ליווי רשמי: השגריר ניידס יצטרף לביקורו של הרצוג בבית הלבן

שגריר ארה"ב ישראל יצטרף לנסיעה של הרצוג, שצפוי להמריא היום, וילווה אותו בפגישותיו עם בכירי הממשל בארה"ב. בתום הביקור, יסיים ניידס את תפקידו כשגריר ויעביר את סמכויותיו לסגניתו הנוכחית סטפני הלט

שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס
שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס יצטרף לביקורו של הנשיא יצחק הרצוג בבית הלבן - כך הודיעה היום (שישי) שגרירות ארה"ב בירושלים. ניידס ילווה את הנשיא הרצוג בפגישותיו עם בכירי ממשל ארה"ב, כולל הנשיא ג'ו ביידן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן.

בביקורו בוושינגטון צפוי הרצוג להיפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ולנאום בפני הקונגרס. ב-21 ביולי, עם סיום נסיעתו של הנשיא הרצוג, יעביר השגריר ניידס את סמכותו כשגריר ארה"ב בישראל לסגנית ראש הנציגות הנוכחית סטפני הלט.

Whatsapp Image 2023 04 27 At 1
שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, אמש הודיעה חברת הקונגרס האמריקני אילהאן עומאר כי היא תחרים את נאומו של הנשיא הרצוג בקונגרס. "אין מצב שאשתתף בנאום הזה", כתבה בציוץ שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה, "אנחנו לא צריכים להזמין את נשיא ישראל לנאום בקונגרס - זו ממשלה שתחת ראש הממשלה הנוכחי שלה מנעה את כניסתן של שתי הנשים המוסלמיות הראשונות שנבחרו לקונגרס לביקור במדינה".

"הנאום של הנשיא הישראלי יצחק הרצוג מגיע בשם הממשלה הימנית ביותר בתולדות ישראל", הוסיפה, "בתקופה שבה הממשלה מבטיחה בגלוי 'לכתוש' את התקוות הפלסטיניות למדינה - בעצם לשים מסמר בארון המתים של השלום ושל פתרון שתי המדינות".

עומאר, הנחשבת לאחד הסמנים השמאליים בצד הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית, התייחסה לכך שבשנת 2019 נאסרה כניסתה לישראל בעקבות תמיכתה בארגון ה-BDS, וכן לכך שנמנעה כניסתה לישראל של חברת הקונגרס ראשידה טאליב, אשר סבתה מתגוררת בשטחים הפלסטיניים. "לא אשתתף במושב משותף עם נשיא שמדינתו החרימה אותי ואסרה על ראשידה טאליב לראות את סבתא שלה", כתבה.

חברת הקונגרס הדמוקרטית אילהן עומאר
חברת הקונגרס הדמוקרטית אילהאן עומאר | צילום: רויטרס

ברקע המשבר עם ארצות הברית, שבמסגרתו ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא הוזמן לבית הלבן, הפרשן הוותיק של "ניו יורק טיימס", תומס פרידמן, כתב השבוע בטורו כי ממשל ביידן "מבצע הערכה מחדש" של היחסים בין ישראל לארצות הברית. גורם מדיני בכיר בישראל אמר שעות ספורות לאחר מכן כי "איננו מכירים החלטה על 'הערכה מחדש' של הממשל האמריקני", וגורם בבית הלבן אמר לחדשות 13: "אין שיחות על הערכה מחדש של היחסים עם ממשלת ישראל".

הנשיא הרצוג התייחס השבוע לנושא בעצרת של חטיבה 7 בסימן יובל למלחמת יום כיפור, ואמר: "בעוד ימים ספורים אצא לביקור מדיני חשוב בארצות הברית, שהנהגתה מבקשת לציין שבעים וחמש שנות עצמאות ישראלית, ושבעים וחמש שנים של ברית איתנה - שניצבת מעל לכל מחלוקת. ברית שעמדה לנו גם לפני חמישים שנה, במלחמת יום הכיפורים, שאותה אנו מציינים כאן, כשארצות הברית נחלצה לעזרתנו, ברגעים קשים במערכה, בחברות אמת שלא תישכח לעד".

עוד הוסיף הרצוג: "כאן – בשדות הקרב והדמים, כשאויבינו מעבר לגבול, בסוריה ובלבנון, ובראשם איראן, חיזבאללה, וארגונים שונים, מנסים לבחון אותנו, אפילו ביום הזה – אני אומר את מה שאגיד גם בוושינגטון: ישראל וארצות הברית הן דמוקרטיות איתנות ושותפות אסטרטגיות ראשונות במעלה. אני אומר לאויבנו: אל תתבלבלו - מותר לנו להתווכח. גם ויכוחים קשים. זה חלק מהותי בדמוקרטיות תוססות ובריאות. אבל הברית בין ישראל וארה״ב איתנה מתמיד. מי שינסה אותנו – ימצא אותנו נחושים, מאוחדים וחזקים. הברית בין ישראל לארצות הברית בלתי ניתנת לשבירה, וגם הדמוקרטיה הישראלית - שאנחנו מאמינים בחוסנה. כך היה, וכך יהיה".