הרצוג שוחח עם נשיא פולין: "היחסים יוחזרו למסלול תקין"

ברקע המשבר סביב חוק הרכוש, הנשיא דיבר עם אנדז'יי דודה, והשניים דנו בקידום היחסים הבילטרלים בין המדינות. בשיחה סוכם כי ימונה שגריר פולני חדש בישראל - ושגריר ישראל המיועד יגיש בימים הקרובים את כתב האמנה לנשיא פולין

הנשיא הרצוג ונשיא פולין, אנדז'יי דודה
הנשיא הרצוג ונשיא פולין, אנדז'יי דודה | צילום: רויטרס / אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח היום (שני) עם נשיא פולין אנדז'יי דודה, ברקע המשבר סביב חוק הרכוש, בשיחה שנעשתה בתיאום עם ראשי הממשלה ושרי החוץ של שתי המדינות, דנו הנשיאים בקידום היחסים הבילטרלים בין המדינות.

במסגרת השיחה סוכם כי במהלך משותף של נשיא המדינה וראש הממשלה יאיר לפיד מול נשיא וראש ממשלת פולין, יוחזרו היחסים למסלולם התקין. כחלק מכך, ימונה שגריר פולני חדש בישראל, ושגריר ישראל המיועד, יעקב ליבנה, יגיש בימים הקרובים את כתב האמנה לנשיא פולין.

נשיא פולין, אנדז'יי דודה
נשיא פולין, אנדז'יי דודה | צילום: רויטרס

כזכור, באוגוסט אשתקד חתם נשיא פולין על חוק הרכוש, שפגע בזכויותיהם של שורדי שואה וצאציהם. ראש הממשלה יאיר לפיד, אז שר החוץ, הורה לממונה על השגרירות בוורשה לחזור לישראל להתייעצויות ללא הגבלת זמן ואמר כי "פולין אישרה, לא בפעם הראשונה, חוק אנטישמי ולא מוסרי".

גם שר הביטחון בני גנץ הגיב לאחר אישור החוק בפולין, ואמר: "החוק נגד תביעות יהודים שעבר בפולין מונע צדק מקורבנות השואה ובני משפחותיהם. זהו חוק חמור ובלתי מוסרי, שאני כבן לניצולי שואה מזועזע ממנו עמוקות. השבת רכוש היא חלק קטן אך משמעותי בתהליך למימוש זכויותיהם של אלה ששרדו והכרה באנשים שנספו באחד מאירועי רצח העם הגדולים בהיסטוריה. אני קורא לכל השותפים של ישראל בעולם לגנות את החוק ולפעול לביטולו".