גורמים מצריים: היחסים עם ישראל בנקודת שפל של שני עשורים

לאחר שבחדשות 13 פורסם על נתק בין נתניהו וא-סיסי, גורמים מצריים שצוטטו ב"וול סטריט ג'ורנל" אמרו כי יחסי קהיר-ירושלים נמצאים בקרע מתמשך מאז פרוץ המלחמה, ואף כי נשקל להחזיר את שגרירה מישראל. העובדה שההכנסות של מצרים מסחורה המועברת דרך תעלת סואץ נחתכו בכ-40%, בשל מצור החות'ים, מחמירות את המצב - כמו גם המחלוקות בין ישראל למצרים באשר לפעילות צה"ל בציר פילדלפי וברפיח

רה"מ נתניהו ונשיא מצרים א-סיסי
רה"מ נתניהו ונשיא מצרים א-סיסי | צילום: רויטרס/מרים אלסטר, פלאש 90

לאחר שבחדשות 13 פורסם כי נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי לא נענה לניסיונות התקשרות מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בצל המלחמה בעזה, גורמים מצריים שצוטטו היום (שבת) ב"וול סטריט ג'ורנל" אמרו כי יחסי ישראל-מצרים נמצאים בנקודת שפל של שני עשורים, ואף כי במצרים דנו בהחזרת השגריר מישראל - זאת בהמשך לטענות ישראל בבית הדין בהאג כי קהיר אשמה בכישלונות באספקת סיוע הומניטרי לעזה דרך מעבר רפיח. עוד מעיבים על היחסים: אזהרות מצרים לגבי דחיקת פליטים פלסטינים לשטחה, פעולות ישראליות אפשריות בגבול מצרים עם רצועת עזה, והמצור החות'י על הים האדום שממשיך לפגוע בהכנסות מצרים מתעלת סואץ.

לפי הדיווח, הקרע בין המדינות החל כאשר מצרים סירבה לגנות את הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, והמשיך לאחר שהפצצה ישראלית ברפיח, באזור גבול עזה-מצרים, פצעה מספר גורמי ביטחון מצריים. לאחר מכן, בישראל האשימו את מצרים בכך שהיא מאפשרת לחמאס להבריח נשק דרך הגבול שלה, אך במצרים דוחים את ההאשמות.

Whatsapp Image 2023 06 03 At 1
גבול ישראל-מצרים | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

בתוך כך, ישראל דחפה את מצרים לקבל נוכחות של כוחות צה"ל לאורך גבולה עם רצועת עזה ולאפשר סיורים בשטחה - אך מצרים דחתה את הדרישה על הסף בטענה שהדבר יפר את ריבונותה. יו"ר שירות המידע הממלכתי של מצרים, דיאה רשוואן, אמרה: "יש להדגיש בקפדנות שכל מהלך ישראלי בכיוון זה יוביל לאיום רציני על יחסי מצרים-ישראל". כמו כן, ברקע קיימות מחלוקות משמעותיות עם המצרים על דרך הפעולה הישראלית בציר פלדלפי וברפיח.

בנוסף, המלחמה פגעה גם בקשרים הכלכליים בין שתי המדינות, בין היתר בשל התיירות הישראלית בסיני שהופסקה בעקבות המלחמה, וירידה בהכנסות מצרים מפעילות תעלת סואץ בעקבות המצור החות'י המתמשך על מעבר ספינות בים האדום, שמחמירה גם היא את המצב עבור קהיר. על-פי העיתון האמריקני, מצרים איבדה השנה כ-40% מהכנסותיה מהמעבר בתעלת סואץ בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בעוד שתנועת מעבר הספינות ירדה בכ-30%, כך לפי נתוני רשות תעלת סואץ. אם המשבר בים האדום יימשך, מצרים המתקשה כלכלית עשויה להפסיד עוד מיליארדי דולרים.