האיום האיראני והעימות בקבינט: "הפורום הפך ללא רלוונטי"

פרסום ראשון: שרי הקבינט המורחב זעמו על ראשי מערכת הביטחון בישיבה הסוערת ביום חמישי. הסיבה - בניגוד לבקשת השרים, הבכירים מסרו להם סקירה מצומצמת בלבד על התגובה האיראנית על החיסול בדמשק. השרים אמסלם, רגב ולוין: "הפכתם את הפורום ללא רלוונטי"

זמן צפייה: 01:09

ברקע האיומים מאיראן, עימות נוסף בין השרים והבכירים הביטחוניים: חברי הקבינט המדיני-ביטחוני זעמו ביום חמישי על ראשי מערכת הביטחון על כך שלא עדכנו אותם בפרטי המתיחות עם איראן. כך פורסם הערב (שבת) במהדורת השבת.

השרים קיבלו סקירה מצומצמת בלבד, אחרי שהבכירים נמנעו מלהרחיב על התגובה האפשרית של טהרן על חיסול חסן מהדווי בדמשק. השרים דודי אמסלם, מירי רגב ויריב לוין זעמו על ראשי מערכת הביטחון ואמרו להם: "הפכתם את הפורום ללא רלוונטי". השרה רגב אף הוסיפה: "הפכתם את הפורום הזה לפרלמנט".

הדברים מגיעים על רקע ההדלפות שיוצאות תדיר מתוך דיוני הקבינט המורחב. באותה הישיבה ביום חמישי, הודלפו לתקשורת דבריו של השר אמסלם, שתקף בחריפות את היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, וצעק לעברה כי "היא אויבת העם". זאת, על רקע ההפגנה הסוערת מול מעון רה"מ בירושלים ביום שלישי.

השר דוד אמסלם
השר דוד אמסלם | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר באותה הישיבה: "הכתובת לא על הקיר אלא על הגדר. ראיתי איך מגיעים ממש לגדר הבית, יש הסתה. יש קריאות". גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר השתתף בדיון ואמר: "הזהרתי בשבוע שעבר מההסתה נגד רה"מ, ראש השב"כ זלזל ואמר 'בוט איראני'. והנה תראו מה קרה השבוע - נכנסו באלימות כמעט לתוך בית רה"מ וכמעט שרפו שוטר".

לאחר דבריו של בן גביר, השר גדי איזנקוט השיב לו: "אתה צעקת לי 'גדי תיזהר רבין מחפש חבר'". בן גביר ענה: "שקרן. אולי צעקתי כל מיני שטויות כשהייתי קטן, אבל מעולם לא דבר כזה ושום קריאה לפגיעה פיזית. תחזור בך. פשוט שקר".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הביטחון יואב גלנט
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הביטחון יואב גלנט | צילום: יונתן זינדל, חיים גולדברג/פלאש 90

בחודש שעבר נרשם עימות נוסף בין ראשי מערכת הביטחון לשרים, על רקע סבב המינויים בצה"ל. שר האוצר סמוטריץ' הביע התנגדת חריפה לכך שבעלי התפקידים ימונו ע"י פורום מטכ"ל, בניסיון להטיל על חבריו את האחריות הבלעדית לטבח, ואמר: "מי שכשל לא יכול לעצב את עתיד צה"ל". הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי התייחס לכך בהצהרה לתקשורת ומסר: "כמפקד הצבא יש לי את כל הסמכות והאחריות לשלוח אנשים לשדה הקרב, וכמובן גם למנות אנשים. ההחלטות מתקבלות על שולחן המטכ"ל. זה הפורום הבקיא ביותר באנשים ובמועדים".

שר הביטחון יואב גלנט תקף את סמוטריץ' בישיבת הקבינט שהתקיימה למחרת הצהרת הרמטכ"ל: "אתה פוגע בביטחון ישראל וחותר תחת מערכת הביטחון מסיבות פוליטיות בלבד", אמר גלנט, שהוסיף: "לא אאפשר לאף אחד להפוך את צה"ל למליציה בשירות של גורם זה או אחר". כמו כן, שרי הקבינט הוחתמו באותה ישיבה על טופס "שותפות סוד" למניעת הדלפות.