נסראללה: האש בדרום לבנון תימשך עד להפסקת המלחמה בעזה

דיווח: המתווה שהציעו הצרפתים כולל הרחקת כוחות חיזבאללה 10 ק"מ מהגבול, הפוגת אש בין הצדדים - ופתיחת מו"מ על הסדרת הגבול היבשתי בין ישראל ללבנון. ההצעה הוגשה לירושלים, לביירות ולהנהגת ארגון הטרור - שסירב להתייחס לפרטיה ומסר: "האויב אינו בעמדה להציב תנאים, נדון רק אחרי הפסקת אש בעזה". נסראללה מאיים: "ישראל תרחיב את המלחמה? גם אנחנו נרחיב"

זמן צפייה: 03:07

צרפת הגישה בלילה (בין שני לשלישי) מתווה להפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה. מטרת ההצעה, שתוכנה פורסם בסוכונת הידיעות רויטרס, להביא לרגיעה של 10 ימים בין הצדדים, שבסופם ייפתח משא ומתן על הסדרת הגבול. בכיר בחיזבאללה אמר כי הארגון לא ידון בנושא "לפני עצירת התוקפנות בעזה". מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נשא נאום אחר הצהריים - ואמר: "האש בדרום לבנון תימשך עד להפסקת המלחמה בעזה".

לדברי נסראללה, "ככל שישראל תרחיב את האש, גם אנחנו נרחיב את האש. ישראל תצטרך להכין מקלטים ל-2 מיליון תושבי הצפון". בהמשך השיב לשר הביטחון יואב גלנט: "שר המלחמה הישראלי אמר שאפילו אם תהיה הפסקת אש בעזה, נשלים את העבודה בדרום לבנון – אז אהלן ומרחבא. כאשר תהיה הפסקת אש בעזה, אז תהיה הפסקת אש בדרום לבנון – אבל אם ישראל תבצע איזושהי פעולה, אז נשוב לפעול".

על פי הדיווח ברויטרס, המתווה הצרפתי כולל הפוגת אש בין הצדדים והרחקת חיזבאללה, בין השאר יחידת העילית כוח רדואן ומערך הנ"ט של הארגון - 10 ק"מ מהגבול. עוד הוצע להרוס את המתקנים של ארגון הטרור הסמוכים לגבול, ולהציב באזור 15 אלף חיילים מצבא לבנון. לשם השוואה, לפי החלטה 1701 של האו"ם, שהתקבלה בתום מלחמת לבנון השנייה, נאסר על חיזבאללה לשהות מדרום לנהר הליטני - 30 ק"מ מהגבול.

מטרות ההצעה הן למנוע מהסכסוך "לצאת משליטה", להגיע לתנאים מתאימים להפסקת אש, ובסופו של דבר - לפתוח במגעים על הסדרת הגבול היבשתי בין ישראל ללבנון. גורם דיפלומטי צרפתי אמר ל"רויטרס" כי ההצעה הוגשה לממשלות בירושלים ובביירות ולהנהגת חיזבאללה, ממנה נמסר כי לא יהיה מו"מ עם ישראל לפני הפסקת אש בעזה, וכי "האויב אינו בעמדה להציב תנאים". הארגון סירב להתייחס לפרטי ההצעה או לאשר שאכן קיבל אותה לידיו. עם זאת, על פי הדיווח, בכיר ישראלי אישר כי המתווה התקבל בירושלים וכי הוא נידון בממשלה.

שר הביטחון יואב גלנט עם השליח המיוחד של נשיא ארה"ב, עמוס הוכשטיין
השר גלנט ועמוס הוכשטיין | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בתוך כך, בתחילת החודש ביקר בישראל עמוס הוכשטיין, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ונפגש עם שר הביטחון יואב גלנט בתל אביב. על פי הודעת לשכתו, גלנט הודה להוכשטיין על מאמציו להביא לפיתרון מדיני ושינוי המצב בגבול הצפון. בתקשורת בלבנון דווח כי בתום הביקור בארץ, שליחו של ביידן המשיך לביירות. בחודש שעבר דווח ב"רויטרס" כי חיזבאללה דחה את רעיונות שהציע הוכשטיין, אך "השאיר את הדלת פתוחה למאמץ דיפלומטי".

בחודשים האחרונים, שר הביטחון חזר והזהיר את חיזבאללה מהתרחבות המערכה. "טוב לארגון לבחור בדרך אחרת", אמר בהערכת מצב בגבול הצפון בשבוע שעבר. "אנחנו לוקחים בחשבון את האפשרות שנתדרדר למלחמה - אבל מעדיפים חלופה של הסדר. אנחנו ערוכים לכל האפשרויות".

כוחות צה"ל בגבול הצפון
כוחות צה"ל בגבול הצפון | צילום: דובר צה"ל

בינתיים, לפני כשבועיים קיימו בצה"ל תרגיל ענק המדמה מלחמה עם חיזבאללה, ופינוי אלפי פצועים לבתי החולים תחת אש. בתוך כך, גם העורף נערך להסלמה. בחודש שעבר פורסם בחדשות 13 כי אלפי קופסאות מזון כבר מוכנות לחלוקה ע"י פיקוד העורף לתושבי הצפון במקרה של מלחמה, זאת בעקבות פנייה של רשות החירום הלאומית למשרד הכלכלה.