המועצה לזכויות אדם באו"ם: להטיל על ישראל אחריות לפשעי מלחמה

28 מדינות הצביעו בעד ההחלטה הקוראת לישראל לשאת באחריות לפשעי מלחמה פוטנציאליים ופשעים נגד האנושות, אחרי האירוע בו נהרגו עובדי הסיוע במרכז הרצועה. 6 מדינות בלבד התנגדו, בהם ארה"ב, ובתגובה יצאה שגרירת ישראל במחאה מהמליאה בתום נאומה: "ההחלטות שהתקבלו - כתם על האו"ם. לא גינו את התקפת חמאס ב-7 באוקטובר"

תקיפת חיל האוויר ברפיח
תקיפת חיל האוויר ברפיח | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

לאחר התקרית הקשה בה נהרגו שבעה עובדי ארגון הסיוע ההומינטרי מאש צה"ל, מועצת זכויות האדם של האו"ם אימצה היום (שישי) החלטה הקוראת לישראל לשאת באחריות לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות במהלך פעילותה ברצועת עזה. 28 מדינות הצביעו בעד ההחלטה, 13 נמנעו ושש מדינות התנגדו לה, ביניהן ארצות הברית וגרמניה.

הנציבות לזכויות אדם באו"ם טענה לאחר מכן כי כל פגיעה באדם או ברכוש הקשור לסיוע הומינטרי - עלול להיחשב כפשע מלחמה. כמו כן, ההחלטה שהתקבלה קוראת להטלת אמברגו נשק על ישראל, לא הוזכרו בה מעשי חמאס ב-7 באוקטובר, והושווה בה בין החטופים בעזה לבין עצורים החשודים בפעילות טרור.

בתגובה לאימוץ ההחלטה, שגרירת ישראל לאו"ם בג'נבה, מירב אילון שחר, יצאה במחאה מהאולם. היא אמרה בתגובה: "ההחלטות שהתקבלו היום הן כתם על המועצה לזכויות אדם ועל האו"ם בכללותו. רבים מחבריה עסוקים יומם וליל בגינוי מדינת ישראל ובהגנה על חמאס ועל כל מי שמבקש לפגוע בנו ולהרוס אותנו. בושה למועצה שלא מגנה את הרצח האכזרי של יותר מ-1200 מבני עמינו, חטיפת 240 ישראלים והתעללות מינית בנשים בשבי חמאס".

שגרירת ישראל לאו"ם בג'נבה, מירב אילון שחר
שגרירת ישראל לאו"ם בג'נבה, מירב אילון שחר | צילום: משלחת ישראל לז'נבה

כזכור, בליל שלישי נהרגו שבעה עובדי סיוע מטעם הארגון ההומניטרי "World Central Kitchen" בתקיפה אווירית בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה, בעת נסיעה ברכבם. מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל החל בתחקור מעמיק של האירוע על ידי הדרגים הבכירים ביותר, לשם הבנת כלל הנסיבות של התקרית". בבית הלבן הביעו קראו לישראל לחקור את האירוע במהירות, ואמרו כי "עובדי סיוע הומניטרי צריכים לזכות בהגנה".