ואנס על התקיפות באיראן: "אם יש להם בעיה - אפשר להרים טלפון"

לאחר גל תקיפות נגד מגדל תקשורת בבסיס חיל הים בדרום איראן, סגן הנשיא האמריקני הגיב: "שנינו חתמנו על מזכר ההבנות, אם יש בעיות עם דרך היישום שלו הם יכולים להתקשר, אבל אלימות תיענה באלימות"

זמן צפייה: 00:37

סגן הנשיא האמריקני ג'יי.די. ואנס התייחס הלילה (שבת) בציוץ ברשת החברתית X לגל התקיפות שביצע צבא ארה"ב אמש בדרום איראן ואמר: "איראן חתמה על הסכם שלום, אנחנו כיבדנו אותו. אם יש חוסר הסכמה בנוגע לדרך שבה מזכר ההבנות מיושם, הם יכולים להרים את הטלפון, אבל אלימות תיענה באלימות".

במקביל, ואנס התראיין בתוכנית של ביל מאהר ב-HBO, שם התייחס למזכר ההבנות עם איראן: "המזכר הזה מכוון לכך שהמיצר יהיה פתוח ושהנפט יזרום, אנחנו רואים את זה כבר עכשיו. זאת גם הפסקת אש, תמיד יהיו בעיות כשזה נוגע לאיראנים אבל אם נחתום על ההסכם הסופי אז נהדר, אם לא, אז נשמיד את הגרעין האיראני. הם הרבה יותר חלשים כמדינה, אז הגישה שלי היא שאמריקה מנצחת ככה או ככה".

עוד אמר ואנס: "אני חושב שמה שהנשיא ביקש מאיתנו לעשות הוא משהו שאף נשיא שהתעסק עם הסוגייה האיראנית עשה במשך 47 שנים, להציע להם להזמנות לשנות באופן קיצוני את ההתנהגות שלהם כלפי המערב. הם היו המדינה תומכת הטרור הגדולה ביותר מאז עליית הרפובליקה האיסלמית לפני 47 שנים. הנשיא אומר שאם הם מוכנים להשתנות גם אנחנו מוכנים להשתנות, אם הם לא מוכנים להשתנות יש לנו עדיין את כל הקלפים, וזה מקום טוב להיות בו".

סגן הנשיא ג'יי. די. ואנס
סגן הנשיא ג'יי. די. ואנס | צילום: רויטרס

על סוגיית הגרעין האיראני אמר: "הדבר שאתה צריך להרוס בתוכנית הגרעין הוא היכולת שלהם להעשיר אורניום, יכולת שהושמדה. ערכת האבק הגרעינית שנותרה היא משהו שנצרה להשיג אבל גם אם לא נשיג אותו, הוא קבור עמוק מתחת לאדמה ואין להם את היכולת להפוך אותו לנשק גרעיני, אז תוכנית הגרעין שלהם מושמדת אז הדבר שאנחנו מדברים עליו הוא האפשרות לזרוק אותם עוד יותר לאחור דרך המשא ומתן".

תיעוד מלוויין חושף נזק שנגרם למתקן הגרעיני בנתנז
תיעוד מלוויין חושף נזק שנגרם למתקן הגרעיני בנתנז | צילום: רויטרס

בתוך כך, גורם אמריקני אמר לרשת CNN כי "התקיפות הסתיימו כעת", והוסיף: "זוהי לא חזרה ללחימה, לפחות לא בינתיים". במקביל, פיקוד המרכז בצבא ארה"ב פרסם תיעודים מגל התקיפות באיראן והודיע כי הותקף מגדל תקשורת של בסיס חיל הים האיראני.

השתלטות על ספינה איראנית בים הערבי
השתלטות על ספינה איראנית בים הערבי | צילום: מתוך X

אתמול התייחס הצבא האמריקני לתקיפות בהודעה רשמית שבה נכתב: "מטוסים אמריקנים תקפו אתרי אחסון טילים, כטב"מים ואתרי מכ"ם, זאת לאחר שאיראן תקפה ספינת מטען שיצאה ממצר הורמוז. תוקפנותה הבלתי מוצדקת של איראן הפרה בבירור את הפסקת האש. התנהגותה המסוכנת חותרת תחת חופש השיט במסדרון הסחר הבינלאומי. צבא ארה"ב נותר נוכח ודרוך כדי להבטיח שכל היבטי ההסכם עם איראן יישמרו במלואם".

מוקדם יותר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב למתקפה הלילית שביצעו משמרות המהפכה אמש במצר: "איראן ירתה לפחות ארבעה כטב"מים לעבר ספינות שחצו את המצר". טראמפ ציין כי ספינת מטען נפגעה במתקפה, וכי למרות שנגרם לה נזק הספינה הצליחה להמשיך בהפלגה. "הפלנו שלושה כטב"מים נוספים", כתב, והבהיר: "ברור שזוהי הפרה טיפשית של הסכם הפרת האש". מספר שעות לאחר מכן התקבלו דיווחים באיראן על פיצוצים שנשמעו בעיר הנמל סיריק סמוך למצר הורמוז.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בתוך כך, סגן נשיא ארה"ב, ג'יי די ואנס, אמר שלשום בריאיון לאתר UnHerd כי סוכם עם איראן שיוצב נציג ממשמרות המהפכה בדוחה, בירת קטר, לצד נציג מפיקוד המרכז האמריקני ("סנטקום") "כדי ליישב מחלוקות ולמנוע עימותים נוספים".

במקביל, העמימות על פרטי מזכר ההבנות בין ארה"ב לאיראן נמשכת. בעוד שבהטרן הכחישו את הסכמתם לפיקוח גרעיני, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, סתר אתמול את הטענות לפיהן נושא ביקור הפקחים לא נדון במשא ומתן, ואמר כי "הסוכנות תצטרך גישה ובדיקה, מקווים להיות שם בקרוב". השבוע דווח כי נציגי סבא"א נכחו בשיחות בין איראן וארה"ב, וסוכם על פיקוח הדוק שיאפשר בדיקת אתרי גרעין בהתרעה קצרה.

יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי
יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי | צילום: רויטרס

"ההסכם הזמני בין ארה"ב לאיראן מאפשר לאנשי גוף הפיקוח הגרעיני של האו"ם גישה לאיראן", כך אמר גרוסי, בתגובה לטענות לפיהן אתרי הגרעין יישארו מחוץ לתחום הגישה עד שיושג הסכם סופי עם וושינגטון ויוסרו הסנקציות. "יש הסכם וכדי לעמוד בהסכם זה, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תצטרך גישה ובדיקה", אמר גרוסי במסיבת עיתונאים ביפן. "אנו מקווים להיות שם בקרוב".