לחברה המפתחת, לבנון לא תוכל לפתח את המאגר.

אנרג'יאן מעדכנת על חיבור האסדה הצפה
אסדת הגז כריש | צילום: אנרג'יאן

בתוך כך, יו"ר הכנסת מיקי לוי הודיע כי ההסכם יונח מחר במליאת הכנסת, בכפוף להחלטת ממשלה. מאחורי הקלעים על ההגעה הלילה להסכם, בכיר ישראלי סיפר לחדשות 13 שעד לפנות בוקר הוחלפו נוסחים בין ישראל לארה"ב, בעיקר בין ראש המל"ל אייל חולתא עם המתווך עמוס הוכשטיין. ראש המל"ל עדכן את רה"מ לפיד ואת שרת האנרגיה קארין אלהרר במהלך כל הלילה בפרטים – עד שגם ישראל וגם לבנון נתנו בשעת לילה מאוחרת את האישור שלהם.

ניתן לומר שכמעט לא חל שינוי בעקבות דרישות לבנון. ישראל סירבה להענות לדרישות החדשות, מלבד ניסוחים שבישראל מגדירים אותם טכניים. מחר יכונס קבינט ולאחר מכן תכונס ישיבת ממשלה מיוחדת, שבה השרים יחליטו באיזה פורום יאושר ההסכם. היום הודיעה שרת הפנים איילת שקד שאם ההסכם לא יאושר בכנסת - היא תצביע נגד. רה"מ החליפי נפתלי בנט עדיין מסתייג מחלקים בהסכם – בעיקר מהעיתוי סביב יום הבחירות. אבל הוא לא יטיל וטו, והשאלה איך הוא יצביע תוכרע רק מחר בהתאם להמלצת גורמי הביטחון.

ראש הממשלה יאיר לפיד, טס היום מעל אסדת כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד, טס מעל אסדת כריש | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

כזכור, הבוקר פרסם משרד ראש הממשלה הודעה על ההגעה להסכם מול לבנון, ובה נמסר כי "ישראל ולבנון הגיעו להסכם היסטורי על הקו הימי" וכי "טיוטת ההסכם עומדת באופן מלא בעקרונות שהציגה ישראל, הן בתחום הביטחוני והן בתחום הכלכלי".

ראש הממשלה יאיר לפיד הוסיף: "מדובר בהישג היסטורי שיחזק את ביטחון ישראל, יכניס מיליארדים לכלכלת ישראל ויבטיח את היציבות בגבול הצפון". בתוך כך, הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס מחר, ואחריו תתקיים ישיבת ממשלה מיוחדת בה יובא ההסכם בפני חבריה. לאחר מכן, ההסכם יובא לאישור הכנסת.

לפיד וביידן
רה''מ יאיר לפיד ונשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: אמיל סלמן, פלאש 90

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח הערב עם רה"מ לפיד, בירך אותו על ההסכם בין ישראל ללבנון על הקו הימי ואמר לו: "אתה עושה היסטוריה". הנשיא ביידן הודה לכל הצוות הישראלי שלקח חלק במגעים ונתנו בהם אמון, ומלכת רה"מ נמסר כי המנהיגים דנו על חשיבות ההסכם, שיבטיח את ביטחונה של ישראל בגבול הצפון ויחזק את הכלכלה הישראלית והלבנונית.

רה"מ לפיד הודה לנשיא ביידן על מנהיגותו ועל התיווך האמריקני במו"מ הימי מול לבנון ומול הצוות הישראלי. ראש הממשלה הביע הערכה מיוחדת למתווך האמריקני, עמוס הוכשטיין, על עשייתו המאומצת והאפקטיבית. בנוסף, רה"מ לפיד הודה לצוות האמריקאנ, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, ולמתאם למזה"ת וצפון אפריקה במועצה לביטחון לאומי ברט מקגורג.

מלשכת רה"מ נמסר כי הנשיא ביידן הדגיש בפני רה"מ לפיד את מחויבותו לביטחון ישראל והיציבות האזורית, והוסיף כי היכולת של שניהם לעבוד יחד ולהגיע להסכם, היא הוכחה לקשר החזק והבלתי ניתן לשבירה בין המנהיגים ובין ישראל וארה"ב. המנהיגים סיכמו להמשיך ולעמוד בקשר רציף וקרוב.