למרות המחאה מישראל ומארה"ב: נשיא פולין חתם על חוק הרכוש

לאחר ששר החוץ ועמיתו האמריקני מתחו ביקורת על אישור ההצעה בפרלמנט הפולני, דודה אישר את החוק שמגביל תביעות רכוש של ניצולי שואה. לפיד הורה להחזיר את הממונה על השגרירות בוורשה לארץ

זמן צפייה: 01:55

נשיא פולין אנדז'יי דודה הודיע היום (שבת) כי החליט לחתום על חוק הרכוש הפולני, שיגביל תביעות רכוש של ניצולי שואה. לדבריו, הוא שקל רבות אם לחתום על ההצעה ש"עוררה סערה מבית ומחוץ". כעת, בני משפחות הניצולים לא יוכלו לדרוש השבת חפצים שנגזלו ממשפחתם בזמן מלחמת העולם השנייה.

בעקבות ההחלטה תקף ראש הממשלה, נפתלי בנט את פולין, ומסר: "ישראל רואה בחומרה את אישור החוק שמונע מיהודים לקבל פיצוי על רכוש שנגזל מהם בתקופת השואה, ומצרה על העובדה שפולין בוחרת להמשיך לפגוע במי שאיבדו את עולמם. מדובר בהחלטה מבישה ובזלזול מחפיר בזיכרון השואה. זהו צעד חמור שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשיוויון נפש".

בתגובה להחלטת הנשיא הפולני, שר החוץ יאיר לפיד הורה להחזיר לארץ את הממונה על השגרירות הישראלית בוורשה. פולין אישרה היום, לא בפעם הראשונה, חוק אנטישמי ולא מוסרי", נכתב בהודעה מטעמו של לפיד. "השגריר החדש לפולין, שאמור היה לצאת בקרוב לוורשה, לא ייצא לפולין בשלב זה".

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: רויטרס

"עוד הוסיף לפיד כי "משרד החוץ ימליץ לשגריר פולין בישראל להמשיך את חופשתו בארצו. כדאי שינצל את הזמן העומד לרשותו, כדי להסביר לפולנים מה משמעות השואה בעיני אזרחי ישראל ועד כמה לא נסבול זלזול בזכר הנספים ובזיכרון השואה. זה לא ייעצר כאן. אנחנו מקיימים שיחות תיאום עם האמריקאים על דרכי תגובה בהמשך. פולין הפכה הערב למדינה אנטי דמוקרטית, לא ליברלית, שאינה מכבדת את הטרגדיה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית".

שלשום יצא שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן נגד אישור החוק בפרלמנט הפולני, וקרא לנשיא הפולני לא לחתום עליו. בהודעה מטעם משרד החוץ של ארצות הברית נכתב כי "אנחנו מודאגים מהצעדים שננקטו. אישור החוק אינו תואם את הערכים והעקרונות הדמוקרטיים המשותפים שלנו".

יום לפני כן מסר שר החוץ יאיר לפיד בתגובה לאישור החוק כי "מדינת ישראל לא תתפשר על שום פסיק בזיכרון השואה. אני מגנה את חקיקת הפרלמנט הפולני שהתקבלה היום הפוגעת בזיכרון השואה ובזכויות קורבנותיה".

"כבר ב-2018 התנגדתי להצהרה המשותפת שאומצה והיא נבחנת מחדש בימים אלה", אמר לפיד. "אמשיך לעמוד נגד כל ניסיון לשכתב את ההיסטוריה, ולקדם פשרות וויתורים על חשבון שואת העם היהודי וזכויות קורבנות השואה. פולין יודעת מהו הדבר הנכון לעשותו - לבטל את החוק".