דיווח: המו"מ על הנכסים המוקפאים של איראן יתקיים בקטר ביולי
לפי דיווח סעודי, פקיסטן תארח שיחות בין הצדדים בנושא הגרעין - במקביל למגעים על הנכסים המוקפאים שיתקיימו בדוחה

ברקע התקיפות הליליות והמתיחות במפרץ בצל הסכם המסגרת בין ישראל לארה"ב, דווח היום (שבת) ברשת "אל-חדת'" הסעודית כי המשא ומתן בין ארה"ב לאיראן על הנכסים המוקפאים של טהרן יתקיים ביולי בדוחה, בירת קטר. במקביל, פקיסטן צפויה לארח סבב שיחות נוסף בין הצדדים בנושא הגרעין.
ביוני פורסמה בוול סטריט ג'ורנל רשימת הנכסים המוערכים של איראן שנמצאים תחת סנקציות כלכליות של ארה"ב והמערב ועומדים להיות מופשרים. בין היתר נטען כי למשטר ישנם נכסים מוקפאים בשווי 20 עד 50 מיליארד דולר בסין, ובעיראק - בהיקף של כ-15 מיליארד דולר. בהודו ובדרום קוריאה נאמדים נכסי האיראנים ב-7 מיליארד דולר כל אחד, אך הההערכה היא שרבים הועברו מקוריאה לקטאר, שם הנכסים המוקפאים מוערכים ב-6 מיליארד. עוד דווח כי ביפן מחזיק משטר הרפובליקה האיסלאמית נכסים ב-3 מיליארד דולר, וארה"ב ובלוקסמבורג 2 מיליארד דולר כל אחת, ובעומאן שווי נכסים של כמיליארד דולר.

בדיווח נטען גם כי חלק מהנכסים הוקפאו כמעט מאז שקמה הרפובליקה האיסלאמית, במהפכה של 1979. יחד עם זאת, חלק ניכר מהנכסים הם תשלומים עבור מכירות הנפט של איראן לסין, הודו, דרום קוריאה ויפן - כסף שנתקע מאז פרישת הנשיא טראמפ מהסכם הגרעין והחזרת את הסנקציות ב-2018.
הבוקר, בתגובה על התקיפות של צבא ארה"ב אמש, הגיעה התגובה האיראנית: טהרן שיגרה כטב"מים לעבר מטרות אמריקניות באזור, ובאחת התקיפות דווח על פגיעה במחנה של ארגון אופוזיציה כורדית מצפון לארביל, בירת החבל הכורדי בעיראק, וכן על תקיפה נוספת בבחריין. במשרד החוץ של בחריין גינו בחריפות את האירוע: "המשטר האיראני חותר תחת מאמצי השלום. התקיפות הן הפרה בוטה של ריבונותנו, ואנו שומרים לעצמנו את הזכות להגיב".
בתוך כך, ראש ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני, אבראהים עזיזי, שיגר איום מפורש: "נגיב לכל הפרה של מזכר ההבנות. ארצות הברית ומדינות העוברות במצר הורמוז חייבות לכבד את ריבונותנו". עזיזי הוסיף כי מצר הורמוז מנוהל תחת פיקוח הדוק של הכוחות המזוינים האיראניים, וכל חריגה מהנחיותיהם "תטופל בתקיפות".
התקיפות מגיעות לאחר לילה דרמטי שבו תקפו מטוסים אמריקניים אתרי אחסון טילים, מכ"מים ומתקני כטב"מים בדרום איראן. התקיפה האמריקנית בוצעה בתגובה לפגיעה במכלית נפט שיצאה ממצר הורמוז, אירוע שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הגדיר כ"הפרה טיפשית של הפסקת האש". טראמפ אישר כי לפחות ארבעה כטב"מים איראניים שוגרו לעבר ספינות, וכי צבא ארה"ב הצליח להפיל שלושה מהם.
סגן הנשיא האמריקני, ג'יי.די. ואנס, הגיב בחומרה לאירועים בריאיון: "איראן חתמה על הסכם שלום, ואנחנו כיבדנו אותו. אם הם לא מרוצים מהיישום, שירימו טלפון – אבל אלימות תיענה באלימות". ואנס הדגיש את עמדת הממשל האמריקני כלפי טהרן: "הנשיא הציע להם להשתנות. אם הם יבחרו בדרך הזו – נהדר, אם לא – נשמיד את הגרעין האיראני. יש לנו את כל הקלפים".


